Λήγει σήμερα η τρίμηνη προθεσμία που είχε δώσει το ΥΠΟΙΚ – Τσουχτερά τα πρόστιμα από αύριο
Πληρωμές με «πλαστικό χρήμα» μέσω μηχανημάτων υποδοχής χρεωστικών ή πιστωτικών ή προπληρωμένων καρτών, γνωστών και ως POS, ή άλλων ηλεκτρονικών εφαρμογών, είναι από αύριο 400.000 επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Σ’ αυτούς περιλαμβάνονται γιατροί, δικηγόροι, λογιστές, αρχιτέκτονες, μηχανικοί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, εκπαιδευτήρια, νοσηλευτήρια, κέντρα διασκέδασης, τουριστικά καταλύματα, εστιατόρια, γυμναστήρια και επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου.
Η τρίμηνη προθεσμία που είχε δώσει το υπουργείο Οικονομικών για την προμήθεια και εγκατάσταση των συγκεκριμένων μηχανημάτων λήγει σήμερα τα μεσάνυχτα. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει ο ν.4446/2016, όσοι δεν συμμορφώνονται με την υποχρέωση αποδοχής πληρωμών με «πλαστικό χρήμα» κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με «τσουχτερό» πρόστιμο, το οποίο ανέρχεται σε 1.500 ευρώ.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, όσοι υπόχρεοι επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες δεν θα έχουν προλάβει να εγκαταστήσουν μέχρι σήμερα συσκευές ή άλλες ηλεκτρονικές εφαρμογές για την αποδοχή πληρωμών με κάρτες θα αντιμετωπίζονται κατά τις πρώτες μέρες εφαρμογής του μέτρου με επιείκεια από τις ελεγκτικές αρχές και θα γλιτώνουν το πρόστιμο, εφόσον από τους ελέγχους διαπιστώνεται ότι έχουν υποβάλει τις αιτήσεις για την απόκτηση των συσκευών ή των ηλεκτρονικών εφαρμογών υποδοχής καρτών μέχρι και σήμερα 27 Ιουλίου που λήγει η προθεσμία.
Ειδικότερα, τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας αναμένεται να εκδώσουν εγκύκλιο με την οποία θα διευκρινίζουν ότι:
– Για την αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτα, γίνεται αποδεκτό το σύνολο των τερματικών συσκευών καθώς και των ηλεκτρονικών διαδικτυακών εφαρμογών, που επιτρέπουν την αποδοχή πληρωμής με κάρτες, όπως διατίθενται από νομίμως αδειοδοτημένους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.
– Κατά τους ελέγχους συμμόρφωσης που θα διενεργούνται τις πρώτες ημέρες έναρξης ισχύος της συγκεκριμένης υποχρέωσης θα υπάρξει επιείκεια όσον αφορά τα πρόστιμα για τις περιπτώσεις όσων δεν διαθέτουν, αλλά έχουν ήδη απευθύνει αίτημα για απόκτηση τερματικού ή ηλεκτρονικής εφαρμογής πριν από την καταληκτική ημερομηνία της 27ης Ιουλίου και δεν έχουν ακόμη καταφέρει να τα προμηθευτούν, λόγω του μεγάλου όγκου των αιτημάτων που έχουν δεχτεί οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζες, ιδρύματα πληρωμών, ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος).
Σημειώνεται ότι χθες, για τον ίδιο λόγο, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας είχε ζητήσει μια άτυπη ανοχή στην έναρξη των ελέγχων. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει υπουργική απόφαση, που εκδόθηκε τον περασμένο Απρίλιο, οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που θα πρέπει να έχουν εγκαταστήσει POS έως αύριο το βράδυ είναι αυτοί που ασκούν τις παρακάτω 85 δραστηριότητες (πριν από κάθε δραστηριότητα αναγράφεται ο Κωδικός Αριθμός της, δηλαδή ο ΚΑΔ):
33.12 Επισκευή μηχανημάτων,
33.13 Επισκευή ηλεκτρονικού και οπτικού εξοπλισμού,
33.14 Επισκευή ηλεκτρικού εξοπλισμού,
35.11 Παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος,
35.12 Μετάδοση ηλεκτρικού ρεύματος,
35.13 Διανομή ηλεκτρικού ρεύματος,
35.14 Εμπόριο ηλεκτρικού ρεύματος,
35.21 Παραγωγή φυσικού αερίου,
35.22 Διανομή αέριων καυσίμων μέσω αγωγών,
35.23 Εμπόριο αέριων καυσίμων μέσω αγωγών,
36.00 Συλλογή, επεξεργασία και παροχή νερού,
43.21 Ηλεκτρικές εγκαταστάσεις,
43.22 Υδραυλικές και κλιματιστικές εγκαταστάσεις θέρμανσης και ψύξης,
45.11 Πώληση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.19 Πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.20 Συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων,
45.32 Λιανικό εμπόριο μερών και εξαρτημάτων μηχανοκίνητων οχημάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
45.40 Πώληση, συντήρηση και επισκευή μοτοσικλετών και των μερών και εξαρτημάτων τους,
