Το σκάνδαλο, ο CEO και το σχέδιό του
Στα 58 του χρόνια, ο CEO της τρίτης μεγαλύτερης σιδηροβιομηχανίας της Ιαπωνίας Hiroya Kawasaki βρίσκεται μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του.
Η Kobe Steel, η εταιρία στην οποία κάποτε εργαζόταν ο σημερινός πρωθυπουργός της χώρας, Shinzo Abe, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός πρωτοφανούς σκανδάλου, μετά από την παραδοχή ότι πλαστογράφησε τα στοιχεία για τις αντοχές και την ποιότητα του αλουμινίου, του χαλκού και άλλων μετάλλων που πούλησε για να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή αεροσκαφών, τρένων και αυτοκινήτων.
Ο Kawasaki, πρέπει να επανακτήσει την εμπιστοσύνη όχι μόνο του εμπορικού κόσμου, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας, όπως είπε ο διευθυντής του παραρτήματος για τη μεταλλουργία του ιαπωνικού ΥΠΟΙΚ, Yasuji Komiyama, καθώς και να γλιτώσει την Kobe από τη «μοίρα» της Takata…
Με περισσότερους από 200 πελάτες της Kobe να έχουν πέσει θύματα της απάτης, κατά την οποία τους πωλούνταν μέταλλα που έμοιαζαν να πληρούν τις απαιτήσεις τους και βεβαιώνονταν ως τέτοια, αλλά ήταν αμφιβόλου ποιότητας και τα αμφιλεγόμενα υλικά να έχουν χρησιμοποιηθεί σε επιβατικά και μαχητικά αεροσκάφη, αυτοκίνητα ευρείας παραγωγής, τρένα σε όλο τον κόσμο, μέχρι και δορυφόρους, η ιαπωνική εταιρία θα αναγκαστεί να ξεκινήσει ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα ανάκλησης.
Το παράδειγμα της -επίσης ιαπωνικής- εταιρίας κατασκευής αερόσακων Takata που παραδέχθηκε ότι εξαπατούσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την ασφάλεια των προϊόντων της (από τα οποία προέκυψαν 16 θάνατοι και δεκάδες τραυματισμοί), εξαναγκάστηκε σε ανάκληση – μαμούθ και βυθίστηκε στη χρεοκοπία, είναι χαρακτηριστικό.
Άλλωστε, στο άκουσμα της είδησης, την Τρίτη, οι μετοχές της Kobe «έλιωσαν υπό τη ζέστη του σκανδάλου», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε το γαλλικό πρακτορείο ειδήσεων AFP. Η μετοχή της βυθίστηκε κατά 22% στα 1,069 γιεν την Τρίτη, εξαϋλώνοντας περίπου ένα δισεκατομμύριο δολάρια, το ένα πέμπτο από τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρίας.
Την ίδια ώρα, η μία μετά την άλλη, οι εταιρίες που είχαν επιλέξει την Kobe ως προμηθευτή, δηλώνουν ότι ερευνούν εάν επηρεάζεται η ασφάλεια των προϊόντων τους από τα κατώτερης ποιότητας μέταλλα που τους παρείχε. Παράδειγμα, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων του πλανήτη, η Toyota, που χρησιμοποιεί το μέταλλο της Kobe για τις πόρτες, τα καπό και τα φτερά, η Honda, η Nissan.
Και επίσης οι Mazda, Suzuki, Subaru, Mitsubishi. Η τελευταία, χρησιμοποίησε τα αμφιλεγόμενα μέταλλα για δορυφόρο που εκτόξευσε η Ιαπωνία πρόσφατα και μαχητικά αεροσκάφη της χώρας, ενώ η Subaru για τα φτερά του Boeing Dreamliner και άλλων αεροσκαφών, τόσο ιαπωνικών, όσο και της αμερικανικής Boeing. Η Hitachi, στα “bullet trains” της Ιαπωνίας, καθώς και σε τρένα τα οποία εισήγαγε πρόσφατα το Ηνωμένο Βασίλειο. Και η λίστα, έχει συνέχεια…
Η JPMorgan Securities εκτιμά πως, αν το 5% των ετήσιων πωλήσεων αλουμινίου της Kobe δεν είναι συμβατό με τα στάνταρ ασφαλείας, θα κόστιζε από 10 ως 15 δισεκατομμύρια γιεν (περίπου 134 εκατ. δολάρια) για να τα αντικαταστήσει. Φυσικά, με αυτό τον τρόπο, το σχέδιο που «έτρεχε» ο Kawasaki από το 2013, οπότε και ανέλαβε την εταιρία, εκτροχιάζεται. Ο CEO είχε αρχίσει να εφαρμόζει το σχέδιο επέκτασης της παρουσίας της Kobe στο αλουμίνιο, επενδύοντας 500 εκατ. δολάρια, με την αγορά και νέου εργοστασίου στη Ν. Κορέα. Με το σκάνδαλο όμως να εκτείνεται σε βάθος δεκαετίας, τα πράγματα σκουραίνουν πολύ…
Από την έντυπη έκδοση