Μείωση εισοδημάτων και αύξηση φορολόγησης κρατούν τα ΙΧ σε ακινησία
Ανάμεσα στους κλάδους που επλήγησαν από την οικονομική ύφεση είναι και αυτός των καυσίμων, καθώς η μείωση της αγοραστικής δυνατότητας των καταναλωτών αλλά και η αύξηση της φορολόγησης της βενζίνης έφεραν αναπόφευκτα σημαντική μείωση στις πωλήσεις.
Κάποια εξισορρόπηση επήλθε μετά το 2014, λόγω της διεθνούς υποχώρησης τιμής του πετρελαίου, που κατάφερε να απορροφήσει ένα σημαντικό μέρος της αύξησης τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2017, σύμφωνα με τα πρόσφατα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία, η εν λόγω Αγορά δέχεται εκ νέου πιέσεις και οι πωλήσεις των καυσίμων κίνησης καταγράφουν αξιοσημείωτη υποχώρηση της τάξεως του 4%.
Ειδικότερα, από τις αρχές του έτους παρατηρείται αξιοσημείωτη αύξηση στις τιμές των καυσίμων κίνησης, τόσο στη βενζίνη όσο και στο πετρέλαιο κίνησης. Ειδικά για το diesel η αύξηση πλησιάζει στο 30%, όταν αντίστοιχα οι τιμές της βενζίνης έχουν αυξηθεί πάνω από 10%.
Οι επιβαρύνσεις αυτές στις τιμές πώλησης λογικό ήταν να αποτυπωθούν στην εικόνα της αγοράς ως προς τις πωλήσεις καυσίμων κίνησης.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια καταγράφεται σταθερή υποχώρηση στις πωλήσεις βενζίνης και ταυτόχρονη αύξηση στις πωλήσεις πετρελαίου κίνησης. Στη βενζίνη η ίδια τάση συνεχίστηκε και φέτος καθώς στο πρώτο εξάμηνο χάθηκαν πωλήσεις της τάξης των 56 χιλιάδων κυβικών (περίπου 4%) συγκριτικά με πέρυσι (1.482.933 κυβικά έναντι 1.538.829 κυβικά το 2016).
Εκείνο που άλλαξε φέτος ήταν οι πωλήσεις του diesel που φαίνεται ότι -τουλάχιστον για το πρώτο μισό του 2017- εξάντλησαν την ανοδική τους δυναμική. Έτσι στους πρώτους έξι μήνες του έτους οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης παρέμειναν σταθερές σε σχέση με πέρυσι το ίδιο διάστημα (1.430.329 κυβικά φέτος έναντι 1.428.549 κυβικά πέρυσι).
Εδώ να θυμίσουμε ότι πέρυσι η κυβέρνηση προχώρησε στην αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης απόφαση που είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί η απόσταση που χωρίζει τις τιμές της βενζίνης και του diesel κίνησης. Παρά την αύξηση ωστόσο συνεχίζει να υπάρχει σημαντική διαφορά της τάξης των 25 σεντς το λίτρο που ευνοεί το πετρέλαιο κίνησης. Σε κάθε περίπτωση να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο μέρος της τιμής των καυσίμων που πληρώνουμε στα πρατήρια, αποτελείται από φόρους, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις, που πλησιάζουν το 1 ευρώ το λίτρο.
Τα σημάδια κόπωσης στις πωλήσεις του diesel κίνησης είναι φυσικό να προκαλούν ανησυχία στην αγορά καυσίμων, η οποία τα τελευταία χρόνια μετρά σοβαρές απώλειες (χιλιάδες λουκέτα πρατηρίων, σημαντικές χρεοκοπίες εταιρειών, ζημιογόνες χρήσεις κ.λπ.).
Αλλά, παρά την υποχώρηση των καυσίμων κίνησης, η αγορά καταφέρνει να κρατά τις συνολικές πωλήσεις της στα ίδια επίπεδα με πέρυσι στηριζόμενη στις πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης. Συγκεκριμένα στους πρώτους έξι μήνες πουλήθηκαν 802.543 κυβικά έναντι 750.737 κυβικών πέρυσι (αύξηση 7%) καθώς να θυμίσουμε ότι φέτος είχαμε βαρύ χειμώνα.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η πορεία της αγοράς καυσίμων συνολικά το 2017 θα κριθεί από δύο παράγοντες:
– Από την πορεία της αγοράς κατά την τουριστική σεζόν και δεύτερον.
– Από την πορεία της σεζόν του πετρελαίου θέρμανσης το φετινό χειμώνα.
Να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρει το capital.gr, οι πρώτες εκτιμήσεις της Αγοράς για την πορεία των πωλήσεων καυσίμων στην τουριστική σεζόν (ακόμη δεν υπάρχουν διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία) μεταφέρουν θετική εικόνα.