47.21 Λιανικό εμπόριο φρούτων και λαχανικών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.22 Λιανικό εμπόριο κρέατος και προϊόντων κρέατος σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.23 Λιανικό εμπόριο ψαριών, καρκινοειδών και μαλακίων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.24 Λιανικό εμπόριο ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και λοιπών ειδών αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.25 Λιανικό εμπόριο ποτών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.26 Λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.30 Λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.41 Λιανικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών μονάδων υπολογιστών και λογισμικού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.42 Λιανικό εμπόριο τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.43 Λιανικό εμπόριο εξοπλισμού ήχου και εικόνας σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.52 Λιανικό εμπόριο σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.54 Λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.59 Λιανικό εμπόριο επίπλων, φωτιστικών και άλλων ειδών οικιακής χρήσης σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.61 Λιανικό εμπόριο βιβλίων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.64 Λιανικό εμπόριο αθλητικού εξοπλισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.65 Λιανικό εμπόριο παιχνιδιών κάθε είδους σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.71 Λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.72 Λιανικό εμπόριο υποδημάτων και δερμάτινων ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.73 Λιανικό εμπόριο φαρμακευτικών ειδών (φαρμακεία),
47.74 Λιανικό εμπόριο ιατρικών και ορθοπεδικών ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.75 Λιανικό εμπόριο καλλυντικών και ειδών καλλωπισμού σε εξειδικευμένα καταστήματα,
47.77 Λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα,
55.10 Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα,
55.20 Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής,
55.30 Χώροι κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα,
55.90 Άλλα καταλύματα,
56.10 Δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης,
56.30 Δραστηριότητες παροχής ποτών,
59.14 Δραστηριότητες προβολής κινηματογραφικών ταινιών,
61.10 Ενσύρματες τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
61.20 Ασύρματες τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
61.30 Δορυφορικές τηλεπικοινωνιακές δραστηριότητες,
69.10 Νομικές δραστηριότητες,
69.20 Δραστηριότητες λογιστικής, τήρησης βιβλίων και λογιστικού ελέγχου· παροχή φορολογικών συμβουλών,
71.11 Δραστηριότητες αρχιτεκτόνων,
71.12 Δραστηριότητες μηχανικών και συναφείς δραστηριότητες παροχής τεχνικών συμβουλών,
75.00 Κτηνιατρικές δραστηριότητες,
77.11 Ενοικίαση και εκμίσθωση αυτοκινήτων και ελαφρών μηχανοκίνητων οχημάτων,
77.12 Ενοικίαση και εκμίσθωση φορτηγών,
77.21 Ενοικίαση και εκμίσθωση ειδών αναψυχής και αθλητικών ειδών,
77.22 Ενοικίαση βιντεοκασετών και δίσκων,
77.29 Ενοικίαση και εκμίσθωση άλλων ειδών προσωπικής ή οικιακής χρήσης,
79.11 Δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων,
79.12 Δραστηριότητες γραφείων οργανωμένων ταξιδιών,
85.20 Πρωτοβάθμια εκπαίδευση,
85.31 Γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
85.32 Τεχνική και επαγγελματική δευτεροβάθμια εκπαίδευση,
85.41 Μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση,
85.51 Αθλητική και ψυχαγωγική εκπαίδευση,
85.53 Δραστηριότητες σχολών οδηγών,
85.59 Άλλη εκπαίδευση π.δ.κ.α.,
86.10 Νοσοκομειακές δραστηριότητες,
86.21 Δραστηριότητες άσκησης γενικών ιατρικών επαγγελμάτων,
86.22 Δραστηριότητες άσκησης ειδικών ιατρικών επαγγελμάτων,
86.23 Δραστηριότητες άσκησης οδοντιατρικών επαγγελμάτων,
86.90 Άλλες δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας,
87.10 Δραστηριότητες νοσοκομειακής φροντίδας με παροχή καταλύματος,
87.20 Δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος για άτομα με νοητική υστέρηση, ψυχικές διαταραχές και χρήση ουσιών,
87.30 Δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία,
87.90 Άλλες δραστηριότητες φροντίδας με παροχή καταλύματος,
88.91 Δραστηριότητες βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών,
92.00 Τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα,
93.13 Εγκαταστάσεις γυμναστικής,
93.21 Δραστηριότητες πάρκων αναψυχής και άλλων θεματικών πάρκων,
93.29 Άλλες δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας,
95.11 Επισκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών και περιφερειακού εξοπλισμού,
96.02 Δραστηριότητες κομμωτηρίων, κουρείων και κέντρων αισθητικής.
