Μπορεί η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία να μην έφτανε ποτέ ούτε καν στα κατώτερα ποιοτικά πρότυπα της Ευρώπης και της Αμερικής, αλλά τουλάχιστον προσπαθούσε. Μέσω κάποιων ρομαντικών επιχειρηματιών που αντιστέκονταν στην ομοιομορφία και τη μαζική παραγωγή των ξένων κολοσσών και που όραμά τους ήταν να βάλουν ένα… λιθαράκι στο να χτιστεί μια αυτόνομη αυτοκινητοβιομηχανία που κάποια στιγμή θα μπορούσε να κοιτάξει στα… μάτια τις μεγάλες.
Εννέα επιχειρηματίες με διαφορετική αφετηρία ο καθένας, αλλά με κοινό στόχο, το προσπάθησαν στο πέρασμα του χρόνου, αλλά όλα τα εγχειρήματα «πνίγηκαν» από τους εισαγωγείς που έβλεπαν τα μοντέλα που εκπροσωπούσαν οι ίδιοι να παρουσιάζουν φθίνουσα τάση.
ATTICA
Με φιλόδοξα σχέδια ξεκίνησε η ATTICA την… διαδρομή της στους τέσσερις τροχούς, αλλά δεν στέφθηκαν οι προσπάθειές της με επιτυχία. Η εταιρεία που δημιουργήθηκε από την ΒΙΟΠΛΑΣΤΙΚ του Γιώργου Δημητριάδη σχεδίασε το 1958 το μοντέλο «505», ο φόρος όμως, για τα τετράτροχα αυτοκίνητα μπλόκαρε την παραγωγή του. Πέντε χρόνια αργότερα επανήλθε με την παραγωγή του «200», το οποίο βασιζόταν στο γερμανικό Fundamobil, ενώ οι διάφορες εκδόσεις έφεραν κινητήρες των ILO, Sachs και Heinkel. Ωστόσο ο μετέπειτα σχεδιασμός για την κατασκευή τετράτροχων όπως το ελληνικό DIM με κινητήρα Fiat απέτυχε.
ALTA
Οι τίτλοι τέλους για το εργοστάσιο της ALTA στην Ελευσίνα έπεσαν το 1978, αφού φάνηκε πως δεν μπορούσε να επιβιώσει μέσα σε έναν διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνισμό. Το 1968 παρουσίασε το τρίκυκλο επιβατικό αυτοκίνητο το Α200, με αμάξωμα δικής της σχεδίασης, αλλά με πλαίσιο της γερμανικής Fundamobil, όπως και η ATTICA. Ταυτόχρονα η ALTA κατασκεύαζε και τρίκυκλα ελαφρά φορτηγά και μοτοποδήλατα. Η παραγωγή συνεχίστηκε μέχρι το 1974.
ΒΕΤ
Προβλήματα έγκρισης τύπου ήταν η αιτία που η επιχείρηση «Βιοτεχνία Ελληνικών Τρικύκλων» του Πέτρου Κωνσταντίνου σταμάτησε τις δραστηριότητές της το 1976. Αν και αρχικά προσανατολίστηκε στην κατασκευή κυρίως φορτηγών, εν συνεχεία σχεδίασε το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο, ένα τρίκυκλο που βασιζόταν σε κινητήρα μοτοσικλέτας BMW. Αρκετά χρόνια αργότερα κατασκεύασε το ΒΕΤ500, που έφερε κινητήρα Fiat, το οποίο παρήχθη σε ελάχιστα κομμάτια.
ENFIELD- NEORION
Από το Λονδίνο, όπου είχε έδρα και ειδικευόταν στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων «βρέθηκε» στη Σύρο η γραμμή παραγωγής της Enfield, χάρη στους αδελφούς Γουλανδρή. Ένα από τα μοντέλα που δέχτηκαν τις σχεδιαστικές παρεμβάσεις του Γιώργου Μιχαήλ ήταν το Ε8000, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, με αυτονομία γύρω στα 110- 130 χλμ. και τελική ταχύτητα 65 χλμ την ώρα. Η υψηλή τιμή του όμως, και ο φορολογικός «σκόπελος» που έπρεπε να αποφύγουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είχε ως αποτέλεσμα να παραχθούν ελάχιστα κομμάτια.
ZEBRA DAIHATSU
Μέχρι τη δεκαετία του ’80 ήταν γνωστή η Αυτοκινητοβιομηχανία Ελλάδος για την παραγωγή των Scout και Amico, που αποτελούσαν παραλλαγή του Fiat 127. Η Automeccanica ΑΕΒΕ άρχισε να κατασκευάζει πλήρως στην Ελλάδα το Zebra, το οποίο μέχρι το 1985 έφερε το σήμα της Daihatsu. Την ίδια χρονιά εξασφάλισε την άδεια της Lada για την κατασκευή στη χώρα μας του Niva, το οποίο παρήγαγε και σε ανοιχτή έκδοση.
FARMA RENAULT
Η εταιρεία MAVA, πρώην εισαγωγέας των αυτοκινήτων Renault στη χώρα μας, ανέθεσε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 στον Γιώργο Μιχαήλ την σχεδίαση ενός ελαφρού οχήματος μικτής χρήσης. Ο σχεδιαστής, ο οποίος βρισκόταν για πολλά χρόνια στην Ιταλία, επέστρεψε στα πάτρια εδάφη για να συνεργαστεί με τον Αλέξανδρο Μανιατόπουλο.
Το Farma εξασφάλισε την άδεια της Reanult για να φέρει το σήμα της γαλλικής εταιρείας, ενώ το 1983 παρουσιάστηκε το Farma Σ, που είχε αυξημένες εκτός δρόμου δυνατότητες και διαφημιζόταν μάλιστα ως το «ελληνικό τζιπ». Η παραγωγή από τη MAVA σταμάτησε δύο χρόνια αργότερα, ως αποτέλεσμα της αλλαγής του νόμου περί επαγγελματικών οχημάτων.
NISSAN TEOCAR
Οι διαδικασίες για την ανέγερση εργοστασίου συναρμολόγησης αυτοκινήτων NISSAN ξεκίνησαν το 1978 από την TEOCAR του Θεοχαράκη. Ανεγέρθη επίσης εκεί κοντά κι ένα ακόμη εργοστάσιο, το Tecom, το οποίο κατασκεύαζε καθίσματα και μεταλλικά μέρη τα οποία χρησιμοποιούσαν στο πρώτο. Το 1980 το πρώτο αυτοκίνητο είχε βγει από τη γραμμή παραγωγής και ακολούθησαν 170.000 ΙΧ και επαγγελματικά. Το εργοστάσιο έκλεισε το ’95 για φοροεισπρακτικούς λόγους.
MEBEA FOX
Άλλη μια περίπτωση ελαφρών οχημάτων μικτής χρήσης ήταν το Fox. Σχεδιασμένο από τη Reliant για τη ΜΕΒΕΑ, το Fox έφερε κινητήρα της βρετανικής εταιρείας. Η παραγωγή άρχισε το 1979 και σταμάτησε τέσσερα χρόνια αργότερα.
THEOLOGOU
Ο Νικόλαος Θεολόγου ήταν ο πρώτος Έλληνας που σχεδίασε και κατασκεύασε επιβατικό αυτοκίνητο. Επιστρέφοντας από την Αμερική, όπου εργαζόταν ως μηχανικός αυτοκινήτων, ίδρυσε το 1916 την ομώνυμη εταιρεία.