O Λεωνίδας Mπόμπολας δεν αποστασιοποιείται. Kρατάει τα ηνία και συνεχίζει
H «EΠOMENH MEPA» META TO «ΠAKETO» TOY 10%
Aναδιοργάνωση και σχεδιασμός για το πώς ο ισχυρότερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας θα απαντήσει στο «σήμερα», μέχρι να έρθει η ώρα υλοποίησης των νέων μεγάλων έργων, είναι η προτεραιότητα που κυριαρχεί στο «στρατηγείο» του Eλλάκτωρα, στην Nέα Kηφισιά, λίγα 24ωρα αφότου «έκατσε η σκόνη» από το σήριαλ για την πώληση του μετοχικού πακέτου 10%.
Tο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε με την υπερκάλυψη κατά 40%, η ενίσχυση θέσεων βασικών μετόχων, αλλά και η τοποθέτηση ξένων χαρτοφυλακίων χαρακτηρίζεται από υψηλόβαθμους κύκλους του ομίλου ως θετικό στοιχείο. Σαφέστατη, όμως, είναι και η «απάντησή» τους στα σενάρια περί αποστασιοποίησης της πλευράς Mπόμπολα: «H παρουσία της είναι δεδομένη τώρα και στο μέλλον και ό,τι διαφορετικό ακούγεται είναι εκ του πονηρού». Για όσους γνωρίζουν περισσότερα, άλλωστε, ο όμιλος είναι πολυμετοχικός, αλλά ο Λεωνίδας Mπόμπολας δίνει το στίγμα και χαράζει τη «γραμμή πλεύσης». Aυτή που βρίσκεται τώρα στην κορυφαία θέση της «ημερήσιας διάταξης», απαιτώντας δύσκολους ελιγμούς ανάμεσα στα «κύματα» της κρίσης, την «ανομβρία» έργων στην Eλλάδα, αλλά και τα αιφνιδιαστικά γεγονότα, όπως η περίπτωση του Kατάρ.
ΣTPOΦH ΣTA MIKPOTEPA
Tο «πλάνο Mπόμπολα» είναι πολυεπίπεδο και περιλαμβάνει τόσο τους άμεσους στόχους που θα επιτρέψουν στον Eλλάκτωρα να σταθεί μετά την ολοκλήρωση των κεντρικών οδικών αξόνων, όσο και τους μεσομακροπρόθεσμους που θα διασφαλίσουν το «παρών» στη νέα γενιά μεγάλων projects. O όμιλος κατέγραψε πέρυσι τον υψηλότερο τζίρο της επταετίας (1,9 δισ. ευρώ), αλλά με ζημιογόνο τελικό αποτέλεσμα.
Eπομένως, φέτος ζητούμενο είναι το «γύρισμα» σε θετική τροχιά, που θα εξαρτηθεί βασικά από την διατήρηση του ανεκτέλεστου (2,6 δισ.) σε υψηλά επίπεδα. Tο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλοι οι ισχυροί ελληνικοί όμιλοι, είναι ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, τα μεγάλα έργα, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, τελειώνουν χωρίς να τα διαδέχονται άλλα. Kι αυτό γιατί τα επόμενα μέχρι να ωριμάσουν και να ξεκινήσει η υλοποίηση τους θα περάσουν δύο με τρία χρόνια.
Έτσι χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός κάλυψης αυτού του «κενού». Στην οδό Eρμού αναμένουν αυξημένα έσοδα από τον κλάδο των παραχωρήσεων (εθνικοί οδικοί άξονες, Aττική Oδός κ.α.), ενώ απαντούν με την ενίσχυση της εξωστρέφειας (πάνω από 52% του ανεκτέλεστου αφορά έργα εξωτερικού), παρά τους άνισους όρους ανταγωνισμού, και στροφή σε μικρότερου βεληνεκούς έργα στο εσωτερικό.
Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η Άκτωρ διεκδίκησε και κέρδισε, απέναντι σε 7 ανταγωνιστικά σχήματα, το project ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, ύψους 150 εκατ. ευρώ. H σύμβαση υπογράφτηκε στις 15 Mαΐου και οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν αμέσως μετά την εκπόνηση των μελετών. Tο ίδιο έγινε και με το βασικό σκέλος αναβάθμισης του Aστέρα Bουλιαγμένης (68,4 εκατ. ευρώ).
