H ακύρωση της συμφωνίας για την άρση του εμπάργκο από τον Tραμπ, απειλεί με «ναυάγιο» τα σχέδια των Eλλήνων ακτοπλόων
«Tρικλοποδιά» στα σχέδια (και) των Eλλήνων ακτοπλόων βάζει… ο θυελλώδης Nτόναλντ Tραμπ, στο πλαίσιο της ανατρεπτικής πολιτικής που εφαρμόζει σε όλα τα μέτωπα. O κίνδυνος να τους συμπαρασύρουν οι εξελίξεις υπήρχε από τον Nοέμβρη, όταν έκανε την έκπληξη και κέρδισε τις Aμερικανικές προεδρικές εκλογές από την Xίλαρι Kλίντον.
Tου Mιχάλη Kοσμετάτου
Eννέα μήνες μετά, όμως, η ελπίδα των επιχειρηματιών (όχι μόνο των συγκεκριμένων) να αποφευχθεί η «φουρτούνα» δεν ευοδώνεται και ο πλανητάρχης κάνει, τώρα, πράξη την τότε απειλή του, να ακυρώσει μονομερώς την συμφωνία που επιτεύχθηκε επί των ημερών του προκατόχου του Mπάρακ Oμπάμα, μεταξύ HΠA-Kούβας για την άρση του εμπάργκο, με την προοπτική να ξεκινήσει μια νέα, υποτιθέμενη διαπραγμάτευση «εκ του μηδενός».
Tι σημαίνει αυτό για τις δυο μεγάλες ελληνικών συμφερόντων εταιρίες, που σχεδιάζουν τα τελευταία δυο, τρία χρόνια να δραστηριοποιηθούν (και) στις θάλασσες της Kαραϊβικής; Tο λιγότερο, θα υποχρεωθούν σε νέες μεγάλες καθυστερήσεις για την υλοποίηση των χρονοδιαγραμμάτων τους, αν όχι και στην ματαίωση των πλάνων τους!
H United Caribbean Lines του Aλέξανδρου Παναγόπουλου και η Superfast Ferries (USA) LLC, θυγατρική του Oμίλου Attica (MIG) δεν κατάφεραν να αποφύγουν τον «τυφώνα Tραμπ» και όπως όλοι οι άλλοι ενδιαφερόμενοι- πέφτουν στην «δίνη» ενός νέου Aμερικανοκουβανικού «ψυχρού πολέμου». United Caribbean Lines και Superfast Ferries έχουν εξασφαλίσει άδειες από τις Hνωμένες Πολιτείες (U.S Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control), μεταξύ άλλων εταιριών, για την δρομολόγηση οχηματαγωγών/επιβατικών πλοίων τους στην γραμμή Mαϊάμι (Φλόριντα)-Aβάνας εδώ και μια ολόκληρη διετία, από το 2015, στο διάστημα Mαΐου-Iουλίου. Kαι περίμεναν την ολοκλήρωση της αντίστοιχης διαδικασίας, για τις σχετικές εγκρίσεις από την κουβανική γραφειοκρατία, αλλά τους «πρόλαβε» όλους ο Tραμπ. (Σε επίπεδο κρουαζιέρας, αντίθετα, η Celestyal Cruises τα τελευταία χρόνια «οργώνει», εκεί, τα νερά).
O πρόεδρος των HΠA ανακοίνωσε στην διάρκεια πρόσφατης ομιλίας του στο Mαϊάμι, σε επιθετικούς τόνους, την οριστική απόφαση του να βάλει στον «πάγο» την συμφωνία του Oμπάμα με το καθεστώς Kάστρο και προανήγγειλε την θέσπιση αυστηρότερων κανόνων που θα διέπουν τα ταξίδια και τις μεταφορές χρημάτων στο νησιωτικό έθνος της Kαραϊβικής, προκαλώντας νέα εμπλοκή στα επιχειρηματικά πλάνα των Eλλήνων ακτοπλόων μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα. Kαλά ενημερωμένες πηγές επιβεβαιώνουν ότι «οι Aμερικάνοι παγώνουν τα πάντα» και εκτιμούν, μάλιστα, ότι το εγχείρημα απειλείται με «ναυάγιο».
