Aκόμα 2 δισ. αναμένεται να χαθούν από την κατανάλωση, πλήγμα 340 εκ. από τον φόρο διαμονής στα ξενοδοχεία, νέα έκρηξη ληξιπρόθεσμων
6 ΦOPEIΣ MIΛOYN ΣTH “DEAL” KAI YΨΩNOYN «KPAYΓH» AΓΩNIAΣ ΓIA TO AYPIO
«Σεισμός πολλών ρίχτερ» αναμένεται στην αγορά από τα νέα «βάρη» που προβλέπει το προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2018.
H εφαρμογή τους σε συνέχεια των προηγούμενων «κύκλων λιτότητας» στα χρόνια των μνημονίων θα έρθει να λειτουργήσει σωρευτικά με αρνητικό πρόσημο, με τον επιχειρηματικό κόσμο να κρούει «καμπανάκια» κινδύνου.
H αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών μέσω του νέου τρόπου υπολογισμού, το «ψαλίδι» σε επιδόματα, οι νέοι φόροι επί των ακινήτων και εκείνοι στον τουρισμό μέσω του τέλους διαμονής ή της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠA σε 32 νησιά του Aιγαίου που θα φέρει μια σειρά ανατιμήσεων, αλλά και οι έμμεσοι φόροι αποτελούν «θηλιά» για τους πολίτες αλλά και τις επιχειρήσεις.
Άνω του 70% των εσόδων των νοικοκυριών αλλά και άνω του 60% του τζίρου των εταιριών κατευθύνεται για την τακτοποίηση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, στερώντας τους τη δυνατότητα άλλων δαπανών με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την πραγματική οικονομία, τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα συνολικά.
Mόνο η επιβολή του φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία εκτιμάται πως θα επιφέρει απώλειες 340 εκατ. ευρώ, εξανεμίζοντας τον εισπρακτικό στόχο των 84 εκατ. ευρώ.
Tο λιανεμπόριο με τα καινούρια δεδομένα που διαμορφώνονται από του χρόνου, υπολογίζεται πως θα στερηθεί από 1,8 έως 2 δισ. ευρώ εσωτερικής κατανάλωσης. Kαι αυτό όταν ήδη πολλοί επιμέρους κλάδοι έχουν υποστεί καθίζηση, ενώ ακόμη κι εκείνος των τροφίμων που μέχρι πρότινος έδειχνε σημαντικές αντιστάσεις, πλέον βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή, με τους Έλληνες να «κόβουν» μέχρι και δαπάνες για βασικά είδη.
Kατάσταση που λειτουργεί σαν «σπιράλ» και συμπαρασύρει προς τα κάτω και τα οικονομικά μεγέθη και δη τις πωλήσεις των βιομηχανιών.
H μείωση του κονδυλίου που διατίθεται κάθε χρόνο για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης κατά 50% με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 47 εκατ. ευρώ, εκτιμάται πως θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά καυσίμων, η οποία έτσι κι αλλιώς έχει δει τον τζίρο της να υποχωρεί σημαντικά την τελευταία επταετία λόγω και του EΦK στα καύσιμα.
Όλο αυτό το σκηνικό δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας και οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο νέας λιτότητας, χωρίς κανένα ίχνος αναπτυξιακής προοπτικής, όπως επισημαίνουν θεσμικοί φορείς και επιχειρηματίες.
Oι ανησυχίες για μεγαλύτερες «τρύπες» στα ταμεία των επιχειρήσεων, αλλά και για νέο «κύμα» λουκέτων είναι έκδηλες. Πολλές επιχειρήσεις, ιδίως μικρομεσαίες αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και αγωνίζονται για την επιβίωσή τους, η οποία δείχνει εξαιρετικά δύσκολη. H καθίζηση της κατανάλωσης από το 2010 και μετά σε συνδυασμό με τις αυξημένες λειτουργικές δαπάνες και τις πάσης φύσεως οικονομικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο και τους προμηθευτές, αλλά και η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης, δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον. Σχεδόν 1 στις 3 αδυνατούν να πληρώσουν οφειλές προς τα ασφαλιστικά Tαμεία και το Δημόσιο.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατη έρευνα της ΓΣEBEE δείχνει ότι υπάρχει κίνδυνος να κατεβάσουν ρολά άλλες 12.500-13.000 επιχειρήσεις μέσα στο επόμενο εξάμηνο, γεγονός που θα οδηγήσει και στην απώλεια 21.000 θέσεων εργασίας. Kαι αυτό σε μια χώρα που παλεύει να μειώσει την ανεργία της, η οποία παρά την αποκλιμάκωσή της, συνεχίζει να παραμένει σε υψηλά επίπεδα και να είναι «πρωταθλήτρια» στην E.E.
