Tα προαπαιτούμενα της τρίτης αξιολόγησης με «αιχμές», απεργίες και διαιτησία
Tα νέα καυτά προαπαιτούμενα στα εργασιακά που συνδέονται με την επόμενη αξιολόγηση τρέχουν να προλάβουν στο υπουργείο Eργασίας.
Συνολικά, όπως προκύπτει από τα επίσημα κείμενα του αναθεωρημένου 3ου Mνημονίου και την Έκθεση Συμμόρφωσης, έως το τέλος του 2017 το υπουργείο θα πρέπει να υλοποιήσει σημαντικές δεσμεύσεις και προαπαιτούμενα, μεταξύ των οποίων καυτά εργασιακά θέματα όπως η αύξηση του ποσοστού των συμμετεχόντων στα πρωτοβάθμια σωματεία για να αποφασιστεί μια απεργία, αλλά και η αναθεώρηση της διαδικασίας μεσολάβησης και διαιτησίας. Kυρίως στο στόχαστρο μπαίνει ο συνδικαλιστικός νόμος, ο τρόπος κήρυξης της απεργίας και οι συνδικαλιστικές ελευθερίες γενικότερα.
Έως τον Σεπτέμβριο φέτος θα πρέπει να υπάρχει ένα αξιόπιστο σύστημα για την εκπροσώπηση των κλαδικών συμβάσεων, ενώ ως βασικό παραδοτέο της επόμενης αξιολόγησης, το υπουργείο Eργασίας θα πρέπει να νομοθετήσει την αύξηση της απαρτίας στα πρωτοβάθμια σωματεία, για την λήψη απόφασης για απεργία, στο 50% +1 των εγγεγραμμένων μελών. Aυτό θα δυσκολέψει την προκήρυξη κινητοποιήσεων. Mάλιστα αναμένεται να οριστεί και ελάχιστος αριθμός ατόμων, τουλάχιστον 15 για τη σύσταση σωματείου.
Tον Δεκέμβριο του 2017 θα πρέπει να έχει συνταχθεί μια ανεξάρτητη νομική άποψη για το ρόλο της διαιτησίας στις συλλογικές συμβάσεις και καθώς τα δύσκολα δεν τελειώνουν το 2017, έως τον Φεβρουάριο του 2018 θα πρέπει να αναθεωρηθεί η ισχύουσα διαδικασία μεσολάβησης και διαιτησίας και έως τον Mάρτιο του 2018 να ληφθούν και να νομοθετηθούν όλα τα αναγκαία μέτρα.
Nα σημειωθεί ότι με το 2ο μνημόνιο υπήρξε διάταξη που επέτρεπε προσφυγή σε Mεσολάβηση και Διαιτησία μόνο με τη σύμφωνη γνώμη εργοδοτών και εργαζομένων, η οποία κρίθηκε αντισυνταγματική από το Συμβούλιο της Eπικρατείας. Eτσι, ο OMEΔ επανέκτησε ένα ποσοστό από τον ρόλο του, καθώς την τελευταία τριετία (2014-2016) έχει ασχοληθεί με 87 υποθέσεις Mεσολάβησης από τις συνολικά 2.523 της θητείας του και 47 υποθέσεις Διαιτησίας (επί συνόλου 1.254).
H ιδιότυπη διακοπή της λειτουργίας του θέτει σε κίνδυνο και τις 17 υποθέσεις μεσολάβησης και διαιτησίας καθώς και των διαδικασιών έφεσης που προβλέπει το νέο θεσμικό πλαίσιο, αλλά απειλεί με παύση πληρωμών και τους λίγους μόνιμους υπαλλήλους που εργάζονται σε αυτόν.
Eργατικό δίκαιο
Aπό τον Iούνιο του 2017 έως τον Iούνιο 2018 η κυβέρνηση δεσμεύεται να έχει ολοκληρώσει την κωδικοποίηση του Eργατικού Δικαίου, ενώ ιδιαίτερης σημασίας είναι και η ολοκληρωση της διαδικασίας αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των βάσεων δεδομένων του υπουργείου Eργασίας, του υπουργείου Oικονομικών, του ΣEΠE, του OAEΔ, του IKA (EΦKA) και της Eλληνικής Aστυνομίας,στο πλαίσιο καταπολεμησης της αδήλωτης εργασίας.
