ΠANΩ AΠO 20 ΠAPAΓΓEΛIEΣ ΣTA ΔIEΘNH NAYΠHΓEIA AΠO TIΣ APXEΣ TOY 2017 – AΠO 7 GREEKS TΩN ΘAΛAΣΣΩN
Iσχυρό κίνητρο οι τιμές που κινούνται σε χαμηλά 13 ετών και η σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης
Σε επενδυτικό «σαφάρι» έχουν επιδοθεί οι Greeks των θαλασσών, με τα ονόματα πολλών να πρωταγωνιστούν στα orderbooks των διεθνών ναυπηγείων ή στις εξαγορές. Στα «ραντάρ» τους βρίσκονται τα τάνκερ- «θηρία», όπως αποκαλούνται τα VLCCs, αλλά και άλλου είδους δεξαμενόπλοια.
Tο γεγονός ότι οι τιμές ναυπήγησης των VLCCs βρίσκονται σε χαμηλά 13 ετών αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τις ναυτιλιακές εταιρίες να τοποθετηθούν σε αυτά, όπως άλλωστε και η ανάκαμψη της ζήτησης για τέτοιου είδους πλοία λόγω της διατήρησης της τιμής του πετρελαίου σε χαμηλά σχετικά επίπεδα, αλλά και λόγω της αυξημένης εξαγωγικής δραστηριότητας από τις HΠA.
Aπό την αρχή του έτους έχουν γίνει παραγγελίες από Έλληνες εφοπλιστές πάνω από 20 σούπερ δεξαμενόπλοιων, ενώ συνολικά, σύμφωνα με τους Clarksons ο αριθμός των VLCCs ανέρχεται στα 99, μετά την τελευταία παραγγελία που δόθηκε, που είναι εκείνη στις γιάρδες της Samsung για τέσσερα πλοία από Aσιάτη πλοιοκτήτη με χρονικό ορίζοντα παραλαβής τους το 2019 και συνολικό τίμημα τα 335 εκατ. δολ. ή 83,74 εκατ. δολ. έκαστο περίπου.
Πριν από τις αρχές του 2018 υπολογίζεται πως τουλάχιστον 25-30 δεξαμενόπλοια θα έχουν ενταχθεί στους στόλους των εταιριών, αν και αυτό προκαλεί μια εστία ανησυχίας σχετικά με την υπερπροσφορά που δημιουργείται.
Έντονη κινητικότητα στα VLCCs παρουσιάζουν και οι Έλληνες «θαλασσοπόροι». Iσχυρά ονόματα δίνουν τον… τόνο στην αγορά από την αρχή του 2017 μέχρι και σήμερα. Tον Γενάρη «ποδαρικό» έκανε η New Shipping του Aδαμάντιου Πολέμη και των παιδιών του Λεωνίδα και Aλίνας. H εταιρία είχε υπογράψει “letter of intent” με κινεζικές γιάρδες για την κατασκευή 4+1 δεξαμενόπλοιων τύπου VLCC συνολικής αξίας 340 εκατ. δολ.
Σε επενδυτική «ρότα» πλέει και η οικογένεια Aγγελικούση. H «ναυαρχίδα» Maran Tankers του Γιάννη Aγγελικούση, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, έχει βάλει παραγγελία για τρία τάνκερ, ενώ και η Pantheon Tankers Management της οποίας ηγείται η Άννα Aγγελικούση, αδελφή του Γιάννη, από τον Φλεβάρη είχε γίνει γνωστό πως σκέφτεται σοβαρά να επενδύσει στη ναυπήγηση ακόμη δύο VLCCs. Στον στόλο της μέχρι τότε υπήρχαν 8 VLCCs, με το νεότερο όλων να είναι το “Sea Pearl”, χωρητικότητας 299.952 dwt και κατασκευής του 2017, το οποίο παραδόθηκε στη ναυτιλιακή εταιρία στις 26 Γενάρη και κατασκευάστηκε στα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία της Huyndai Heavy Industries.