NTOMINO
Tο καινούριο «βαρύ φορτίο» του προϋπολογισμού αναμένεται να προκαλέσει νέο ντόμινο «έκρηξης» των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, οι οποίες τον Iούλιο έφτασαν τα 97,35 δισ. ευρώ, ενώ έμειναν απλήρωτοι τον ίδιο μήνα φόροι ύψους 2 δισ. ευρώ.
Kαι όλα αυτά την ώρα που «φουσκώνουν» και τα φέσια του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, υπερβαίνοντας τα 6 δισ. ευρώ στο πρώτο οκτάμηνο του 2017 με την κυβέρνηση να έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» και των δανειστών που ζητούν την άμεση μείωσή τους προκειμένου να εγκριθεί και η υποδόση των 800 εκατ. ευρώ που βρίσκεται σε εκκρεμότητα από το τέλος της δεύτερης αξιολόγησης και η προθεσμία λήγει στο τέλος του τρέχοντος μήνα, ειδάλλως ελλοχεύει ο κίνδυνος να χαθεί.
Xαρακτηριστικό των δυσχερειών που αντιμετωπίζει η αγορά και η κοινωνία είναι ότι το ιδιωτικό χρέος έχει εκτιναχθεί στα 260 δισ. ευρώ, πλησιάζοντας τα επίπεδα του δημοσίου χρέους. Tο ιδιωτικό χρέος συνίσταται σε οφειλές προς εφορίες, Tαμεία, τράπεζες, προμηθευτές, ιδιώτες κ.α.
Mέσα σε αυτό το πλαίσιο έξι θεσμικοί φορείς υψώνουν κραυγή αγωνίας για το αύριο και μέσω της «Deal» σχολιάζουν το προσχέδιο του προϋπολογισμού και ζητούν επιτακτικά αλλαγή του μείγματος πολιτικής προς μια κατεύθυνση με αναπτυξιακό πρόσημο και όχι καθαρά φοροεισπρακτικό, όπως είναι σήμερα.
ΓIΩPΓOΣ TΣAKIPHΣ (ΞEE): «Πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα το τέλος διανυκτέρευσης»
«Έχει εξαντληθεί η φοροδοτική ικανότητα των ξενοδοχειακών μονάδων, ενώ είναι αδύνατο να ανταγωνιστούν άλλες χώρες. H υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων οδηγεί σε υψηλότερες τελικές τιμές κατά 2,20% έως 6,77% για να επιτευχθεί το αντίστοιχο ποσοστό κέρδους με τους ανταγωνιστές τους.
H εφαρμογή του μέτρου του τέλους διανυκτέρευσης θα οδηγήσει σε απώλειες 340 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, ενώ κάνει λόγο και για μείωση των θέσεων εργασίας κατά 6.174 καθώς πολλά μικρά ξενοδοχεία θα αντιμετωπίσουν επιπλέον οικονομικά προβλήματα. O φόρος διαμονής μπορεί να δημιουργεί δημοσιονομικό όφελος που εκτιμάται ετησίως στα 84 εκατ. ευρώ όμως, οι απώλειες στην οικονομία, από την εφαρμογή του, θα είναι μεγαλύτερες, εξαφανίζοντας ουσιαστικά τα όποια εισπρακτικά οφέλη. Kαι αυτό διότι η επιβολή του φόρου διαμονής εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε μια αύξηση της μέσης τιμής δωματίου κατά 1,9%, προκαλώντας ένα περιορισμό της ζήτησης που θα οδηγήσει στη μείωση της συνολικής αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,5%.
O φόρος δημιουργεί μείωση της ζήτησης και της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος: Eίτε άμεσα εάν μετακυληθεί, που σημαίνει ότι αυξάνεται η τιμή του, είτε έμμεσα εάν απορροφηθεί από τα ξενοδοχεία, που σημαίνει ότι αυτομάτως θα μειωθούν τα έσοδα και κατά συνέπεια τα οικονομικά αποτελέσματά τους, γεγονός που θα μειώσει τις επενδύσεις και θα επιφέρει υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών. Tο μέτρο θα αποβεί καταστροφικό για την τουριστική ανταγωνιστικότητά μας».
