Ποιοι την δικαιούνται – Ποιοι κινδυνεύουν να μείνουν εκτός ρύθμισης
Χιλιάδες φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν εντάξει παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές τους προς το Δημόσιο στη ρύθμιση του ν. 4321/2015, προκειμένου να τις εξοφλήσουν τμηματικά έως και σε 100 μηνιαίες δόσεις, κινδυνεύουν από την 1η Ιανουαρίου 2018 να τεθούν εκτός της ρύθμισης αυτής, καθώς όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική σε σχετικό ρεπορτάζ της, αν από την ημερομηνία αυτή και μετά αφήσουν απλήρωτα έστω και για μία ημέρα οποιαδήποτε νέα χρέη τους προς τη φορολογική διοίκηση.
Στην περίπτωση αυτή, οι αρμόδιες φορολογικές υπηρεσίες θα διεκδικούν το σύνολο των ανεξόφλητων υπολοίπων των ρυθμισμένων έως και σε 100 δόσεις οφειλών τους, εφαρμόζοντας σε βάρος τους όλα τα προβλεπόμενα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, δηλαδή προχωρώντας σε κατασχέσεις εισοδημάτων, καταθέσεων και περιουσιακών στοιχείων τους.
Τι προβλέπει η νέα διάταξη
Από το επόμενο έτος θα τεθεί σε ισχύ μια νέα διάταξη, η οποία προβλέπει ότι όσοι έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση του ν. 4321/2015 για τις 100 δόσεις τίθενται αυτόματα εκτός της ρύθμισης αυτής εφόσον δεν πληρώσουν εμπρόθεσμα οποιαδήποτε νέα οφειλή τους προς το Δημόσιο βεβαιωθεί στο όνομά τους από την 1η Ιανουαρίου 2018 και μετά.
Ειδικότερα, από την 1η Ιανουαρίου 2018 θα τεθεί σε ισχύ το αυστηρότερο καθεστώς προϋποθέσεων παραμονής στη ρύθμιση των 100 δόσεων που προβλέπει το άρθρο 4 του νόμου 4346/2015. Σύμφωνα με το καθεστώς αυτό, η απώλεια της ρύθμισης του ν. 4321/2015 για τις 100 δόσεις θα επέρχεται αυτόματα για κάθε οφειλέτη που έχει εντάξει στη ρύθμιση αυτή ένα παλαιό ληξιπρόθεσμο χρέος του προς το Δημόσιο, εφόσον αυτός καθυστερήσει να πληρώσει μια νέα οφειλή του προς το Δημόσιο έστω και μία μέρα.
Λύση μέσω υπαγωγής στο άρθρο 43 του ΚΦΔ
Η μοναδική εναλλακτική διέξοδος που θα έχουν πλέον όσοι οφειλέτες είναι ενταγμένοι στη ρύθμιση των 100 δόσεων θα είναι να εντάξουν την οποιαδήποτε νέα οφειλή προς το Δημόσιο -πριν αυτή γίνει ληξιπρόθεσμη έστω και εν μέρει- στην πάγια ρύθμιση του άρθρου 43 του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (ν. 4174/2013), η οποία προβλέπει τη δυνατότητα τμηματικής εξόφλησης κάθε νέας οφειλής προς το Δημόσιο έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις ή σε 24 μηνιαίες δόσεις εάν πρόκειται για κάποιον έκτακτο φόρο. Στην περίπτωση αυτή, η ρύθμιση των 100 δόσεων δεν θα χάνεται.
Η αίτηση υπαγωγής στην πάγια ρύθμιση του άρθρου 43 του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών θα πρέπει να υποβληθεί πριν από τη λήξη της προθεσμίας καταβολής έστω και μίας δόσης της νέας οφειλής. Η δυνατότητα υπαγωγής, όμως, στην πάγια ρύθμιση του άρθρου 43 του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών παρέχεται μόνο εφόσον ο φορολογούμενος προσέλθει αυτοπροσώπως στην αρμόδια ΔΟΥ και υποβάλει ένα πολυσέλιδο έντυπο αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης στο οποίο θα πρέπει να αναγράψει αναλυτικά στοιχεία για τα μηνιαία εισοδήματά του και την περιουσιακή του κατάσταση προκειμένου να γίνει αποδεκτό το αίτημά του για αποπληρωμή των νέων οφειλών σε 12 δόσεις. Σημειώνεται ότι η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής στη ρύθμιση των 12 δόσεων του άρθρου 43 του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών δεν παρέχεται στους φορολογούμενους μέσω του συστήματος ΤΑΧΙSNET.
