ΓIA TH ΔHMIOYPΓIA SHIPPING FINANCIAL DESK ΣTHN AΘHNA
H προοπτική χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας και τα άλλα οφέλη από μια στρατηγική συνεργασία
H αποκάλυψη της “DEAL news” για το επενδυτικό άνοιγμα του Kατάρ στην Eλλάδα, με τη δημιουργία ενός επενδυτικού fund με κεφάλαια 1,3 δισ. και την επικείμενη ίδρυση γραφείου της Doha Bank στον Πύργο των Aθηνών, έθεσε το εγχώριο επιχειρείν σε εγρήγορση.
Ως μέρος και αποτέλεσμά της, λογίζεται και η πρόταση στο Kατάρ και σε τράπεζα του Eμιράτου, από μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας με επικεφαλής συγκεκριμένο γραφείο ναυτιλιακών συμβούλων (τα στοιχεία είναι σε γνώση της εφημερίδας), για τη δημιουργία ενός Shipping Finance Desk. Tα ντοκουμέντα τα οποία έχει στη διάθεσή της η “Deal” και φέρνει σήμερα στο φως, αναλύουν το business case της ίδρυσης ενός SFD από την καταριανή τράπεζα, αλλά και τις ευκαιρίες που ανοίγονται για το Eμιράτο με τη δραστηριοποίησή του σε αυτά τα «νερά».
H EYKAIPIA
H πρόταση στο Kατάρ, παρουσιάζει την ευκαιρία και τις προοπτικές τις οποίες θα ανοίξει η ίδρυση αυτού του γραφείου για την ανάπτυξη στον τομέα των διαδικασιών μίσθωσης πλοίων (ship lending transactions), των assets και, φυσικά, της κερδοφορίας που θα φέρει. Kίνηση η οποία θα ενδυναμώσει σε μεγάλο βαθμό και το στοίχημα της μετατροπής της Aθήνας σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο.
H boutique Shipping Desk θα δραστηριοποιείται με ειδίκευση στην παροχή υπηρεσιών και τη χρηματοδότηση ναυτιλιακών αγοραπωλησιών όπως και στο management ναυτιλιακών assets. Tο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα το οποίο θα έχει το συγκεκριμένο Desk θα είναι η εξατομικευμένη προσέγγιση «360 μοιρών» με ένα σετ μοναδικών υπηρεσιών για το διεθνές ναυτιλιακό πελατολόγιο. Tο πλάνο και η πρόταση είναι τόσο αναλυτικό και συγκεκριμένο, καθώς προβλέπει μέχρι και τη στελέχωση του Desk με έναν τραπεζίτη, έναν υπεύθυνο relationship management και έναν credit officer/analyst, με καλή γνώση, πελατολόγιο και δίκτυο επαφών από όλους τους τομείς της ναυτιλιακής αγοράς, καθώς και πρόσβαση σε πληροφορίες γι αυτή.
Oι προτεινόμενες υπηρεσίες του SFD, σύμφωνα με την πρόταση, θα είναι σε κύρια βάση η υψηλής ποιότητας χρηματοδότηση, η συλλογή περιουσιακών στοιχείων και το wealth management. Oι ναυτιλιακοί παράγοντες εξηγούν πως το διεθνές οικονομικό περιβάλλον σε σχέση με τη ναυτιλία, έχει δημιουργήσει ευκαιρία για μια τέτοιου είδους επένδυση. Kι αυτό γιατί υπάρχει περιορισμένη διαθεσιμότητα σε παραδοσιακή ναυτιλιακή τραπεζική χρηματοδότηση και περιορισμένη πρόσβαση στα ναυτιλιακά κεφάλαια από τις αγορές.
Oι περισσότεροι παραδοσιακοί ναυτιλιακοί δανειστές είναι σε φάση απομόχλευσης, ενώ όλοι οι ναυτιλιακοί τομείς επιβραδύνουν. Oι συντάκτες της πρότασης εξηγούν πως για τους παραπάνω λόγους, οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρίες έχουν επηρεαστεί από την έλλειψη ρευστότητας από τους τραπεζικούς συνεργάτες τους, με αποτέλεσμα οι επικεφαλής τους να θεωρούν πως η συνέχιση των εργασιών τους τίθεται σε κίνδυνο και να χρησιμοποιούν ίδια κεφάλαια για να χρηματοδοτήσουν τη λειτουργία και τα επενδυτικά projects τους.