Σημειώνεται ότι εφόσον μια επιχείρηση ή ένας ελεύθερος επαγγελματίας πραγματοποίησε έναρξη δραστηριότητας μεταξύ 27 Ιουνίου και 27 Ιουλίου θα πρέπει να εγκαταστήσει POS το αργότερο έως τις 27 Αυγούστου. Όποιος κάνει έναρξη δραστηριότητας μετά την 27η Ιουλίου θα πρέπει να προχωρήσει στην εγκατάσταση POS το αργότερο σε 30 ημέρες από την ημερομηνία της έναρξης.
Τσουχτερά πρόστιμα
Για τους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες που δεν θα συμμορφωθούν με τη σχετική υποχρέωση προβλέπεται πρόστιμο 1.500 ευρώ. Ο κάθε παραβάτης που θα εντοπίζεται, εφόσον προσκομίσει στην υπηρεσία που του επέβαλε το πρόστιμο αποδεικτικό εγκατάστασης της συσκευής POS ή εφόσον προσέλθει για να εξοφλήσει το πρόστιμο εντός 30 ημερών από τη βεβαίωση της παράβασης, θα γλιτώνει από το μισό πρόστιμο, δηλαδή θα καλείται να πληρώσει τελικά 750 αντί 1.500 ευρώ. Το πρόστιμο για τη μη ανάρτηση πινακίδων για τη χρήση καρτών ανέρχεται στα 1.000 ευρώ.
Ανταγωνιστικές προμήθειες
Τις χαμηλές επιβαρύνσεις και τις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές προμήθειες σημειώνουν οι εκπρόσωποι των ελληνικών τραπεζών, όσον αφορά τη χρήση τερματικών αποδοχής καρτών (POS), εν όψει και της υποχρεωτικής εγκατάστασης από σήμερα από 400.000 περίπου επαγγελματίες 85 κατηγοριών.
Σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, οι προμήθειες από τις ελληνικές τράπεζες θεωρούνται από τις χαμηλότερες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ κάθε τράπεζα λειτουργεί διαφοροποιώντας με βάση τον ανταγωνισμό τις χρεώσεις προς τους εμπόρους. Εκτιμάται δε ότι σε διάστημα μόλις ενός έτους έχουν μειωθεί μεσοσταθμικά οι προμήθειες κατά περίπου 20% και πλέον ανέρχονται αρκετά κάτω του 1%.
Για τις χαμηλού κόστους συναλλαγές, της τάξεως δηλαδή των 10-20 ευρώ, οι προμήθειες είναι ακόμα χαμηλότερες και έτσι θεωρείται ότι είναι σπάνιο να βρεθεί άλλος κλάδος της ελληνικής οικονομίας που να έχει προσαρμόσει τόσο γρήγορα προς τα κάτω την τιμολογιακή του πολιτική στην αυξημένη ζήτηση παρεχόμενων υπηρεσιών του. Σύμφωνα με τις τιμές της αγοράς, το κόστος αγοράς ενός τερματικού POS κυμαίνεται από 99 έως 440 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο και τη λειτουργικότητά του, ενώ στην περίπτωση ενοικίασης κυμαίνεται ετησίως από 50 έως 360 ευρώ, ανάλογα με τον μηνιαίο όγκο συναλλαγών.
Αντίστοιχα, το ετήσιο κόστος συντήρησης κυμαίνεται μεταξύ 24 και 96 ευρώ. Επίσης, οι τράπεζες παρέχουν προγράμματα επιβράβευσης πόντων για τις επιχειρήσεις – πελάτες τους, προγράμματα τα οποία λειτουργούν εδώ και μία δεκαετία με τεράστια αναγνωρισιμότητα και αξιοποίηση από τους χρήστες καρτών πληρωμών (π.χ. yellow, go4more, Euroπιστροφή, Alpha Bonus). Υπενθυμίζεται ότι μετά την επιβολή των capital controls η πληρωμή με κάρτα είναι μια απαίτηση των πελατών, που επιπλέον απαλλάσσονται από την υποχρέωση συλλογής αποδείξεων. Η μη αποδοχή καρτών από μια επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους, είναι πλέον η εξαίρεση και όχι ο κανόνας, επισημαίνουν τραπεζικά στελέχη.
Επιπλέον, η αύξηση χρήσης των καρτών πληρωμών συνεπάγεται για τους εμπόρους σημαντική μείωση του κόστους διαχείρισης των μετρητών (π.χ. διαχείριση κερμάτων, κόστος χρηματαποστολών, απώλειες από ληστείες, διαχείριση ακατάλληλων προς κυκλοφορία χαρτονομισμάτων, χρόνος εξυπηρέτησης πελατών κ.λπ.) που με βάση τη διεθνή εμπειρία σε πολλές περιπτώσεις υπερκαλύπτουν την προμήθεια αποδοχής συναλλαγών καρτών πληρωμών. Το ετήσιο κόστος διαχείρισης μετρητών στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ανέρχεται στο 1,5% με 2% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, δηλαδή περίπου 3 με 4 δισ. ευρώ.