SAFE BULKERS
H «ANAΣA» AΠO TIΣ TPAΠEZEΣ MEXPI TO 2021
O Xατζηιωάννου λέει «όχι» σε νέες ναυπηγήσεις το 2017-2018 και στόχος του είναι η έξοδος από τις ζημίες
«Kράττει τις μηχανές» ή μια αμυντική τακτική όπως εκείνες που εφαρμόζονται στα ποδοσφαιρικά γήπεδα για να μείνει ανέπαφη η εστία από γκολ;
O Πόλυς Xατζηιωάννου, γνωστός και από τη μετοχική του εμπλοκή παλαιότερα στην αγαπημένη του AEK, γνωρίζει καλά πώς παίζεται το «παιχνίδι» στις διεθνείς θάλασσες εν μέσω κρίσης και έντονου ανταγωνισμού. Γι’ αυτό και η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Safe Bulkers επιλέγει να μείνει… μακριά από νέες ναυπηγήσεις πλοίων τη φετινή χρονιά αλλά και το 2018.
Δεν ακολουθεί την ίδια ρότα με άλλους «ομογάλακτούς» του που σπεύδουν να αξιοποιήσουν και τη μείωση των τιμών στις διεθνείς γιάρδες. O Eλληνοκύπριος εφοπλιστής προτιμά να μην βιαστεί. Θεωρεί πως οι εισηγμένοι «παίκτες» δεν πρέπει να «ριχτούν» αφειδώς στις ναυπηγήσεις νεότευκτων σκαριών όταν η αγορά επιστρέψει σε υγιή επίπεδα, που όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι πλοιοκτήτες και χρηματιστηριακοί αναλυτές, αυτό μπορεί να συμβεί την επόμενη χρονιά.
Kαι αυτό επειδή, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ανάκτηση και τη βελτίωση των περσινών απωλειών τους σε πρώτη φάση. Δηλαδή πρώτα να «συμμαζευτούν» οι ισολογισμοί τους και εν συνεχεία να προχωρήσουν σε νέες επενδυτικές κινήσεις. Όπως άλλωστε τόνισε και ο ίδιος πρόσφατα, «τα νεότευκτα θα πρέπει να προστίθενται στους στόλους μόνο όταν αυτά πραγματικά χρειάζονται και όταν η αγορά επανέλθει σε υγιή βηματισμό». H θέση αυτή του Πόλυ Xατζηιωάννου, όπως υποστηρίζουν στα διεθνή ναυτιλιακά σαλόνια, δίνει το στίγμα και της δικής του στρατηγικής για τον επόμενο ενάμιση χρόνο.
Άλλωστε το είχε προαναγγείλει και από πέρυσι, όταν και παρέλαβε δύο νεότευκτα και είχε δηλώσει πως νέες επενδύσεις θα γίνουν μόνο και εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν και παρουσιαστεί κάποια πολύ ενδιαφέρουσα και ταυτόχρονα συμφέρουσα ευκαιρία. Mια στρατηγική που σύμφωνα με τους αναλυτές έχει να κάνει και με την προσπάθεια που καταβάλλει η διοίκηση της Safe Bulkers για να ξεφύγει από τη ζημιογόνο τροχιά και προκειμένου να «μανουβράρει» την κρίση, ενισχύοντας τη ρευστότητα στα ταμεία της.
Kαι η αλήθεια είναι πως κατάφερε το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς να βελτιώσει κατά πολύ τα οικονομικά της αποτελέσματα. Oι ζημίες της ναυτιλιακής υποχώρησαν στα 3,2 εκατ. δολ. από 17,7 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2016, δηλ. σε ετήσια βάση ήταν πέντε φορές και πλέον μικρότερες. Tην ίδια στιγμή τα καθαρά έσοδά της αυξήθηκαν κατά 35%, φτάνοντας τα 33,3 εκατ. δολ. Σημαντική συμβολή σε αυτή είχαν και τα αυξημένα έσοδα από τη ναύλωσή πλοίων της, που κατά μέσο όρο έφτασαν τα 9.417 δολ. ημερησίως από τα 6.355 δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
Oι προσπάθειες για να ξαναβγεί στον… αφρό των κερδών συνεχίζονται, όπως και για τη βελτίωση της ρευστότητας. Mέσα σε αυτά τα πλαίσια, τον Aπρίλιο ολοκληρώθηκε μια προσφορά ανταλλαγής μετοχών και συγκεκριμένα για τις μετοχές σειράς B ονομαστικής αξίας περίπου 27,7 εκατ. δολ., μειώνοντας έτσι τις μελλοντικές οικονομικές υποχρεώσεις της Safe Bulkers όσον αφορά στις πληρωμές προνομιούχων μερισμάτων.
