Η παταγώδης αποτυχία πώλησης του “Study of Red Pope” και τα επακόλουθα στον κόσμο της τέχνης
Συνήθως, όταν οι δημοπρασίες ολοκληρώνονται, οι παρευρισκόμενοι ξεσπούν σε χειροκροτήματα, καθώς όλο και κάποια επιτυχία έχει σημειωθεί. Όχι σε αυτή.
Ο Christie’s, στο Λονδίνο, προσέφερε προς πώληση έναν από τους κορυφαίους πίνακες του Francis Bacon, χωρίς να καταφέρει όμως να πάρει ούτε μια προσφορά. Οι παρευρισκόμενοι, λένε πως όταν τέλειωσε η δημοπρασία, όχι μόνο δεν χειροκρότησε κανείς, αλλά μπορούσε κανείς να ακούσει τους ανθρώπους του οίκου να ξεροκαταπίνουν ανήσυχοι.
Ο πίνακας “Study of Red Pope 1962. 2nd Version 1971” ήταν το star lot στην απογευματινή δημοπρασία σύγχρονης τέχνης, στον Christie’s. Ο δημοπράτης, παρότι η τιμή εκκίνησης είχε οριστεί στα 60 εκατομμύρια λίρες, άρχισε να ζητά προσφορές από τα 50 εκατομμύρια, φτάνοντας μέχρι και τα 58, οπότε και απέσυρε το έργο, αφού κανείς δεν εμφανίστηκε για να κάνει έστω μια προσφορά.
Το αποτέλεσμα ήταν περίεργο και, σίγουρα αναπάντεχο, καθώς ο πίνακας αναπαριστά τα δύο πιο διάσημα θέματα του Bacon: Τον εραστή του, George Dyer και τον Πάπα Ιννοκέντιο Χ. Και μάλιστα, είναι το μοναδικό έργο του που έχει και τις δύο μούσες του στην ίδια σύνθεση. Άλλωστε, ο Dyer, αυτοκτόνησε έξι μήνες αφότου έγινε το έργο.
Κι όμως, την ίδια ώρα, ένας μικρότερος πίνακας του ίδιου καλλιτέχνη, ο “Head with Raised Arm” (1955), που αναπαριστά τον Πάπα Πίο XII, πουλήθηκε για 11,5 εκατομμύρια λίρες, παραπάνω από την ανώτατη εκτίμηση του οίκου, ο οποίος δικαίως περίμενε ρεκόρ για το star lot του.
Κι αυτό γιατί το ρεκόρ του Bacon (142,4 εκατ. δολάρια) ανήκει στο τρίπτυχο “Three Studies of Lucian Freud,” που πουλήθηκε το 2013. Ο πίνακας “Portrait of George Dyer Talking” έφερε περισσότερα από $70 εκατομμύρια το 2014, πιάνοντας την υψηλότερη τιμή για μεμονωμένο καμβά του καλλιτέχνη.
Και τώρα; Ο Christie’s, προσπαθώντας να ξεπεράσει το σοκ, λέει, μέσω του εκπροσώπου του, πως αναμένει να πουληθεί ο πίνακας, προσελκύοντας προσφορές έξω από τη διαδικασία των δημοπρασιών, σε μια ιδιωτική transaction με τον οίκο.
Μέχρι στιγμής βέβαια, δύο εβδομάδες έχουν περάσει και κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει. Και ο φόβος που γεννάται, δεν αφορά φυσικά τον πίνακα του Francis Bacon αυτόν καθεαυτόν, αλλά τον αντίκτυπο που θα έχει η αποτυχία της πώλησης για το «χρηματιστήριο» της τέχνης, τους μήνες που έρχονται.
Από την έντυπη έκδοση