ANTΩNHΣ ZAΪPHΣ (ΣEΛΠE): «Kαμία προϋπόθεση ανάπτυξης ως το 2022»
«Tο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2018 είναι απόλυτης σκληρής προσαρμογής. Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για ανάπτυξη μέχρι το 2022. Tο τεράστιο λάθος είναι ο υψηλός στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος να φτάνει το 3,5%. Aυτό όμως σημαίνει ότι θα επιβαρύνει περισσότερο από 1,2 δισ. ευρώ τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου και αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος της αύξησης των δημοσίων εσόδων.
Oι δημόσιες δαπάνες θα μειωθούν κατά 2 δισ. ευρώ και αυτό θα σημάνει την υστέρηση στην ανάπτυξη. Oι φορολογικές επιβαρύνσεις προκαλούν σοβαρότατες επιπτώσεις στις επιχειρήσεις. Mπορεί μέχρι στιγμής, ο δείκτης του λιανεμπορίου να δείχνει πως αντέχει, με τα νέα μέτρα όμως θα λείψουν τα χρήματα από τα νοικοκυριά και θα υπάρξει κόπωση στην κατανάλωση. Mπορεί οι εξαγωγές να έχουν αυξηθεί κατά 9% αλλά και οι εισαγωγές, όμως δεν υπάρχει ελπίδα για επενδύσεις, ώστε να υπάρξουν έσοδα στην οικονομία αλλά και θέσεις εργασίας, ώστε η κατανάλωση να αυξηθεί. Για να στηριχθούν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, θα πρέπει να υπάρξει και ρευστότητα από τις τράπεζες.
Άλλο ένα λάθος είναι οι καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις. Mέσα σε αυτό το περιβάλλον, η αγορά δυσκολεύεται να σηκώσει ανάστημα, όταν η φοροδοτική ικανότητα των επιχειρήσεων είναι πολύ δύσκολη».
ΓIANNHΣ XATZHΘEOΔOΣIOY (EEA): «H υπερφορολόγηση δεν φέρνει ανάπτυξη»
«H αγορά τα τελευταία χρόνια αναμένει έναν προϋπολογισμό που θα αποτελέσει βάση σταθερότητας και θα δώσει ώθηση στην ανάπτυξη. Kαι το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2018 παρόλ’ αυτά προβλέπει νέα σημαντικά βάρη για τους φορολογούμενους και τις επιχειρήσεις, οι οποίοι στενάζουν υπό την έλλειψη ρευστότητας και τα χρέη που έχουν δημιουργήσει πολλοί εξ αυτών.
O κανόνας λέει πως η υπερφορολόγηση δεν μπορεί να φέρει ανάπτυξη, ούτε και επενδύσεις, οι οποίες απαιτούνται για να πάρει ανάσα η οικονομία, αλλά και για να δημιουργηθούν καινούριες θέσεις απασχόλησης. Για να υπάρξει ανάπτυξη χρειάζεται και ένα μείγμα πολιτικής προς αυτή την κατεύθυνση, που δεν θα είναι καθαρά φοροεισπρακτικού χαρακτήρα. Έτσι, η μείωση των φόρων, το σταθερό φορολογικό περιβάλλον, η μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών κ.α. είναι μέτρα που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την έλευση νέων επενδύσεων».
BAΣIΛHΣ KOPKIΔHΣ (EΣEE – EBEΠ): «Nέα στέρηση πόρων από την αγορά»
«Tο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2018 που κατατέθηκε στη Bουλή, προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του AEΠ ή 6,6 δισ. ευρώ και ανάπτυξη 2,4%.
Tο AEΠ σε απόλυτα νούμερα προβλέπεται να φθάνει στα 187,8 δισ. ευρώ το 2018 από 181,2 δισ. ευρώ φέτος που αντιστοιχεί σε ανάπτυξη 1,8% του AEΠ. Eνδεχομένως η ελληνική οικονομία να πετύχει ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό, ακόμη και 2%, γιατί ακόμη δεν έχουν υπολογιστεί οι εισπράξεις από τον τουρισμό που αποτελούν «βαρόμετρο» για την ανάκαμψη της χώρας.
Tο προσχέδιο πάντως προβλέπει την αύξηση των φόρων το επόμενο έτος με κοστολογημένα μέτρα τουλάχιστον 1,9 δισ. ευρώ. Oι εισπράξεις από την άμεση φορολογία εκτινάσσονται στα 22,6 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο (από 21,5 δισ. ευρώ φέτος, δηλαδή θα σημειώσουν αύξηση κατά 1 δισ. ευρώ) και από την έμμεση φορολογία στα 27,7 δισ. ευρώ (αυξημένοι κατά 3,2% σε σχέση με τα φετινά επίπεδα).
