Όλες οι νέες περιοχές που θα μπουν στο χάρτη του φυσικού αερίου
Με βασικό μέτοχο την ΔΕΠΑ, που κατέχει το 51% στις εταιρείες παροχής και διανομής αερίου (από τις αρχές του 2017 έχει ολοκληρωθεί ο λειτουργικός διαχωρισμός μεταξύ της παροχής και της διανομής), και εταίρους μερικές από τις ισχυρότερες πολυεθνικές εταιρείες (Shell, ENΙ), οι εταιρείες διανομής φυσικού αερίου σκάβουν όλη την Ελλάδα.
Στην Αττική, η ΕΔΑ Αττικής έχει ήδη υπογεγραμμένα νέα συμβόλαια σε 17.000 νοικοκυριά καταγράφοντας αύξηση 65% σε σχέση πέρσι, έχοντας συνολικά πάνω από 300.000 οικογένειες στο δίκτυό της. Έως έναν μεγάλο βαθμό, η εικόνα αυτή οφείλεται στην επιδότηση της σύνδεσης με 1,5 εκατ. ευρώ και εσωτερικής εγκατάστασης μετατροπής με 3,8 εκατ. ευρώ. Η μείωση από 35% έως 40% των τιμολογίων, σε σχέση με το πετρέλαιο, αποτελεί άλλο ένα ισχυρό κίνητρο για τους καταναλωτές. Η εταιρεία στοχεύει στην πενταετία σε 18.000 νέες παροχές και στην ανάπτυξη πρόσθετου δικτύου μήκους 100 χλμ.
Αντίστοιχα, στην Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, η ομώνυμη Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ ΘΕΣΣ), η οποία έχει φτάσει τα 300.000 νοικοκυριά, βάζει ως στόχο έως το 2021 τα 357.000, επενδύοντας 97 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι στην Θεσσαλονίκη 800.000 νοικοκυριά και αντίστοιχα 250.000 στην Θεσσαλία έχουν φυσικό αέριο.
«Ανά 10 μέτρα στην Θεσσαλονίκη έχουμε πελάτη», δήλωσε χθες ο γενικός διευθυντής Λεωνίδας Μπακούρας, μιλώντας στο ενεργειακό φόρουμ για το φυσικό αέριο που διοργάνωσε το ΤΕΕ. Όπως ανέφερε, η αύξηση της διείσδυσης δεν είναι εύκολη υπόθεση καθώς οι εταιρείες καλούνται να εκτοπίσουν από τα νοικοκυριά το πετρέλαιο. Tόνισε μάλιστα ότι η ελληνική Αγορά βρίσκεται πολύ πίσω στον τομέα του συμπιεσμένου αερίου (CNG) όταν όλη η Ευρώπη μιλάει για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
«Στην Ιταλία κινούνται 1 εκατομμύριο με CNG, ενώ στη χώρα μας έξι βενδινάδικα μπορούν να ανατροφοδοτούν αντίστοιχα οχήματα» είπε.
Μόνο την περίοδο Αυγούστου- Σεπτεμβρίου οι συνδέσεις της ΕΔΑ ΘΕΣΣ έφτασαν τις 5.832 σημειώνοντας αύξηση κατά 60%. Σήμερα, η διείσδυση του δικτύου παρέχει τη δυνατότητα διανομής φυσικού αερίου σε 12 δήμους στη Θεσσαλονίκη και σε επτά στη Θεσσαλία. Σχεδιάζονται επεκτάσεις στις υφιστάμενες περιοχές, καθώς και σε άλλες 12 στη Θεσσαλονίκη και σε 12 νέες περιοχές στη Θεσσαλία.
Σε ό,τι αφορά την ΔΕΔΑ (Εταιρεία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδος), τα πλάνα ανάπτυξης είναι εξίσου επιθετικά. Η εταιρεία, σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, σχεδιάζει επενδύσεις ύψους 142 εκατ. ευρώ όχι μόνο στην Ηπειρωτική χώρα αλλά και τα νησιά. Για την περίοδο 2018 – 2021 θα αναπτυχθεί σε α΄φάση το δίκτυο σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Κεντρική Μακεδονία και Στερεά Ελλάδα, σε δεύτερη φάση (2019 – 2023) σε Πελοπόννησο, Δυτική Ελλάδα και Δυτική Μακεδονία και σε τρίτη φάση (2020 – 2023) σε Ήπειρο, Κρήτη, Βόρειο και Νότιο Αιγαίο.
Ήδη έχει υποβληθεί αίτημα από την ΔΕΔΑ για χρηματοδότηση ύψους 48 εκ. από την ΕΤΕπ ενώ στις νέες επενδύσεις θα συμμετέχει με ίδια κεφάλαια που θα φτάσουν τα 19,5 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Θόδωρο Τερζόπουλο, οι διαχειριστικές αρχές των Περιφερειών Στερεάς Ελλάδας, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονία και Θράκης θεώρησαν ως επιλέξιμες τις δαπάνες για τη σύνδεση στα ήδη ενεργά δίκτυα, πράγμα που συνεπάγεται δωρεάν τέλη σύνδεσης για τους καταναλωτές.
Η ΔΕΔΑ, με βάση αυτήν τη διευκόλυνση, στους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει τη σύνδεση όσων καταναλωτών το ζητήσουν και βρίσκονται επί των δικτύων στις πόλεις των Σερρών και της Χαλκίδας και σε περίπτωση θετικής ανταπόκρισης του κοινού, σε Λαμία, Θήβα και Κατερίνη, ενώ εξετάζεται και η περίπτωση ένταξης στα πιλοτικά προγράμματα του Κιλκίς και της Δράμας.
Το όφελος από τη μείωση του ενεργειακού κόστους για τη περίοδο 2018 – 2036, μετά την ολοκλήρωση των έργων της ΔΕΔΑ στις περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, εκτιμάται στα 2,211 δισ. ευρώ, δημιουργώντας 2.500 νέες θέσεις εργασίας.