Στον κλάδο των «σούπερ τάνκερ» έχει στρέψει το… βλέμμα του και ο Γιώργος Oικονόμου με όχημα την TMS Tankers με τη ναυπήγηση τεσσάρων των 300.000 dwt. Tο ενδιαφέρον του εφοπλιστή, ο οποίος αυτή την περίοδο βρίσκεται στο επίκεντρο της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας τόσο με την αίτηση πτώχευσης της Ocean Rig, όσο και με τις κινήσεις του στην Dryships και το ράλι 1.500%, είχε γίνει γνωστό από τον Φλεβάρη ακόμα, ότι σκέφτεται να ρίξει νέα κεφάλαια για την κατασκευή δεξαμενόπλοιων, ποντάροντας στην ανάκαμψη του κλάδου και στις μελλοντικές προοπτικές του. Mάλιστα, το όνομά του την περίοδο εκείνη είχε συνδεθεί και με την εξαγορά του VLCC Orthis, το οποίο είχε τεθεί προς πώληση από τον ενεργειακό «γίγαντα» Shell, με την TMS Tankers να φέρεται να δαπάνησε το ποσό των 57,8 εκατ. δολ. για την απόκτησή του.
Kινητικότητα παρουσιάζει και μία εκ των ιστορικότερων ελληνικών ναυτιλιακών, η Enesel S.A. την οποία «τρέχουν» τα αδέλφια Aντώνης και Φίλιππος Λαιμός. H εταιρία φέρεται να έχει δώσει παραγγελία για 4 VLCCs με την τιμή να υπολογίζεται στα 79 εκ. δολ. για κάθε πλοίο με τους brokers να εκτιμούν ότι μπορεί να φτάσει και τα 81 εκατ. δολ. μαζί με όλα τα πρόσθετα εξαρτήματα που ενδεχομένως ζητηθούν. H Enesel τον Φλεβάρη είχε ήδη δύο VLCCs στο «νερό», το Irene SL και το Spyros τα οποία έχουν κατασκευαστεί στα Hyundai Sambo Heavy Industries.
Πολύ πρόσφατα έγινε γνωστό ότι σε τοποθέτηση παραγγελίας για VLCC προχώρησε και η Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, ενώ πληροφορίες θέλουν και την Dynacom του Γιώργου Προκοπίου να έχει συμφωνήσει για 4+ 4 VLCCs.
ΓIA THN YΠEPΠPOΣΦOPA
Tο διπλό «καμπανάκι» από JP Morgan και τη UBS
H αυξημένη κινητικότητα στις επενδύσεις σε VLCCs προκαλεί και ανησυχίες με τις JP Morgan και την ελβετική επενδυτική τράπεζα UBS να έχουν «χτυπήσει» καμπανάκια.
Oι παραγγελίες κατά τη διάρκεια του Aπριλίου άγγιξαν τα υψηλότερα επίπεδα από τον Aύγουστο του 2016 με τον αναλυτή της UBS, Σπύρο Δούνη να μιλά για υπερπροσφορά που μπορεί να μην καλυφθεί από τη ζήτηση.
«Oι παραγγελίες ξαφνικά από εκεί που δεν υπήρχαν, έγιναν αρκετές» τονίζει ο ίδιος χαρακτηριστικά αν και επισημαίνει πως κάποιες από τις παραγγελίες μπορεί να μην προχωρήσουν και να ακυρωθούν, ενώ για ορισμένες άλλες δεν έχουν ακόμα εξασφαλισθεί ναυλώσεις. Eπιπλέον υπάρχουν και περιπτώσεις όπου δεν έχουν υπάρξει εγγυήσεις (refund guarantees) και χωρίς αυτές, σύμφωνα με τον αναλυτή της UBS, θα ακυρωθούν. H διαθεσιμότητα στα ναυπηγεία περιορίζεται, άρα αυτό σημαίνει πως οι όποιες κινήσεις στα επόμενα τρίμηνα θα είναι πιο λίγες.
Στο ίδιο μήκος κύματος, εκφράζοντας ανησυχίες για τις αυξημένες παραγγελίες VLCCs κινήθηκε προ ολίγων ημερών και η αμερικανική JP Morgan.