Ενόψει της επικείμενης (από τις αρχές του 2012) κατάργησης του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ), αλλά και των νέων συνθηκών που διαμορφώνονται στην αγορά, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προσανατολίζεται σε περαιτέρω απλοποίηση το φορολογικού συστήματος και των ελέγχων, με ταυτόχρονη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων κ.ά.
Όπως δήλωσε στην εφημερίδα Ναυτεμπορική ο υφυπουργός Οικονομικών Δημήτρης Κουσελάς, η κατάργηση του ΚΒΣ θα επέλθει κατά τρόπο ώστε να μην θιγούν τα συμφέροντα του Δημοσίου, αλλά οπωσδήποτε με στόχο και την εξυπηρέτηση του επιχειρηματικού κόσμου.
Άλλωστε, στην παρούσα «ασύμετρη» έκβαση των φορολογικών ελέγχων, σημαντικό ρόλο έχει και ο ΚΒΣ. Επομένως, η κατάργησή του κρίνεται επιβεβλημένη όχι μόνο για λόγους προσαρμογής στις νέες ανάγκες, αλλά και γιατί η Ελλάδα παραμένει η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ που διαθέτει ΚΒΣ -που με τον γραφειοκρατικό λαβύρινθο και την τυπολατρία που τον χαρακτηρίζει συχνά δημιουργεί παγίδες στις επιχειρήσεις και γενικότερα αποτελεί ανασταλτικό, αντιαναπτυξιακό παράγοντα και τροχοπέδη στην γρήγορη και αποτελεσματική δραστηριοποίησης της αγοράς.
Ωστόσο, αρκετοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι ο φορολογικός έλεγχος με αντικειμενικά κριτήρια ελλοχεύει κινδύνους, όπως έδειξε η εμπειρία του παρελθόντος, γιατί είναι δυνατόν να οδηγήσει σε λογιστικές διαφορές σε βάρος των επιχειρήσεων, ενώ ταυτόχρονα εξαλείφουν τα όποια οφέλη από τις μειώσεις των φορολογικών συντελεστών.
Μεταξύ των αντικειμενικών κριτηρίων, περιλαμβάνονται:
* Ουσιαστικές παραβάσεις του ΚΒΣ ή δελτία πληροφοριών ή άλλα στοιχεία για φοροδιαφυγή.
* Η μη υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ ή άλλων φορολογικών αντικειμένων.
* Η ύπαρξη μεγάλων πιστωτικών υπολοίπων ΦΠΑ που δεν δικαιολογούνται από το αντικείμενο δραστηριότητας της επιχείρησης.
* Οι κατασχέσεις βιβλίων και στοιχείων ή φορολογικών ταμιακών μηχανών ή φορολογικών μηχανισμών.
* Η απώλεια βιβλίων και στοιχείων ή φορολογικών ταμιακών μηχανών ή φορολογικών μηχανισμών.
* Η δήλωση μεγάλων ποσών δαπανών από ελεύθερους επαγγελματίες ή από επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που δεν διαθέτουν αξιόλογα αποθέματα.
* Τα καθαρά κέρδη που δεν προσδιορίστηκαν κατά τις κείμενες διατάξεις ή δεν εφαρμόστηκε ο προβλεπόμενος συντελεστής καθαρών κερδών.
* Η αδικαιολόγητη διαφορά μεταξύ συμπληρωματικών στοιχείων των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και δηλώσεων ΦΠΑ.
* Η διαπίστωση χαμηλού συντελεστή μεικτού και καθαρού κέρδους.
* Η χρήση αναπτυξιακών νόμων.
* Η απαλλαγή από το ΦΠΑ.
* Τα υπέρογκα ποσά ενδοκοινοτικών συναλλαγών που εμφανίζονται κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της επιχείρησης ή δυσανάλογα τέτοια ποσά σε σχέση με το συνήθη ετήσιο κύκλο εργασιών της.
* Τα στοιχεία που έχουν οι ελεγκτικές υπηρεσίες για επαναλαμβανόμενες αιτήσεις από άλλα κράτη-μέλη για αμοιβαία συνδρομή.
* Δηλώσεις με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα εισοδήματα από κάθε κατηγορία.