Υψηλό δείκτη αποθεματοποίησης απολαμβάνει ο κλάδος ασφάλισης σκαφών αναψυχής, με το δείκτη ζημιών τα δύο τελευταία έτη (2009-2010) να εκτιμάται στο 45,8% κατά μέσον όρο.
Η μέση αποζημίωση συνολικά το 2010 γνώρισε μεγάλη μείωση, από τα 14 χιλιάδες ευρώ περίπου στα 9 χιλιάδες ευρώ και οι μεγαλύτερες μειώσεις διαπιστώθηκαν στις ζημιές οι οποίες προέκυψαν από προσάραξη, αστική ευθύνη λόγω θαλάσσιας ρύπανσης και κατά την ανέλκυση/καθέλκυση.
Αντίθετα προς την τάση μείωσης του μέσου ύψους των ζημιών κινήθηκαν αυτές που προήλθαν από την αστική ευθύνη λόγω σωματικής βλάβης, τις κακόβουλες βλάβες και τις ζημιές κατά τη μεταφορά.
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από έρευνα την οποία πραγματοποίησε η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος στον κλάδο ασφάλισης σκαφών αναψυχής και στην οποία συμμετείχαν 19 ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Τα εγγεγραμμένα ασφάλιστρα έφτασαν τα 15 εκατ. ευρώ και τα δικαιώματα συμβολαίου το 1,7 εκατ. ευρώ. Από τα παραπάνω ασφάλιστρα, τα 4,1 εκατ. ευρώ αναλογούσαν στην ασφάλιση της αστικής ευθύνης των σκαφών. Το απόθεμα μη δεδουλευμένων ασφαλίστρων αυξήθηκε στα 6 εκατομμύρια ευρώ από τα 5,2 εκατομμύρια ευρώ.
Ο υπολογιζόμενος δείκτης ζημιών το 2010, ήταν 60,0% (65,8% το 2009) και το κόστος πρόσκτησης εργασιών 18,0% (από 16,8% το 2009). Το ποσοστό του δικαιώματος συμβολαίου επί των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων κυμάνθηκε κατά μέσον όρο στο 11,6%, από 11,3% το 2009.
Αν και τα περισσότερα ασφαλισμένα σκάφη είναι αυτά της προσωπικής αναψυχής (σχεδόν 86%), τα επαγγελματικά αναλογικά υπερέχουν στις ζημιές και στις αποζημιώσεις. Παρόμοια είναι η εικόνα όταν τα σκάφη διαχωρίζονται με κριτήριο τη μηχανοκίνηση. Η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλισμένων σκαφών διαθέτει μηχανοκίνηση αλλά τα ιστιοπλοϊκά είναι αυτά τα οποία έχουν μεγαλύτερη μέση και μέγιστη ασφαλιζόμενη αξία.
Οι πιο συνήθεις αιτίες απαιτήσεων για αποζημιώσεις είναι η κλοπή (21,8%), οι μηχανικές βλάβες (14,3%), και η πρόσκρουση/σύγκρουση (11,8%).
Το ποσοστό της κατηγορίας «άλλες αιτίες» γνώρισε μεγάλη μείωση (7,0% συμμετοχή το 2010 από 14,3% το 2009).
Αναφορικά με τη συχνότητα επέλευσης των ζημιών ανά αιτία φαίνεται ότι οι ζημιές λόγω της πρόσκρουσης / σύγκρουσης, των άσχημων καιρικών συνθηκών και των ζημιών κατά την ανέλκυση / καθέλκυση διατηρούν σχετικά σταθερή συχνότητα εμφάνισης. Αύξηση σε συχνότητα εμφάνισαν τα αίτια της κλοπής και των κακόβουλων βλαβών. Αντιθέτως, μείωση παρατηρήθηκε στα αίτια της προσάραξης και της φωτιάς / έκρηξης.
Από τα συγκεντρωμένα στοιχεία, φαίνεται ότι οι καταβολές αποζημιώσεων για τις ζημιές από μηχανικές βλάβες (20,8%), η πρόσκρουση/σύγκρουση (14,9%) και οι άσχημες καιρικές συνθήκες (13,1%) εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά. Μεγάλη μείωση εμφάνισαν τα αίτια της φωτιάς/έκρηξης και των άλλων αιτιών.
Οι κύριες αιτίες καταβολής αποζημίωσης είναι αυτές της κλοπής, των μηχανικών βλαβών και οι ζημιές στο ελικοαξονικό σύστημα. Μεγαλύτερη μέση αποζημίωση ανά αιτία ζημιάς παρουσιάζουν η φωτιά/έκρηξη, οι ζημιές κατά τη μεταφορά και οι σωματικές βλάβες τρίτων.
Οι συνολικές καταβολές για αποζημιώσεις κατά τη διάρκεια του έτους ήταν 11,4 εκατομμύρια ευρώ για 1.013 απαιτήσεις. Το απόθεμα εκκρεμών ζημιών του 2010 μειώθηκε στα 8,9 εκατομμύρια ευρώ από τα 10,8 εκατομμύρια ευρώ και αφορά σε 622 περιπτώσεις. Κατά τη διάρκεια του 2010, τα δικαιώματα συμβολαίου έφτασαν στα 1,7 εκατομμύρια ευρώ και οι προμήθειες τα 2,7 εκατομμύρια ευρώ.
Από τα στοιχεία φαίνεται ότι οι πιο πολλές αποζημιώσεις ολοκληρώνονται το επόμενο έτος από αυτό του έτους έκδοσης ασφαλιστηρίου συμβολαίου.
Αυτό πιθανώς να οφείλεται στην ιδιαιτερότητα του κλάδου και τη φύση της κάλυψης.
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων επί του σκέλους που αναφέρεται μόνο στα πολυασφαλιστήρια, 23.409 συμβόλαια εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια του 2010 και 827 δηλώσεις ζημιών καταγράφηκαν. Η εγγεγραμμένη παραγωγή των πολυασφαλιστηρίων συμβολαίων έφτασε τα 12,6 εκατομμύρια ευρώ. Για το σύνολο των συμβολαίων, οι πληρωθείσες ζημιές έφτασαν τα 4,1 εκατομμύρια ευρώ. Στο τέλος του έτους εκκρεμούσαν αποζημιώσεις ύψους 3,6 εκατομμύριων ευρώ.