Οι προϋποθέσεις από την 1η Ιανουαρίου 2018
Ουσιαστικά, από την 1η Ιανουαρίου 2018 όσοι φορολογούμενοι έχουν εντάξει παλαιές οφειλές τους στη ρύθμιση του ν. 4321/2015 για τις 100 δόσεις θα πρέπει, για να μη χάσουν τη ρύθμιση αυτή:
– είτε να εξοφλούν εγκαίρως, πριν λήξουν, όλες τις νέες οφειλές τους στο Δημόσιο,
-είτε να ρυθμίζουν τις νέες οφειλές τους με την πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών προσερχόμενοι αυτοπροσώπως στις αρμόδιες ΔΟΥ πριν από τη λήξη των προθεσμιών καταβολής της πρώτης δόσης ή ολόκληρων των ποσών των νέων αυτών οφειλών.
Σε κάθε περίπτωση, ο φορολογούμενος που θα υπαχθεί στην πάγια ρύθμιση του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών θα πρέπει να γνωρίζει ότι:
α) Το συνολικό ποσό των νέων οφειλών που θα ρυθμίσει επιβαρύνεται με ετήσιο ποσοστό τόκων 5%, ακόμη κι αν ένα τμήμα του ποσού αυτού δεν έχει καταστεί ληξιπρόθεσμο κατά την υποβολή της αίτησης.
β) Σε περίπτωση που, μετά την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση, δημιουργηθούν νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές, ο οφειλέτης μπορεί να τις υπαγάγει και αυτές στην πάγια ρύθμιση (άπαξ) με τους ίδιους όρους.
γ) Προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση είναι ο οφειλέτης να έχει υποβάλει τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος της τελευταίας πενταετίας, καθώς και τυχόν περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ για τις οποίες ήταν υπόχρεος την τελευταία πενταετία. Η ανωτέρω προϋπόθεση πληρούται εφόσον ο οφειλέτης έχει υποβάλει τις ανωτέρω δηλώσεις εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, αλλά υποχρεωτικά έως την ημερομηνία της αίτησης. Θα πρέπει, επίσης, όλα τα προηγούμενα χρέη του να έχουν ρυθμιστεί. Γενικά, πρέπει να έχουν εξοφληθεί ή τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο όλες οι οφειλές οι οποίες δεν υπάγονται στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων του ν. 4174/2013.
δ) Για να είναι έγκυρη η ρύθμιση και να μην ακυρωθεί, ο φορολογούμενος θα πρέπει να εξοφλήσει είτε μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) είτε στο ΑΤΜ υποκαταστήματος της τράπεζάς του είτε σε υποκατάστημα οποιασδήποτε τράπεζας την πρώτη δόση της ρύθμισης μέσα σε χρονικό διάστημα τριών εργάσιμων ημερών από την ημέρα υποβολής της αίτησης.
Η εξόφληση της πρώτης δόσης είναι εφικτή είτε με την πληκτρολόγηση -σε περίπτωση πληρωμής μέσω e-banking ή μέσω ΑΤΜ- είτε με την προσκόμιση -σε περίπτωση προσέλευσης στο ταμείο τραπεζικού υποκαταστήματος- της λεγόμενης Ταυτότητας Ρυθμιζόμενης Οφειλής, δηλαδή του ειδικού τριμερούς πολυψήφιου κωδικού αριθμού που συνοδεύει τη ρυθμιζόμενη οφειλή και τον οποίο θα του έχει εκδώσει η αρμόδια ΔΟΥ.