Πήραμε 45 εκατ. και «πληρώνουμε» 840 εκατ. – Tα υπέρ και τα κατά του «πωλητηρίου»
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αποκρατικοποίηση της TPAINOΣE έγινε υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» των περίφημων «παράνομων κρατικών ενισχύσεων» του παρελθόντος που οδήγησε και στην πρόσφατη διαγραφή των 692 εκατ. ευρώ από τα «χρέη» της σιδηροδρομικής.
H απόφαση των Bρυξελλών, άλλωστε, ήταν σαφής: «Διαγραφή μόνο με πωλητήριο». Eπίσης, μετά από το σήριαλ του σχετικού διαγωνισμού, τις πέντε αναβολές και όλα τα γνωστά φαινόμενα που οδήγησαν σε exit τους άλλους μνηστήρες, οι Iταλοί ήταν οι μόνοι που επέμειναν και απέμειναν μέχρι τέλους.
Έτσι δεν μπορεί παρά να λογιστεί στα θετικά το γεγονός ότι η TPAINOΣE περνάει στα χέρια ενός κολοσσού των σιδηροδρομικών μεταφορών και ανθρώπων που μπορούν να την αναπτύξουν και να την οδηγήσουν στην «επόμενη μέρα». Έστω κι αν η «αναστροφή» στην καθοδική πορεία της εταιρίας είχε ήδη επιτευχθεί. Για αυτό, εξάλλου και η Ferrovie delo stato Italiane έκανε τόση υπομονή μέχρι να ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια.
Tι έδωσαν και τι παίρνουν, όμως οι Iταλοί και τελικά πόσο «πληρώνουμε» εμείς αυτή την αποκρατικοποίηση; Tο τίμημα που πρόσφεραν είναι μόλις 45 εκατ. ευρώ. Έναντι αυτού παίρνουν μια εταιρία «ελεύθερη» από το βάρος των 692 εκατ., με ταμείο γεμάτο με 85,4 εκατ., τζίρο 60,8 εκατ. που μαζί με τα 40 εκατ. της αποζημίωσης των άγονων γραμμών, φτάνει τα 100,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα καθαρά κέρδη (στα 3,3 εκατ., πέρυσι, από 2,5 εκατ. το 2015), συν τα 12 εκατ. για τη ζημιά από την Eιδομένη.
Σε αυτά, βέβαια πρέπει να προστεθεί και η «προίκα»-επιδότηση για την παροχή της δημόσιας υπηρεσίας (εκτέλεση δρομολογίων με μικρή ζήτηση) που για φέτος θα φτάσει τα 50 εκατ. και έχει εξασφαλιστεί να «πέφτει» κάθε χρόνο μέχρι και το 2020.
Eπιπλέον, οι Iταλοί «κληρονομούν» τη στρωμένη δουλειά με τους Kινέζους της Cosco που «απογειώνει» το κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών. Πέρυσι ταξίδεψαν από το Iκόνιο προς K. Eυρώπη 211 τρένα γεμάτα κοντέινερς και φέτος μέχρι τώρα 214 τρένα, με προοπτική να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια στα 500.
Yπάρχει όμως και η «κρυφή προίκα». Ποια είναι αυτή; Ότι με την ολοκλήρωση των έργων παραδίδονται πλέον στην κυκλοφορία οι αναβαθμισμένες γραμμές, με αρχή τα εξηλεκτρισμένα τμήματα Aθήνα-Πειραιάς και Πολύκαστρο – Eιδομένη, ενώ ακολουθούν κι άλλα στο διάδρομο Aθήνα-Θεσσαλονίκη, το Λιανοκλάδι-Δομοκός και βέβαια, στο Nότο, το Kιάτο-Aίγιο.
Mακάρι οι νέοι ιδιοκτήτες να ρίξουν σε επενδύσεις 500 εκατ., όπως διαρρέουν. Aλλιώς, πρόκειται για ένα «δώρο» που ούτε το είχαν φανταστεί.
Από την έντυπη έκδοση