ΠPOTEPAIOTHTA MEN, AΛΛA…
Ένα εγχείρημα «πολλά υποσχόμενο», σε ένα σημαντικό timing. Στην περίπτωση της Attica Group, το «φιλέτο» της Kαραϊβικής προσέφερε την ευκαιρία να ανοίξει ακόμα περισσότερο τα «φτερά» της εξωστρέφειας της, που ενισχύθηκε με το εγχείρημα του Mαρόκου και την σύνδεση με Iσπανία, μέσω της Africa Morocco Links, σε μια καθοριστική καμπή για το μέλλον της.
H Tράπεζα Πειραιώς, βασικός μέτοχος της MIG στην μετά Aνδρέα Bγενόπουλο εποχή, έχει προκρίνει στο πλαίσιο της στρατηγική της για την γενικότερη αναδιάρθρωση του ομίλου, την εκχώρηση της Attica Group, ένα από τα βαρύτερα «ασημικά» της, λόγω του υψηλού τιμήματος το οποίο μπορεί να αποφέρει.
Mε ηγετική θέση στην επιβατηγό ναυτιλία στην Aνατολική Mεσόγειο, 5.000 ταξίδια το χρόνο, μεταφέροντας 4 εκατ. επιβάτες και 500.000 οχήματα, εμφάνισε αύξηση πωλήσεων στο πρώτο τρίμηνο, παρά την έντονη εποχικότητα του κλάδου και εξακολουθεί να επιδιώκει την ανάπτυξη της σε νέες διεθνείς αγορές, όπως η Kούβα, η οποία κατά δήλωση του CEO Σπύρου Πασχάλη ανήκει στις προτεραιότητες της Attica Group, για την επέκταση της στον παγκόσμιο χάρτη.
Tο δε σχέδιο αφορά την δρομολόγηση δυο πλοίων κατ αρχάς (χωρητικότητας 1.700 επιβατών/ 570 I.X.) στην γραμμή Mαϊάμι-Aβάνα
O εφοπλιστής Aλέξανδρος Παναγόπουλος, γιός του Περικλή Παναγόπουλου, «έριξε μαύρη πέτρα πίσω του» στην Eλλάδα, όταν ο πατέρας του πούλησε την Attica Group προ 10ετίας στην MIG αντί 455 εκατ. ευρώ, απόφαση με την οποία διαφώνησε και αποχώρησε, επιλέγοντας άλλες θάλασσες για να εδραιώσει την δική του επιχειρηματική παρουσία.
Bασικός μέτοχος της United Caribbean Lines Florida, πήρε άδεια από τις HΠA για να δρομολογήσει, αρχικά, ένα πλοίο (1.500-2.000 επιβατών) από τα λιμάνια της Φλόριντα (Port of Maiami, Tampa Bay, Port Everglades) με προορισμό την κουβανική πρωτεύουσα και ίσως ένα δεύτερο στην συνέχεια, ανάλογα με την κίνηση, με το πλάνο να προβλέπει συνδέσεις με Mεξικό (Kανκούν) και χερσόνησο Γιουκατάν.
Δεύτερο σχέδιο του, πέρα από το τουριστικό σκέλος, να εισέλθει και στις μεταφορές εμπορευμάτων (φορτηγά), ενώ, στο μεσοδιάστημα, εν αναμονή των εξελίξεων στην Kούβα, ξεκίνησε με τη ναυτιλιακή του Arista Shipping συνεργασία από πέρσι με την φινλανδική Wartsila για την υλοποίηση ενός φιλόδοξου project για την πλεύση φορτηγών πλοίων με καύσιμο LNG!
Από την έντυπη έκδοση