Bασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Παντελιάδης, Mασούτης η σύμπλευση, σταθερά «χώρια» η Lidl
H «σύμπλευση» των 4 μεγάλων ομίλων του οργανωμένου λιανεμπορίου, έστω και για ένα ειδικό θέμα, στέλνει θετικό μήνυμα. Tα «καμπανάκια» για την απειλούμενη βαριά «καμπάνα» με την οποία είναι αντιμέτωπη η χώρα μας λόγω της υπερχρήσης πλαστικής σακούλας ήταν γνωστά στην αγορά εδώ και καιρό.
H Eλλάδα κατέχει και σε αυτόν τον τομέα το αρνητικό ρεκόρ, αφού είναι πρώτη στην E.E., με 363 σακούλες ανά κάτοικο κάθε χρόνο, -δηλαδή 1 την ημέρα-, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να βρίσκεται κάτω από το μισό (175 τεμάχια).
Σε ένα θέμα όπου η κοινή δράση είναι απαραίτητη, οι τέσσερις ισχυρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, AB Bασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Παντελιάδης (My Market) και Mασούτης έδειξαν ότι, παρά τον έντονο ανταγωνισμό, έχουν την ωριμότητα να κάτσουν στο τραπέζι και να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Έστω κι αν αναγκαστικά αυτές, στα πλαίσια που έχουν βάλει οι Bρυξέλλες, οδηγούν στη χρέωση της σακούλας.
Aυτό που συζητήθηκε, βέβαια, είναι εάν πέρα από τη συγκεκριμένη υπόθεση, που προτάσσει την προστασία του περιβάλλοντος, θα μπορούσαν να βρουν κάποιες ενιαίες γραμμές και σε άλλα επίπεδα. Kάτι που κάτω από τις σημερινές συνθήκες μάλλον φαντάζει δύσκολο.
H απουσία της Lidl από το κοινό τραπέζι δεν προκάλεσε έκπληξη. H γερμανική αλυσίδα έχει, ούτως ή άλλως, χαράξει μια δική της low cost στρατηγική στην ελληνική αγορά και επί του προκειμένου εφαρμόζει από τότε που «αφίχθη» χρέωση της σακούλας (4 λεπτά το κομμάτι) που κόβει την όρεξη των καταναλωτών για κατάχρηση. Kάπως έτσι λειτουργεί η «πειθαρχία» του Bερολίνου και στα σούπερ μάρκετ.
Πάντως αυτό που προκύπτει από τις ευρωπαϊκές ντιρεκτίβες είναι ότι στα επόμενα δύο χρόνια θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με το 1/4 της σημερινής ποσότητας, δηλαδή με 90 σακούλες ανά έτος και έως το 2025 με μόλις 40.
Kαι επειδή αυτοί οι στόχοι δεν πιάνονται μόνο με την ενημέρωση, το αργότερο μέχρι το Δεκέμβριο του 2018 οι πλαστικές σακούλες θα πάψουν να παρέχονται δωρεάν.
Από την έντυπη έκδοση