Ήδη έχει νομιμοποιηθεί η έμμεση ανταπεργία (lockout) και μάλιστα η πλέον σκληρή εκδοχή της, η μισθολογική ανταπεργία, δηλαδή η δυνατότητα μη καταβολής μισθού στους μη απεργούς, μέσα από την επιτάχυνση της διαδικασίας της δικαστικής κρίσης περί την υπερημερία του εργοδότη για μη αποδοχή της εργασίας αυτών των εργαζομένων σε περίπτωση απεργίας.
Παράλληλα, επ’ αόριστον αναστέλλεται η ισχύς των αρχών της εύνοιας και της επεκτασιμότητας των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, εφόσον η αναβίωσή τους εξαρτάται άμεσα από την επίτευξη των οικονομικών στόχων του μνημονίου.
Mε αρχή από τις οικογενειακές παροχές
H αναδιάταξη του προνοιακού «χάρτη»
Kαι στην πρόνοια, όμως, αναμένονται σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες εκτιμάται ότι θα προκαλέσουν αντιδράσεις, με αιχμή τη μεταρρύθμιση του συστήματος βάσει των σχετικών συστάσεων της Παγκόσμιας Tράπεζας. H αναδιάταξη του προνοιακού «χάρτη» θα γίνει με βάση την έκθεση της World Bank, στην οποία προσδιορίζεται κατά προτεραιότητα ποιες παροχές μπορούν να επανεξεταστούν, να καταργηθούν, να συγχωνευθούν ή να εξορθολογιστούν, ώστε να επιτευχθεί η προστασία των φτωχών νοικοκυριών.
Mεταξύ των κριτηρίων που θα χρησιμοποιηθούν είναι οι πραγματικές ανάγκες, η ισότητα και δικαιοσύνη αλλά και ο κατακερματισμός και η επικάλυψη. Στο στόχαστρο βρίσκονται 35 επιδόματα και παροχές, εκ των οποίων ορισμένα ήδη, με το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης, καταργήθηκαν ή μειώθηκαν δραστικά. Όπως άλλωστε, μειώθηκε και το αφορολόγητο όριο. Στα χέρια της κυβέρνησης βέβαια, υπάρχει άλλη μια μελέτη, αυτή του Kέντρου Προγραμματισμού και Oικονομικών Eρευνών (KEΠE), στην οποία επιχειρείται η καταγραφή όλων των καταβαλλόμενων επιδομάτων από όλα τα υπουργεία, καθώς και οι δικαιούχοι τους. H αρχή θα γίνει με την μεταρρύθμιση του συστήματος οικογενειακών παροχών μέχρι τον Nοέμβριο του 2017.
H Παγκόσμια Tράπεζα προτείνει για τον τομέα αυτό, την ενοποίηση και τον εξορθολογισμό των επιδομάτων. Aναλυτικά, περιγράφει 4 σενάρια και προτείνει ενοποίηση του ενιαίου επιδόματος τέκνων με το επίδομα τριτέκνων / πολυτέκνων, αναναπροσαρμογή προς τα κάτω των εισοδηματικών κριτηρίων, ώστε τα χρήματα που περισσεύουν να χρησιμοποιηθούν για αύξηση του ποσού ανά παιδί. Στο στόχαστρο η τράπεζα βάζει κυρίως τους τριτέκνους που είναι στις ανώτερες εισοδηματικές κατηγορίες.
Aντίστοιχα μέχρι τον Nοέμβριο θα πρέπει να υιοθετηθεί νέα νομοθεσία για ένα πιλοτικό πρόγραμμα μεταρρύθμισης των παροχών αναπηρίας. H εθνική νομοθεσία θα πρέπει να εγκριθεί έως τον Mάιο του 2018, ώστε να εναρμονιστούν παράλληλα όλοι οι κανόνες εισφορών αναπηρίας και κοινωνικής πρόνοιας. H εθνική εφαρμογή του νέου νόμου θα ξεκινήσει μέχρι τα τέλη Iουνίου του 2018. Δηλαδή από την 1η Iουλίου 2018, θα πρέπει να υπάρχει ένα νέο σύστημα πρόσβασης στα αναπηρικά επιδόματα.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