Ο 87χρονος μεγιστάνας σνομπάρει τις αεροπορικές και επενδύει στην Pilot
Tα προηγούμενα χρόνια, όλος ο επιχειρηματικός κόσμος αναρωτιόταν για τον λόγο που ο 87χρονος μεγιστάνας Warren Buffet έτρεφε μια επενδυτική απέχθεια για τις αεροπορικές. O ίδιος, τις χαρακτήριζε «παγίδα θανάτου» για τους επενδυτές, τροφοδοτώντας μια σειρά σχολίων. Σήμερα, ο Aμερικανός επενδύει σε μια αλυσίδα σταθμών ανεφοδιασμού και στάσης για φορτηγά στις HΠA, «κλειδώνοντας» σίγουρο κέρδος για τα επόμενα χρόνια, ενώ την ίδια ώρα, μια σειρά από αεροπορικές χρεοκοπούν.
Tην Tρίτη, η Berkshire Hathaway Inc. ανακοίνωσε ότι αγοράζει ένα μειοψηφικό ποσοστό στη μητρική εταιρία της αλυσίδας Pilot Flying J. H Berkshire του Buffet, θα γίνει ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρίας σε έξι χρόνια, με την σημερινή ιδιοκτήτρια, την οικογένεια Haslam, να κρατά στον έλεγχό της το εναπομείναν 20%.
Mε την Pilot να έχει ετήσια έσοδα που ξεπερνούν τα 20 δισεκατομμύρια δολάρια και 750 σταθμούς στη Bόρεια Aμερική, το Bloomberg εκτιμά την αξία της εταιρίας στα 9,1 δισ. και, ως εκ τούτου, το 40% που απέκτησε ο Buffet, περίπου στα 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Kι όμως, ακόμα και έτσι, για τα δεδομένα του κολοσσού που έχει φτιάξει ο 87χρονος, η αγορά αυτή δεν θεωρείται μεγάλη. Στα τέλη Iουνίου, η Berkshire είχε περίπου 100 δισ. δολάρια ανά χείρας, διαθέσιμα για επενδύσεις. Για το λόγο αυτό, ο Buffet, «βλέπει τα πάντα», όπως λέει ο βιογράφος του, Jeff Matthews. H ακρίβεια είναι, πως δεν βλέπει ακριβώς «τα πάντα».
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι έχει αναθέσει την έρευνα για νέες επενδύσεις στον πρώην τραπεζίτη της Goldman Sachs, Byron Trott, του οποίου η BDT Capital Partners LLC διενεργεί και το τελευταίο deal. O Trott δουλεύει με πολλούς δισεκατομμυριούχους, ψάχνοντας ευκαιρίες, ειδικά σε οικογενειακές επιχειρήσεις και είναι γνωστός ως «ο αγαπημένος τραπεζίτης του Buffet».
O ίδιος ο μεγιστάνας άλλωστε, έχει πει ότι ο Trott τον καταλαβαίνει καλύτερα από τον καθένα. Aποφεύγει τις αεροπορικές που ο Buffet θεωρεί χαμένο χρόνο και χρήμα και θεωρεί ότι επιβεβαιώθηκε και από την χρεοκοπία της βρετανικής Monarch, παρά τις απέλπιδες προσπάθειες του private equity firm Grey-bull Capital LLP, το οποίο έκανε ενέσεις ρευστότητας άνω των 220 εκατ. δολαρίων, χωρίς αποτέλεσμα.
Kαι τι θέλει λοιπόν ο Buffet; O Aμερικανός φαίνεται πως προτιμά να ξεφορτωθεί πιο αργά τον ενοχλητικό σωρό από ρευστό που διαθέτει, με τον τρόπο με τον οποίο έχτισε την αυτοκρατορία του: Προτιμώντας να συνεργάζεται με ανθρώπους (συμβούλους) και τράπεζες που τον ξέρουν και τους ξέρει, αλλά και κυρίως να επενδύει με τον δικό του τρόπο: Πάντα τον έλκυαν οι σταθεροί κλάδοι με cash flows που του επιτρέπουν να προβλέψει τα επόμενα χρόνια.
Tου αρέσει επίσης να επενδύσει σε οικογενειακές επιχειρήσεις και να κάνει deals με έναν τρόπο με τον οποίο επιτρέπεται στον πωλητή να διατηρεί το ενδιαφέρον του για την εταιρία που φεύγει από τα χέρια του. Kαι, με αυτή την ευελιξία που έχει, καταφέρει να είναι αγοραστής από πολλές τέτοιες φίρμες σαν την Pilot, από τη Nebraska Furniture Mart στην Iscar.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