Li Shufu: Ο δισεκατομμυριούχος που τόλμησε να αγοράσει τη χρεοκοπημένη Proton
Όταν το 2010, ο άγνωστος στο ευρύ κοινό Κινέζος επιχειρηματίας Li Shufu, αγόραζε τη σουηδική μάρκα πολυτελών αυτοκινήτων Volvo, οι Ευρωπαίοι κρέμαγαν «μαύρες πλερέζες».
Η ιστορική μάρκα είχε δέκα χρόνια να παρουσιάσει κέρδη, οι πωλήσεις της έπεφταν κάτω από τις 350.000 και όλα έδειχναν ότι θα έπαιρνε το δρόμο της Saab. Όχι τυχαία, άλλωστε, η Ford, η οποία την είχε αποκτήσει το 1999 έναντι 6,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, την πούλαγε έναντι 1,8 δισ.
Όλοι πίστευαν ότι ο Κινέζος θα μεταφέρει την έδρα της Volvo στο Πεκίνο και θα παράγει ένα φτηνό αυτοκίνητο με στόχο να πουλήσει στην τεράστια κινεζική αγορά και να επιστρέψει γρήγορα στα κέρδη.
Άλλωστε, με τη Geely, αυτό έκανε: Παρήγαγε αμφιβόλου ποιότητας, φτηνά αυτοκίνητα, με αστεία ονόματα, όπως… King Kong. Οι Ευρωπαίοι δημοσιογράφοι λοιπόν, τον ρώτησαν, για το τυπικό, τι σχεδιάζει να κάνει με τη Volvo. Ο εκκεντρικός Shufu, απάντησε με… χρησμό: “Μια τίγρης”, είπε, “ανήκει στην άγρια φύση και όχι να είναι καταδικασμένη σε έναν ζωολογικό κήπο. Πρέπει να απελευθερώσουμε αυτή την τίγρη”.
Fast forward στο 2017: Ο 54χρονος Li Shufu αγοράζει, έναντι του μάλλον εξευτελιστικού ποσού των 130 εκατομμυρίων δολαρίων, το 51% της Lotus Cars, ενώ ταυτόχρονα αποκτά το 49,9% της μητρικής της, Proton Cars. Τα υπόλοιπα, τα κρατά η DRB- Hicom και το μαλαισιανό Δημόσιο. Σε όλο τον κόσμο, μιλούν για τη μοναδική ευκαιρία της –υπό πρωτοφανή κατάρρευση- Proton να διασωθεί και της Lotus να αναγεννηθεί σε αυτό που ήταν: Ένας κορυφαίος κατασκευαστής υπεραυτοκινήτων.
Ο Shufu, λένε, θα κάνει τα «μαγικά» του και θα τα πετύχει αυτά, θα ελευθερώσει ξανά την τίγρη. Rewind στο 1986. Ο Shufu, ιδρύει τη Geely. Μια εταιρία που φτιάχνει ψυγεία και ανταλλακτικά ψυγείων. Στο πίσω μέρος του μυαλού του έχει έναν σκοπό. Να παράγει, μια μέρα, αυτοκίνητα.
Το ’93, αρχίζει να παράγει μοτοσικλέτες. Το ’97, αρχίζει την παραγωγή αυτοκινήτων. Μέχρι το 2007, προσπαθεί να φτιάξει αξιόλογα αυτοκίνητα, με μάλλον απογοητευτικά αποτελέσματα. Μετά από μια ΑΜΚ, τότε, η Geely μεγαλώνει. Και το ’10, αποκτά τη Volvo.
Εκείνη τη χρονιά, όταν οι managers της Volvo τον πρωτοσυνάντησαν, του είχαν έτοιμο αυτό που περίμεναν ότι θα ζήταγε: Πρόγραμμα περικοπών και απολύσεων. Ο Shufu τα είδε, χαμογέλασε και τους είπε: «Μη νοιάζεστε για τα χρήματα. Το μόνο που θέλω από εσάς, είναι να φτιάξετε μεγάλα, εντυπωσιακά αυτοκίνητα που θα τραβούν το βλέμμα και θα κοιτούν στα μάτια τον γερμανικό ανταγωνισμό».
Παράλληλα, ανακοίνωνε ότι η Volvo διατηρεί την έδρα της στη Σουηδία, δεν αλλάζει φιλοσοφία και στόχους, δεν αλλάζει πρόσωπα. Δεν απέλυσε. Προσέλαβε όσους (Σουηδούς) έλειπαν. Στα χρόνια που πέρασαν, η Volvo πήρε την αντίθετη πορεία απ’ αυτή που περίμεναν όλοι. Παρουσίασε μια ανανεωμένη γκάμα υπερπολυτελών αυτοκινήτων, έγινε πρωτοπόρος στην τεχνολογία, ξανάγινε πρωτοπόρος στην ασφάλεια. Και οι πωλήσεις της, εξερράγησαν.
Από το 2014, κάνει κάθε χρονιά ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων, με το 2016 να φτάνει τα 534.332 οχήματα και το στόχο των 800.000 ετήσιων πωλήσεων, μέχρι το 2020, να φαίνεται κοντινός. Στο μεταξύ, στην Κίνα, περιμένει φέτος να ξεπεράσει τις 100.000 πωλήσεις, στην πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά πολυτελών αυτοκινήτων του κόσμου.
Στο μεταξύ, ο Shufu, παρατηρεί από μακριά την άνθηση της Volvo και χρησιμοποιεί την τεχνογνωσία των Σουηδών στη Geely. Και βγάζει λεφτά. Το 2013, είχε τη Geely και τη Volvo και η περιουσία του ήταν 2,6 δισ. δολάρια.
Σήμερα, κατέχει τη Geely, Volvo, τη Lynk & Co, τη London Taxi Company, τη σουηδική R&D power house China Euro Vehicle Technology AB και περιουσία 7,4 δισεκατομμυρίων. Και, τη «συνταγή» που εφάρμοσε στη Volvo, στη συνέχεια την LTC και τις άλλες εταιρίες του, σκοπεύει να την εφαρμόσει και στις Proton/Lotus, απελευθερώνοντας την «τίγρη»…
Από την έντυπη έκδοση