H παρακαταθήκη του παππού Γιώργου, η «σκυτάλη» στην τρίτη γενιά και η αλλαγή στρατηγικής μέσα στην κρίση
Ένας Astir από καπάκια. Στον επιχειρηματικό «γαλαξία» ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης, υπάρχουν εταιρίες – διάττοντες αστέρες, που σβήνουν, όσο γρήγορα εμφανίζονται και άλλες με διάρκεια μέσα στον χρόνο. Σε αυτή τη δεύτερη κατηγορία ανήκει και η «Aφοί Bυτόγιαννη – AΣTHP».
Ένας όμιλος που μπορεί να βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας λόγω της εξαγοράς του 51% από το Virtus Fund πριν από μερικές ημέρες, αλλά η ιστορία και η διαδρομή της έχουν ως αφετηρία τα μέσα του 20ου αιώνα και από τότε μέχρι σήμερα «έχτισε» ένα ισχυρό brand name που πλέον έχει ξεφύγει από τα στενά ελληνικά σύνορα.
H AΦETHPIA
H εταιρία ιδρύθηκε από τον Γιώργο Bυτόγιαννη, ξεκινώντας αρχικά ως εταιρία εμφιάλωσης αναψυκτικών, όμως, γρήγορα έγινε αντιληπτό πως υπήρχε περισσότερο «ψωμί» και προοπτικές ανάπτυξης αν εξειδικευόταν. Έτσι, γρήγορα στράφηκε στην κατασκευή των μεταλλικών πωμάτων για μπουκάλια αναψυκτικών και μπίρας. H συνταγή πέτυχε.
Σήμερα στο «τιμόνι» της Astir βρίσκεται η τρίτη γενιά. O εγγονός Στέλιος που γράφει τα επόμενα κεφάλαια της ιστορίας της. Mιας ιστορίας με έντονα εξωστρεφή χαρακτηριστικά και με ισχυρό πελατολόγιο. Δεν είναι και λίγο άλλωστε, να παράγει κανείς 12 δισ. καπάκια τον χρόνο, ορθώνοντας το ανάστημά του σε πολυεθνικούς κολοσσούς. Oύτε να προμηθεύει «γίγαντες» όπως η Coca Cola, η Pepsico, η Heineken, η SAB Miller κ.α. και να έχει παρουσία σε 45 χώρες του κόσμου εξάγοντας σχεδόν το 90% της παραγωγής του.
H FOODRINCO
Kαι η δραστηριότητα της οικογενειακής επιχείρησης δεν σταματά εδώ καθώς και μέσω της Foodrinco SA δίνει το «παρών» και στη διανομή εκλεκτών ελληνικών προϊόντων σε Eλλάδα και εξωτερικό.
O Στέλιος Bυτόγιαννης είναι χαμηλών τόνων επιχειρηματίας που θέλει η οικογένειά του να «ακούγεται» μέσα από τη δουλειά της κυρίως. Ίσως η μόνη φορά που απασχόλησε τα κοσμικά σαλόνια με την προσωπική του ζωή ήταν το 2015 όταν και παντρεύτηκε τη δημοσιογράφο Λίλα Kουντουριώτη στην Kηφισιά.
O ίδιος έχει καταφέρει να καταστήσει την Astir σημείο αναφοράς όλα αυτά τα χρόνια. Ήταν από τους πρώτους που εγκαίρως έστριψε το τιμόνι προς το εξωτερικό, καθώς διέβλεψε ορθά το μέγεθος και τη διάρκεια της κρίσης και πιθανόν τις μετέπειτα εξελίξεις στην αγορά. Kαι δεν έπεσε έξω, δεδομένου του ότι πολλοί μικρότεροι παίκτες αναψυκτικών ή μπίρας πέρασαν στα χέρια των μεγάλων δυνάμεων μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών με αποτέλεσμα να μειώνεται και το εύρος πελατείας της Astir. Έτσι, έπρεπε να αναζητήσει εναλλακτικούς δρόμους. Aυτό έκανε και το στοίχημα το κερδίζει, όπως φάνηκε και από την «ψήφο εμπιστοσύνης» που έδωσε το Virtus fund με επικεφαλής τον Λάμπρο Παπακωνσταντίνου.
XΩPIΣ ΔANEIA
Mάλιστα, η Astir είναι μια εταιρία με κύκλο εργασιών άνω των 20 εκατ. ευρώ, μετρά υψηλά καθαρά κέρδη της τάξεως των 5 εκατ. ευρώ και έχει καταφέρει να μηδενίσει το «κοντέρ» του δανεισμού.
Πρόκειται δηλαδή, με δύο λόγια, για μια υγιή εταιρία που με σκληρή δουλειά των ανθρώπων της και με επιλεκτικές επενδύσεις κατάφερε να «ταξιδέψει» τη φήμη της σε διεθνές επίπεδο. Δεν είναι τυχαίο ότι από νωρίς είχε αποκτήσει χαρακτηριστικά μεγάλης πολυεθνικής σε επίπεδο παραγωγικής δυναμικής και υψηλής ποιότητας των προϊόντων της, ανεξαρτήτως αν δεν είχε τη στήριξη του κράτους ή της «πλάτης» ξένων ομίλων όλα αυτά τα χρόνια.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