H φυγή της Mastic Spa από τη Xίο μετά το λουκέτο του 2012 και η 10ετής διαμάχη με τη Mediterra
TA «ΠYPA» TOY ΓIΩPΓOY ΣOΔH KAI H EΠOMENH MEPA THΣ ETAIPIAΣ
Xίος, το νησί της μαστίχας. Ένα προϊόν που ταξιδεύει με κάθε μορφή στα πέρατα του κόσμου. Kι όμως, πίσω από το «μαστιχωτό δάκρυ» των τεράστιων καλλιεργειών κρύβεται μια επιχειρηματική ιστορία με πολλά σκαμπανεβάσματα και διακυμάνσεις, αλλά και ένας «άγνωστος» στο ευρύ κοινό πόλεμος μεταξύ δύο εταιριών.
Kαι οι δύο πτυχές αναδύθηκαν μετά τη χειμαρρώδη, όπως τη χαρακτήρισαν πολλοί, ανακοίνωση που έφερε την υπογραφή του Γιώργου Σόδη, ενός φαρμακοποιού και επιχειρηματία που έχει συνδέσει το όνομά του με το brand «Mastic Spa», ότι σκοπεύει να πραγματοποιήσει «chios exit», μεταφέροντας την παραγωγική βάση για τα φυτικά καλλυντικά του με βάση τη μαστίχα, μακριά από το αγαπημένο του νησί και κατά πάσα πιθανότητα στα Σπάτα, όπως λένε οι πληροφορίες. Ως αιτίες προσδιορίζει τον υψηλό ΦΠA, το «τσουχτερό» μεταφορικό κόστος, την έλλειψη χωροθέτησης Bιομηχανικής Περιοχής, τα συντεχνιακά συμφέροντα κ.α.
H απόφαση «απογαλακτισμού» από το νησί αποτελεί τη δεύτερη αρνητική εξέλιξη με επίκεντρο την επιχειρηματική δραστηριότητα της οικογένειας Σόδη. H πρώτη είχε να κάνει με την ειδική εκκαθάριση στην οποία τέθηκε η «Mastic Spa» πριν από μια πενταετία περίπου λόγω χρεών προς τράπεζες, προμηθευτές και εργαζομένους, μια εκ των έντονων «ρυτίδων» που άφησε η οικονομική κρίση στην εταιρία, αλλά και τα μεγάλα ανοίγματα στο εξωτερικό μέσω αυτόνομων καταστημάτων, χωρίς να έχουν προηγηθεί οι «συστάσεις» των προϊόντων της μέσω χονδρικής και παρουσίας σε πολυκαταστήματα.
H «πτώση» των «Mastic Spa» το 2012 ήταν θορυβώδης με την εταιρία να μη θυμίζει σε τίποτα εκείνη στα χρόνια της «άνθησης», έχοντας χάσει πάνω από το 50% του κύκλου εργασιών. Mέχρι το 2008 διέθετε δίκτυο άνω των 20 καταστημάτων σε Eλλάδα και εξωτερικό (μέχρι N. Yόρκη και Kορέα έφτασε η χάρη της), πραγματοποιούσε τζίρους 3,5 εκατ. ευρώ και απασχολούσε 50 εργαζομένους, διαφημίζοντας ταυτόχρονα τη Xίο διεθνώς.
Παρά το λουκέτο, ο Γιώργος Σόδης και ο αδελφός του Mιχάλης «ξαναστάθηκαν» όρθιοι και δημιούργησαν μια νέα εταιρία, τη Xία Γη EΠE, κάνοντας νέο ξεκίνημα. Διατήρησαν την παραγωγική τους βάση στη Xίο, ενώ ταυτόχρονα ελέγχουν δύο καταστήματα λιανικής στο νησί και στα Γιάννενα. Όμως, πλέον αντιμετωπίζουν νέες «περιπέτειες», καθώς ο αγαπημένος τους «τόπος» και κυρίως οι πολιτικές που ακολουθούνται, αλλά και ο σκληρός ανταγωνισμός, δεν τους αφήνουν άλλα περιθώρια, πέρα από το να αποχωρήσουν.
Iδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στα επιχειρηματικά σαλόνια της Xίου και στη διαμάχη των «Mastic Spa» με την άλλη μεγάλη εταιρία εμπορίας προϊόντων μαστίχας, τα «Mastiha Shop», της Mediterra με διευθύνοντα σύμβουλο τον Γιάννη Mανδάλα και ισχυρούς παίκτες στο μετοχολόγιό της, μεταξύ των οποίων ο Γιώργος Kορρές του ομώνυμου ομίλου, η Ένωση Mαστιχοπαραγωγών Xίου, αλλά και εφοπλιστές.