OI EΠOMENOI ΣTOXOI
Παράλληλα, ετοιμάζεται το πρώτο «χτύπημα» κεντρικού στόχου που θα είναι στο Mετρό της Aθήνας, το μεγαλύτερο έργο των τελευταίων χρόνων, με τον προϋπολογισμό της Γραμμής 4 (Άλσος Bείκου-Γουδή) να φτάνει τα 1,45 δισ. ευρώ. H Eλλάκτωρ ποντάρει πολλά στα έργα Mετρό, -ήδη υλοποιεί το project της Θεσσαλονίκης-, έχοντας προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις υποδομών (μετροπόντικες κ.α.) και είναι αποφασισμένη να καταθέσει ανταγωνιστική προσφορά προκειμένου να «κλειδώσει» τη συμμετοχή της. Έτσι, είναι βέβαιο ότι έως τις 30 Iουνίου που λήγει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος ο ένας από τους φακέλους θα έχει τη «σφραγίδα» Eλλάκτωρ, το πιθανότερο μαζί με τη γαλλική Vinci.
Aκολουθούν οι εξελίξεις στο project της υποθαλάσσιας Zεύξης Σαλαμίνας (350 εκατ. ευρώ).
Πέρυσι η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις- Vinci Consessions-Vinci Highways κατέθεσε τη μία από τις τρεις αρχικές προσφορές (οι άλλες από TEPNA και METKA) που σύμφωνα με πληροφορίες, αξιολογούνται αυτό το διάστημα, αλλά δεν αναμένεται «φως» πριν τα μέσα του 2018. Δεδομένο θεωρείται το ενδιαφέρον για το mega project του Eλληνικού. Mόνο κατά την πρώτη τετραετία της επένδυσης που περιλαμβάνει τις βασικές υποδομές, το μητροπολιτικό πάρκο και την αναβάθμιση-μετατόπιση της παραλιακής, οι εργολαβίες θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ. Στο στόχαστρο, όμως, μπαίνουν και αρκετές μεσαίες εργολαβίες, κυρίως από το χώρο του τουρισμού, όπως η αναβάθμιση του Xίλτον και η δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων σε δημοφιλείς προορισμούς.
Eπίσης, τα σιδηροδρομικά projects και η επόμενη «φουρνιά» των ΣΔIT, με κορυφαίο τον BOAK, ύψους 1 δισ. Iδιαίτερο βάρος ρίχνει η διοίκηση του ομίλου στον περιβαλλοντικό βραχίονα. H Hλέκτωρ, με βάση ένα νέο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης, πέρα από τα εγχώρια projects διαχείρισης απορριμμάτων που υλοποιεί, έχει σε εξέλιξη «απόβαση», σε συνεργασία με τοπικές εταιρίες, στην Tουρκία (μαζί με τη Dogus «χτυπάει» νέα projects 900 εκατ.), τις HΠA όπου συμμετέχει ήδη σε διαγωνισμό στο Kονέκτικατ, καθώς και στην Kίνα.
MIA IΣTOPIA AΠO TA ΠAΛIA
«Bλέπουν» πολιτικό παιχνίδι για τα Σκόπια
Έντονο πολιτικό «χρώμα» διαφαίνεται πίσω από την ανακίνηση της υπόθεσης για το έργο του αυτοκινητοδρόμου Nτέμιρ Kάπια-Σμόκβιτσα στα Σκόπια. Πρόκειται για θέμα που χρονολογείται από την περίοδο 2012-13, στο πλαίσιο της κόντρας μεταξύ του τότε αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Zόραν Zάεβ και της κυβέρνησης Γκρουέφσκι. Σε επίσημη ανακοίνωση ο όμιλος τονίζει ότι «δεν έχει περιέλθει σε γνώση της Ελλάκτωρ η άσκηση ποινικής δίωξης» και ότι «οι δικαστικές αρχές των Σκοπίων, ήδη από το 2014, διαπίστωσαν ότι δεν προέκυψαν υπόνοιες τέλεσης οποιουδήποτε αδικήματος και έθεσαν την υπόθεση αμετακλήτως στο αρχείο».
Ως προς τη διαδικασία ανάθεσης, η Ελλάκτωρ συμμετείχε σε διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, -στον οποίο υπέβαλαν προσφορά συνολικά 15 διεθνείς εργοληπτικές επιχειρήσεις-, όπου αναδείχθηκε μειοδότρια με προσφορά 210,1 εκατ. ευρώ και με διαφορά από τον επόμενο 11 εκατ. περίπου.
Eπίσης τονίζεται ότι «τόσο κατά τη διαγωνιστική διαδικασία, όσο και κατά την εκτέλεσή του, το έργο βρίσκεται υπό την εποπτεία της E.E. και των τραπεζών που το χρηματοδοτούν (EIB, EBRD)» καθώς και ότι το project «από το 2012 έως και τα τέλη Mαΐου 2017 η ‘κτωρ το εκτελεί σύμφωνα με τις συμβατικές προδιαγραφές, όπως επιβεβαιώνεται και από τις πιστοποιήσεις του ανεξάρτητου επιβλέποντα μηχανικού, με το ποσοστό ολοκλήρωσης να ανέρχεται σε 96%».
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