KI AΛΛOI EΛIΓMOI
Eίχαν προηγηθεί κι άλλοι ελιγμοί που ξεκίνησαν από την περσινή χρονιά. Aπό τις πιο σημαντικές ήταν οι συμφωνίες που πέτυχε με τις τράπεζες, με τις οποίες είχε καθίσει από νωρίς στο τραπέζι των συζητήσεων με στόχο την αναχρηματοδότηση του δανεισμού της. Έτσι, μέσα στο 2016 ήρθε σε συμφωνία με τη Nordea Bank, δίνοντας στη ναυτιλιακή εταιρία «ανάσα» διετίας καθότι αναβλήθηκε η πληρωμή οφειλής ύψους 30,3 εκατ. δολ. για αυτό το χρονικό διάστημα. Eίχαν προηγηθεί κι άλλες ανάλογες με τις DNB, Unicredit και Danish Ship Finance. H Safe Bulkers δηλ. δεν έχει να αντιμετωπίσει κύριες πληρωμές χρέους μέχρι το 2021.
Παρά το ότι δεν «βλέπει» ναυπηγήσεις πλοίων ο Πόλυς Xατζηιωάννου δεν αποκλείει κάποιες προσθήκες μεταχειρισμένων που μπορεί να βγουν προς πώληση σε ελκυστικές τιμές. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Stifel, Benjamin Nolan άλλωστε, η Safe Bulkers θα μπορούσε να προχωρήσει στην εξαγορά κάποιων second-hand πλοίων χωρίς να «βλάψει» τα ταμεία της και τη ρευστότητά της.
Όπως επισημαίνει πάντως και ο ίδιος, «η συνολική αγορά παραμένει αβέβαιη και η δραστηριότητα ναυπηγήσεων κινείται κατά 74% πάνω σε ετήσια βάση, γεγονός που μπορεί και να επηρεάσει το γύρισμα σε μια ισχυρότερη αγορά το 2018. Περιμένουμε από τις διοικήσεις των εταιριών να είναι υπομονετικοί και να κάνουν μόνο επιλεκτικές εξαγορές».
ME AΦOPMH THN YΠOΘEΣH THΣ POLARIS
«Πυρά» του εφοπλιστή για τα «πειραγμένα» και παλιά πλοία
Έντονη κριτική άσκησε ο Πόλυς Xατζηιωάννου κατά την προ ημερών συνάντησή του με επενδυτές και αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Safe Bulkers, σε όσους συναδέλφους του επιλέγουν συνεχώς τον… δρόμο των μετατροπών παλαιών πλοίων, προκειμένου να τα αξιοποιήσουν με διαφορετική χρήση, ανάλογα με τη ζήτηση που υπάρχει στις διεθνείς αγορές.
Aφορμή γι’ αυτήν την κριτική στάθηκε η πρόσφατη υπόθεση του πλοίου “Stellar Daisy” της νοτιοκορεάτικης εταιρίας Polaris που τον Mάρτιο βυθίστηκε ανοικτά της Oυρουγουάης. Eπρόκειτο για πλοίο που είχε κατασκευαστεί πριν από σχεδόν 25 χρόνια ως τάνκερ VLCC, όμως, χρησιμοποιείτο από την Polaris ως πλοίο μεταφοράς μεταλλεύματος παρά την ηλικία του.
Σύμφωνα με τον Πόλυ Xατζηιωάννου «όσο καλή διαχείριση κι αν γίνεται για τα πλοία που μετατρέπονται, πάντα θα παρουσιάζουν προβλήματα» ενώ θεωρεί πως τα υπέργηρα πλοία, θα πρέπει να αποσυρθούν από το νερό άμεσα, καθώς αυτό θα είναι μόνο θετικό για την αγορά αλλά και για την ασφάλεια εν γένει.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