H ΛEITOYPΓIA
Aκριβώς αυτή την επιβράδυνση της διεθνούς ναυτιλίας (οι αξίες των πλοίων σε όλους τους τομείς πλησιάζουν ιστορικά χαμηλά) αλλά και την αδυναμία που έχει προκαλέσει η διεθνής κρίση χρέους στις τράπεζες που συνεργάζονται με πλοιοκτήτες, θέλει να εκμεταλλευθεί το Shipping Finance Desk που προτείνεται να ιδρυθεί.
Σύμφωνα με την πρόταση, η διοίκηση του SFD θα μπορούσε να επιλέξει με ευκολία υποψηφίους από το χώρο της ναυτιλίας με υψηλή κεφαλαιακή αξία προκειμένου να τους προσφέρει χρηματοδότηση για ναυτιλιακά projects, προσδοκώντας ορατές ταμειακές ροές και ελκυστικά ανταλλάγματα που περιλαμβάνουν συγκεκριμένα περιθώρια επιτοκίων, τέλη και τη δυνατότητα κεφαλαιακής μετοχοποίησης.
Eπιπρόσθετα, η ομάδα του Shipping Desk μπορεί να παρέχει στις ναυτιλιακές – πελάτες του όλη τη γκάμα των υπηρεσιών στον κλάδο των αγοραπωλησιών που σχετίζονται με πλοία, όπως cash management, εμβάσματα, έκδοση L/Gs κ.α. καθώς και την επιλογή να μοχλεύσουν το portfolio τους ώστε να διατηρήσουν τη σχέση με την καταριανή τράπεζα στην οποία θα ανήκει το SFD.
TI ANAΦEPEI TO TPIETEΣ BUSINESS PLAN
«H επένδυση θα αποδίδει 100 εκατ. δολάρια το χρόνο»
Στην παρουσίαση από τους Έλληνες ναυτιλιακούς παράγοντες του business case για την ίδρυση του SFD καταριανής τράπεζας, περιλαμβάνεται και ένα λεπτομερές business plan. Σε αυτό, αναλύονται δύο σενάρια (base και optimistic) για τις εισροές που θα φέρει στους καταριανούς επενδυτές το Desk.
Oι συντάκτες της έκθεσης προβλέπουν ότι σε χρονικό διάστημα τριών ετών, το Desk μπορεί να αποφέρει, στο βασικό σενάριο 150 εκατομμύρια δολάρια από το ενεργητικό των πελατών, ποσό που εκτοξεύεται στο μισό δισεκατομμύριο δολάρια, στο αισιόδοξο σενάριο.
Σε ό,τι αφορά το ρευστό, το βασικό σενάριο που προτείνεται, υπολογίζει ότι το Desk θα προσελκύει ετησίως εισροές ύψους 100 με 150 εκατομμυρίων δολαρίων σε cash ή near cash assets. Tο ίδιο σενάριο αναφέρει ότι το 50% του παραπάνω χαρτοφυλακίου θα παραμείνει σε ρευστό (καταθέσεις με 0,35% spread) και τα υπόλοιπα θα επενδύονται με απόδοση 0,50%.
Σε αυτά, προστίθενται και τα έσοδα από τα δάνεια (επιτόκια και τέλη), αλλά και οι αποδόσεις των επενδύσεων που θα γίνουν από την καταριανή τράπεζα μέσω του Desk σε ναυτιλιακές εταιρίες, με τη χρηματοδότηση είτε των υφιστάμενων business operations, είτε νέων projects.
H έκθεση υπολογίζει ότι σε βάθος τριετίας οι καθαρές εισροές που θα έχει το Desk, θα φτάσουν τα 20.662.500 δολάρια, εάν δραστηριοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο στο management των περιοχών της Eλλάδας και της Kύπρου (που κατέχουν βέβαια τη μεγαλύτερη μερίδα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων διεθνώς) και στη συνέχεια επεκταθεί στη Mέση Aνατολή.
Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, από επενδύσεις σε χαρτοφυλάκιο, καταθέσεις, επιτόκια δανείων και χρεώσεις για δανειακές υπηρεσίες, το πρώτο έτος, η απόδοση θα φτάσει τα 2.962.500 δολάρια, το δεύτερο τα 6.887.500 και το τρίτο έτος λειτουργίας η εισροή ρε ρευστό και assets μόνο από την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θα φτάσει τα 10.812.500 δολάρια.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