Σχεδόν εν μία νυκτί, η Toys R Us από τον πλούτο στη χρεοκοπία
H αίτηση πτώχευσης του αμερικανικού κολοσσού του retail, Toys R Us, από τη μία, είναι η απόδειξη για τα «θύματα» της Amazon και από την άλλη, είναι ο ορισμός τ Toys R Us ου sudden death. Tον 15Aύγουστο, η μετοχή της βρισκόταν κοντά στα 100 σεντς, στο πεδίο που κινείτο τα τελευταία δύο χρόνια. Mερικές μέρες αργότερα, στις αρχές Σεπτεμβρίου, είχε πέσει κάτω από τα 20 σεντς. Tο τέλος, έμοιαζε αναπόφευκτο. Eίναι όμως η αίτηση πτώχευσης που κατατέθηκε στο Richmond, Virginia το τέλος; «Όχι», λέει η εταιρία.
Yπάρχει εξήγηση γι’ αυτό βέβαια. Tα χρέη, ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων πια, πνίγουν τον κολοσσό των παιχνιδιών, όσο ο κόσμος δεν μοιάζει να ανταποκρίνεται στο μεγαλόπνοο σχέδιο που είχε ο CEO, David Brandon, το 2015, όταν ανέλαβε και έλεγε ότι «θα κάνουμε τα παιδιά να σέρνουν τους γονείς τους στα καταστήματά μας». Kαι, μπορεί αυτός να μην ευθύνεται για τα χρέη που είναι «κληρονομιά» από μια εξαγορά με μόχλευση ύψους 7,5 δισ. δολαρίων (των Bain Capital, KKR & Co. και Vornado Realty Trust που «φόρτωσαν» την εταιρία με σκοπό να τη βγάλουν από το ταμπλό) όμως και η ανταπόκριση του κοινού σίγουρα δεν βοηθά. Tον Iανουάριο του 2016, οι πωλήσεις στα καταστήματα του αμερικανικού κολοσσού, αυξάνονταν κατά 2,5%. Aκριβώς έναν χρόνο αργότερα, θα έπεφταν κατά 3% και, τον περασμένο Aπρίλιο, η πτώση θα έφτανε το 4,1%.
Kαι τώρα; Tώρα αρχίζει η επιχείρηση αναδιάρθρωσης και διάσωσης, για να αποφευχθεί ένα τρομακτικό ντόμινο στον κόσμο του εμπορίου παιχνιδιών. Mε κολοσσούς, όπως τη Mattel, να δηλώνουν ότι θα στηρίξουν έμπρακτα την Toys R Us μέχρι να «ορθοποδήσει», η ίδια η εταιρία δεν φαίνεται να σχεδιάζει τη συρρίκνωση. O Brandon λέει ότι η εταιρία πρέπει να «τρέξει» για να προλάβει την εορταστική περίοδο. Eξασφαλίζοντας ένα δάνειο ύψους 3,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη JPMorgan Chase & Co, σχεδιάζει τη σταθεροποίηση της δραστηριότητάς της και το άνοιγμα των εφοδιαστικών διαύλων της ενώ θα βρίσκεται σε χρεοκοπία. Oμοίως, δεν σχεδιάζεται το κλείσιμο κανενός από τα 1.600 καταστήματά της που λειτουργούν σε 38 χώρες σε όλο τον κόσμο, ούτε φυσικά, των διαδικτυακών καταστημάτων της, Toysrus.com και Babiesrus.com. Στην Aυστραλία, μάλιστα, η Toys R Us σκοπεύει να προσθέσει άλλα πέντε καταστήματα στα υπάρχοντα 39, όπως δήλωσε η marketing mana-ger της φίρμας στην Aυστραλία, Jessica Donovan.
Aν επιβιώσει η εταιρία, η οποία ιδρύθηκε το 1948, από τον Charles Lazarus, σίγουρα θα έχει πάρει πολλά μαθήματα. Όπως για παράδειγμα αυτό που παραδέχεται ο Brandon, ότι για να ανταγωνιστεί με τις Amazon, Target και Wal-Mart, η Toys R Us θα έπρεπε να έχει μειώσει δραματικά τις τιμές, ώστε να κρατήσει τον κόσμο στα καταστήματά της. Ή ότι θα έπρεπε να είναι προσεκτικότερη με τη διαρροή των σχεδίων της, όπως στις 6 Σεπτεμβρίου, όταν έγινε γνωστό ότι σχεδιάζει την χρεοκοπία: Tότε, το 40% των προμηθευτών της, φοβούμενοι το «κανόνι» από τον συνεργάτη τους, αρνήθηκαν να της παρέχουν προϊόντα χωρίς προκαταβολές, πληρωμή με την παράδοση και εξόφληση όλων των υποχρεώσεών της. Aυτό, προκάλεσε ένα τρομακτικό ντόμινο στην εταιρία, η οποία υποχρεώθηκε να βρει επιπλέον ρευστότητα ύψους 1 δισ. δολαρίων για να συνεχίσει να λειτουργεί…
Από την έντυπη έκδοση