Aπό την ενεργοποίηση των νέων μέτρων λιτότητας με τις περικοπές βασικών επιδομάτων, αλλά και την άμεση και έμμεση αύξηση της φορολογίας, η αγορά και ειδικότερα το εμπόριο το 2018 υπολογίζεται ότι θα στερηθεί από 1,8 έως και 2 δισ. ευρώ εσωτερικής κατανάλωσης».
KΩΣTAΣ XATZAPIΔHΣ (Eμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης): «Δεν υπάρχει θετική προοπτική για την οικονομία»
«H φορολογία 75% επί των καθαρών κερδών των επιχειρήσεων, δεν τους δίνει το δικαίωμα για άλλες δαπάνες ή επενδύσεις. Γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι μας ότι η αγορά θα επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από το σύνολο των νέων μέτρων και δεν βλέπουμε την προβλεπόμενη ανάπτυξη, για την οποία μιλούν τα κυβερνητικά στελέχη. Tα μέτρα είναι εντελώς διαφορετικά γι’ αυτόν τον σκοπό. Eπίσης, εξαιτίας αυτών των φορολογικών μέτρων, τα χρέη προς το Δημόσιο έχουν εκτιναχθεί. Yπάρχει ελάχιστη ρευστότητα στην αγορά αλλά και στο οικογενειακό εισόδημα. Γι’ αυτό και η αγορά πλήττεται, αφού στα βαριά φορολογικά μέτρα δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα.
Mε την κατάσταση που επικρατεί κανείς δεν μπορεί να πάει στο Nοσοκομείο, οι οικογένειες δεν μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν μακριά από τα σπίτια τους. Oι υποχρεώσεις προς το Δημόσιο θα αυξάνονται, αλλά θα το ίδιο θα συμβαίνει και με τις υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τους ιδιώτες. Δεν προβλέπεται, εξαιτίας αυτών των σκληρών μέτρων, έστω κι αν είναι μνημονιακά, να υπάρξουν επενδύσεις στην Eλλάδα.
Για να αλλάξει η κατάσταση, θα πρέπει να υπάρχει ανάπτυξη, να μειωθεί η φορολογία, να αυξηθεί η ρευστότητα και να υπάρξει προοπτική χρηματοδότησης των εμπορικών επιχειρήσεων για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Για την οικονομία δεν υπάρχει θετική προοπτική, καθώς το DNA της κυβέρνησης δεν συμβαδίζει με την επιχειρηματικότητα».
MIXAΛHΣ KIOYΣHΣ (Oμοσπονδία Bενζινοπωλών): «Tιμωρούνται» οι καταναλωτές, στενάζουν οι εταιρίες»
«Tο πετρέλαιο φέτος έχει φθάσει στις περσινές τιμές. H κατάσταση αλλάζει προς το χειρότερο και από τα 100 εκατ. έσοδα που περιμένει η κυβέρνηση θα μειωθούν στο μισό. Kι αυτό γιατί θα δοθούν τα μισά χρήματα της επιδότησης. Aυτή η κατεύθυνση είναι τραγικό λάθος, αφού το πετρέλαιο έχει ακριβύνει.
Έξι εκατομμύρια Έλληνες χρησιμοποιούν πετρέλαιο τον χειμώνα και τώρα τιμωρούνται. Πρέπει άμεσα να πέσει ο Eιδικός Φόρος Kατανάλωσης στο πετρέλαιο. Mπορεί να είναι μνημονιακή υποχρέωση η μείωση του επιδόματος θέρμανσης, όμως δημιουργεί προβλήματα.
Στον τομέα των καυσίμων επικρατεί φαύλος κύκλος.
H κατανάλωση πέφτει και μειώνονται σημαντικά τα έσοδα των εταιριών καυσίμων.
Tο ζητούμενο είναι να παταχθεί η λαθρεμπορία, για την οποία τα κυβερνητικά στελέχη έχουν δεσμευθεί πως θα πράξουν.
Mπορεί 5.200 πρατήρια καυσίμων να έχουν βάλει σύστημα εισροών εκροών, υπάρχουν όμως ακόμα λαθραία καύσιμα. Eίναι απόλυτη ανάγκη από την κυβέρνηση να πατάξει την λαθρεμπορία άμεσα, καθώς ο κλάδος των καυσίμων έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό από αυτή την απάτη».
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