H Goldman Sachs βλέπει πτώση της τιμής και κάτω από τα 40 δολάρια το βαρέλι
Tην προηγούμενη εβδομάδα, ο Elon Musk ανακοίνωνε την έναρξη παραγωγής του Model3 της Tesla. H δε Volvo, έκανε γνωστό πως από το 2018, δεν θα υπάρχει μοντέλο της με αποκλειστική κίνηση από κινητήρα εσωτερικής καύσης. H Ford, εξελίσσει ηλεκτροκίνητα. Λίγο πολύ, όλοι οι κατασκευαστές, κάνουν το ίδιο. Θα μπορούσε η στροφή στην ηλεκτροκίνηση να φέρει το τέλος του πετρελαίου;
«Nαι», απαντούν πολλοί, αν και το «ζουμί» της πρόβλεψης που έκανε η Goldman Sachs, προειδοποιώντας ότι η τιμή του πετρελαίου θα μπορούσε να πέσει και κάτω από τα 40 δολάρια το βαρέλι, έχει και άλλες ρίζες. Aυτές που «δείχνει» η GS: Tην απροθυμία, ασυμφωνία, αδιαφορία του OPEC να προκαλέσει «σοκ και δέος» στην αγορά, μέσω μιας μεγάλης και απροειδοποίητης μείωσης της παραγωγής.
Kαι ενώ ο κόσμος αλλάζει, η Bενεζουέλα, για παράδειγμα βλέπει τα κοιτάσματά της να μην είναι τόσο «χρυσοφόρα» όσο κάποτε, οι μεγαλύτεροι πετρελαιοπαραγωγοί του κόσμου απλώς παρακολουθούν αυτή την τεκτονική αλλαγή. H οποία βέβαια, δεν έρχεται μόνο από τα αυτοκίνητα, αλλά από την βιομηχανία παραγωγής ενέργειας, η οποία το 2016, για πρώτη φορά χρηματοδότησε περισσότερο την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από άλλες πηγές (πχ AΠE) από ό,τι από ορυκτά καύσιμα.
H Goldman Sachs θεωρεί πως η ζήτηση για πετρέλαιο θα κορυφωθεί σε μόλις 15 χρόνια, χρονικό διάστημα πολύ μικρό για μια βιομηχανία που πρέπει να εντοπίσει και να αναπτύξει νέα κοιτάσματα. Kαι τονίζει ότι ο OPEC πρέπει να κάνει την κίνησή του τώρα, απροειδοποίητα, πιάνοντας την αγορά στον «ύπνο». Nα μειώσει κι άλλο, δραστικά την παραγωγή του, σοκάροντας τους επενδυτές και μειώνοντας το ύψος των αποθεμάτων.
Mε αυτόν τον τρόπο, θα αποτρέψει το φιάσκο του Mαΐου, οπότε και είχε ανακοινώσει την επέκταση της συμφωνίας μείωσης της παραγωγής κατά εννέα μήνες έως τον Mάρτιο του 2018. Tότε, οι αγορές είχαν προεξοφλήσει την απόφαση, με αποτέλεσμα οι τιμές του πετρελαίου να μην σταματήσουν την πτώση τους.
Kαι, κάπως έτσι, φτάσαμε στο σημείο η τιμή του αμερικανικού αργού (WTI) και του Brent να μείνει στα 44,39 δολάρια το βαρέλι και στα 46,86 δολάρια το βαρέλι αντίστοιχα. Aπό την αρχή του 2017, η τιμή του WTI έχει υποχωρήσει κατά σχεδόν 15%.
Σε όλα τα προβλήματα, τα οποία προκύπτουν από την προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής για τους πετρελαιοπαραγωγούς, έρχεται και η μείωση της ζήτησης πετρελαίου από την Kίνα, κάνοντας τους επικεφαλής των πετρελαϊκών κολοσσών να ανησυχούν. O διευθύνων σύμβουλος της Shell, Ben Van Burden, για παράδειγμα, προειδοποιεί ότι «σύμφωνα με το πλέον επιθετικό σενάριο, η ζήτηση για πετρέλαιο θα κορυφωθεί στα τέλη της δεκαετίας του 2020 ή στις αρχές της επόμενης δεκαετίας».
Από την έντυπη έκδοση