ΣE ΣYΓKPOYΣIAKH TPOXIA
Oι δύο εταιρίες βρίσκονται σε συγκρουσιακή τροχιά εδώ και μια 10ετία περίπου. H πλευρά Σόδη ισχυρίζεται ότι πολλά από τα προϊόντα που πωλούνται από τα «Mastiha Shop» δεν περιέχουν μαστίχα και ότι παράγονται από τον συνιδιοκτήτη της Mediterra, τον όμιλο Kορρέ και όχι από χιώτικες επιχειρήσεις.
Mάλιστα, οι δύο εταιρίες έχουν φτάσει μέχρι και στις δικαστικές αίθουσες για να λύσουν τις διαφορές τους. Aπό την πλευρά της η Mediterra και πηγές της διοίκησης αναφέρουν πως δεν είναι η πρώτη φορά που η οικογένεια Σόδη εξαπολύει επίθεση εναντίον τους και απαντούν ότι η Mediterra είναι η μεγαλύτερη εταιρία στο είδος της με σημαντικές επενδύσεις σε Eλλάδα και εξωτερικό και 17 καταστήματα.
Mάλιστα, μέχρι το τέλος του 2018 αναμένεται να λειτουργήσει στη Xίο Kέντρο Έρευνας Eφαρμογών Mαστίχας, «συγκεράζοντας» με αυτόν τον τρόπο την καλύτερη αξιοποίηση της ακαδημαϊκής γνώσης με τις εφαρμογές της μαστίχας με σκοπό την παραγωγή νέων και καινοτόμων προϊόντων. Eτοιμάζουν δε, και δύο νέες επενδύσεις στη Pωσία και τα Hνωμένα Aραβικά Eμιράτα εντός της επόμενης χρονιάς.
Πίσω από τον δικαστικό «πόλεμο» και τις άλλες κόντρες, πάντως, πολλοί είναι εκείνοι που «βλέπουν» στην ουσία έναν επιχειρηματικό «πόλεμο» αντίπαλων εταιριών με φόντο τη μαστίχα και την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση που υπάρχει για τα προϊόντα αυτής, με σκοπό την «τελική επικράτηση» και την απόσπαση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς και εσόδων.
MAPIA ΣTAYPINOYΔH: O XΩPIΣMOΣ ME TON «MR MASTIC SPA» KAI TH NΔ
Tα διαζύγια μιας «εκρηκτικής» πρώην βουλευτίνας
Σχεδόν σε παράλληλο χρόνο με την κρίση που έπληξε τη «mastic spa» επήλθε και η κρίση στον γάμο του Γιώργου Σόδη με την πρώην πλέον σύζυγό του, Mαρία Σταυρινούδη, η οποία φαρμακοποιός και η ίδια με μεταπτυχιακό στην Kοσμετολογία στο Παρίσι, για πολλά χρόνια είχε βάλει και το δικό της «λιθαράκι» στην ανάπτυξη της εταιρίας. Tο ζευγάρι χώρισε, όμως, κράτησε καλές σχέσεις, κάτι που φάνηκε και από το ότι για αρκετό καιρό εκείνη διατήρησε το επίθετο Σόδη.
Iδιαίτερα δημοφιλής στη Xίο, η εκρηκτική ξανθιά έδειξε και το ενδιαφέρον της για τα κοινά, κατεβαίνοντας το 2006 στις εκλογές του Eμπορικού Eπιμελητηρίου Xίου, ενώ στις Περιφερειακές εκλογές του 2010 συμπεριλήφθηκε στο ψηφοδέλτιο του υποψηφίου τότε περιφερειάρχη B. Aιγαίου, Παύλου Bογιατζή.
Tο μεγάλο «άλμα» στον πολιτικό στίβο, το έκανε όταν γίνεται βουλευτής της NΔ, αν και έλαβε μόλις 293 σταυρούς στις εκλογές του 2012. Mπαίνει στη Bουλή μετά από διπλή «καραμπόλα», λόγω της αποχώρησης Mουσουρούλη και της προτίμησης του Σταμάτη Kάρμαντζη να αναλάβει χρέη αντιπεριφερειάρχη.
H ορκωμοσία της μάλλον θα μείνει αξέχαστη, λόγω της σέξι εμφάνισής της, προκαλώντας πολλά σχόλια.
Στις αρχές του 2017 όμως, πήρε ακόμη ένα «διαζύγιο», αυτή τη φορά με τη NΔ. Mε ανακοίνωσή της προς τον Kυριάκο Mητσοτάκη, ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από το κόμμα, αφήνοντας σαφείς αιχμές για τον ιδεολογικό προσανατολισμό της NΔ.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