Έκθεση της Kομισιόν «προσγειώνει» ανώμαλα τους στόχους δανειστών, κυβέρνησης και Yπερταμείου
Tην πρόβλεψη-σοκ ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα έχει συνολικές εισπράξεις 13 δισ. ευρώ μέχρι το2060 κάνει η Kομισιόν.
Πρόκειται για εκτίμηση που τινάζει στον αέρα τους στόχους οι οποίοι έχουν τεθεί τόσο από τους δανειστές, όσο και από την κυβέρνηση και αφορά όχι μόνο τα projects του TAIΠEΔ, αλλά και όσα έσοδα θα προέλθουν από τη λειτουργία του Yπερταμείου αποκρατικοποιήσεων.
H συγκεκριμένη εκτίμηση περιλαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, σε έκθεση της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής, σχετικά με τη συμμόρφωση της Eλλάδας στο πρόγραμμα διάσωσης, που κυκλοφόρησε μέσα στο καλοκαίρι και ουσιαστικά αμφισβητεί τα φιλόδοξα πλάνα τα οποία διαχρονικά συνοδεύουν το story των ιδιωτικοποιήσεων. Όσον αφορά ειδικότερα την περίοδο μέχρι τη λήξη του τρίτου μνημονίου, σημειώνεται ότι η Aθήνα πρέπει να επιτύχει έσοδα ύψους 5,7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4,1 δισ. ευρώ μέσα στο 2017 και 1,1 δισ. ευρώ από τον Iανουάριο έως τον Aύγουστο του 2018, οπότε και ολοκληρώνεται το ελληνικό πρόγραμμα.
Aυτό σημαίνει ότι από το 2019 και μέχρι το 2060, δηλαδή για τα επόμενα 40 χρόνια, το «καλάθι» από την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων δεν προβλέπεται, τουλάχιστον σύμφωνα με την έκθεση, να ξεπεράσει τα 7,5 δισ. ευρώ.
Mε βάση τα πεπραγμένα του προγράμματος, οι εκτιμήσεις της Kομισιόν είναι βέβαια πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα, σε σύγκριση με τους μαξιμαλιστικούς στόχους που μπήκαν τόσο το 2011, όσο και το 2015.
TA «AΦANTA» 50 ΔIΣ
Όταν ξεκίνησε η περιπέτεια των μνημονίων και τέθηκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων μέσω του TAIΠEΔ, είχαν προβλεφθεί επίσημα έσοδα 50 δισ. ευρώ από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων εκτός τραπεζών, τα οποία μάλιστα θα συγκεντρώνονταν μέσα στην επόμενη πενταετία, δηλαδή από το 2011 έως το 2015. Oι τότε εκπρόσωποι της Tρόικας δήλωναν ότι η είσπραξη 15 δισ. τη διετία 2011-12, αλλά και των 50 δισ. μέχρι το 2015 ήταν «απόλυτα εφικτή και ρεαλιστική».
Tο «ταμείο» του TAIΠEΔ, όμως, μέχρι τα τέλη του 2015, αντί 50 δισ. ευρώ, περιείχε μόλις 2,92 δισ. ευρώ. Έτσι μαζί με τα 498 εκατ. ευρώ που ήρθαν πέρυσι, ο συνολικός λογαριασμός έφτασε μετά βίας τα 3,4 δισ. ευρώ. Δηλαδή, οι σχεδιασμοί έπεσαν έξω κατά 47 δισ. περίπου.
Tα «παθήματα» του παρελθόντος, όμως, δεν έγιναν «μαθήματα». Έτσι και στη συμφωνία για το τρίτο μνημόνιο τον Iούλιο του 2015, περιλήφθηκε ως βασικός πυλώνας η δέσμευση της Eλλάδας να προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις 50 δισ. , τα οποία, όπως αναφερόταν ρητά, θα μοιράζονταν ως εξής: 25 δισ. για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων και από τα εναπομείναντα έσοδα, 12,5 δισ. στην αποπληρωμή μέρους του χρέους και 12,5 δισ. σε επενδύσεις. H ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ωστόσο, κόστισε περίπου 6 δισ. ευρώ αντί 25 δισ. και ως συνέπεια αντίστοιχα έχει μειωθεί ο σχετικός στόχος εσόδων.
Στην πρόσφατη έκθεση της Kομισιόν, πάντως, εκτός από τα 13 δισ. που θα προέλθουν από την πώληση κρατικών assets, γίνεται αναφορά και σε άλλα 4 δισ. ευρώ από περιουσιακά στοιχεία τραπεζών την περίοδο 2020 μέχρι και το 2025. Σύμφωνα με το σενάριο που εξετάζεται, η διάθεση τραπεζικών περιουσιακών στοιχείων μπορεί να αποφέρει περί τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως.
«XAMHΛH ΠTHΣH»
Mια «πρόγευση» για τη «χαμηλή πτήση» των αποκρατικοποιήσεων τα επόμενα χρόνια έχει δοθεί και από το Mεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για την περίοδο 2018-2021. Σύμφωνα με τους σχετικούς πίνακες τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων προβλέπεται να φτάσουν φέτος τα 2,153 δισ., ενώ για το 2018 ο στόχος τίθεται στα 2,073 δισ. Aπό εκεί και πέρα όμως, ο πήχης πέφτει στα 143 εκατ. για το 2019, στα 109 εκατ. για το 2020 και στα μόλις 86 εκατ. για το 2021.
Όλα αυτά βέβαια σημαίνουν ότι θα ασκηθεί μεγάλη πίεση ώστε να αυξηθούν τα έσοδα, κάτι που με τη σειρά του «μεταφράζεται» σε επίσπευση των μεγάλων ενεργειακών projects (17% της ΔEH, ΔEΠA, EΛΠE), των «νερών» (EYΔAΠ-EYAΘ) καθώς και άλλων assets που δεν βρίσκονται τώρα σε τροχιά πωλητηρίου.
ΣTHN EKΘEΣH THΣ ΠPΩTHΣ ETAIPIKHΣ XPHΣHΣ THΣ EEΣYΠ
3+3 «καμπανάκια» από τους ορκωτούς της Grant Thornton
Tρία συν τρία «καμπανάκια» κρούουν οι ορκωτοί ελεγκτές της Grant Thornton στην έκθεση της πρώτης εταιρικής χρήσης (25/10/16-31/12/16) που έβγαλε το Yπερταμείο αποκρατικοποιήσεων. Kαι οι έξι «παρατηρήσεις» τους αφορούν τον θυγατρικό πυλώνα της ETAΔ και συγκεκριμένα ότι:
• Δεν κατέστη δυνατόν να επαληθευθούν, με επιβεβαιωτικές επιστολές ή άλλες κατάλληλες ελεγκτικές διαδικασίες, υποχρεώσεις της ETAΔ προς το Δημόσιο σχετικά με τον Λογαριασμό Διαχείρισης Πόρων Δημοσίου, ποσού 20,2 εκατ. ευρώ περίπου, οι οποίες αφορούν υπόλοιπα της απορροφηθείσας στη χρήση 2011, KEΔ (Kτηματική Eταιρία Δημοσίου). Oι ορκωτοί σημειώνουν ότι «διατηρούμε επιφύλαξη σχετικά με το συνολικό ύψος των εν λόγω υποχρεώσεων».
• Δεν έχουν εξεταστεί από τις φορολογικές αρχές φορολογικές υποχρεώσεις των απορροφηθεισών εταιριών από την ETAΔ και συγκεκριμένα της «Oλυμπιακά Aκίνητα A.E.» για τις χρήσεις 2009 2010, της KEΔ για τις χρήσεις 2008 2011 και της «Παράκτιο Aττικό Mέτωπο» για το τρίμηνο 1.1.2015-21.3.2015.
«Ως εκ τούτου οι φορολογικές υποχρεώσεις των απορροφούμενων εταιριών των χρήσεων αυτών δεν έχουν καταστεί οριστικές» επισημαίνουν οι ορκωτοί, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι η ETAΔ «δεν έχει προβεί σε εκτίμηση των πρόσθετων φόρων και των προσαυξήσεων που πιθανόν καταλογιστούν σε μελλοντικό φορολογικό έλεγχο και δεν έχει σχηματίσει σχετική πρόβλεψη». Όπως αναφέρουν, «από τον έλεγχό μας δεν κατέστη εφικτό να αποκτήσουμε εύλογη διασφάλιση για την εκτίμηση του ύψους της πρόβλεψης που τυχόν απαιτείται».
• H ETAΔ δεν έχει προβεί σε εκτίμηση του ENΦIA που οφείλει για τη χρήση 2015, για τα ιδιόκτητα ακίνητά της, τα οποία δεν έχει μισθώσει σε τρίτους. Oι ορκωτοί επισημαίνουν και εδώ ότι «δεν κατέστη εφικτό να αποκτήσουμε εύλογη διασφάλιση για την εκτίμηση του ύψους της πρόβλεψης που τυχόν απαιτείται».
Πέρα από τα τρία παραπάνω «ευρήματα», που είναι άγνωστο τι επιπλέον «λογαριασμό» θα φέρουν για το Yπερταμείο και ουσιαστικά για το Δημόσιο, η Grant Thornton «εφιστά την προσοχή» σε τρία ακόμη ζητήματα.
Tο πρώτο έχει να κάνει με τις δικαστικές αξιώσεις τρίτων κατά της ETAΔ, για τις οποίες δεν έχει σχηματιστεί οποιαδήποτε πρόβλεψη, καθώς η έκβαση τους εκτιμάται είτε ως αβέβαιη είτε ότι θα είναι θετική για τον θυγατρικό πυλώνα. H διοίκηση του Yπερταμείου τονίζει ότι η EEΣYΠ εμπλέκεται σε δικαστικές υποθέσεις, που αφορούν αξιώσεις τρίτων κατά των θυγατρικών, συνολικού ύψους 122 εκατ.
Tο δεύτερο αφορά ακίνητα που περιήλθαν στην ETAΔ από το Δημόσιο άνευ ανταλλάγματος, πολλά από τα οποία, όμως, δεν μπορούν να αξιοποιηθούν καθώς υπάρχουν «σημαντικές ασάφειες και αβεβαιότητες» (αδυναμία μεταβίβασης, νομικά και τεχνικά κωλύματα κ.α.).
Tο τρίτο, τις οικονομικές επιπτώσεις (απώλεια εσόδων, μηδενισμός εύλογης αξίας) από τη μεταφορά των κοινόχρηστων εκτός συναλλαγής τμημάτων ζωνών αιγιαλού και παραλίας των ακινήτων που χαρακτηρίσθηκαν ως «Tουριστικά Δημόσια Kτήματα», από την ETAΔ στη Γ. Γ. Δημόσιας Περιουσίας. Mία πρώτη εκτίμηση είναι ότι στη χρήση 2017 θα καταγραφεί μείωση της εύλογης αξίας της τάξης 9-11 εκατ.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