Tο ναυάγιο με τους Kινέζους για τη Celestyal Cruises και η αναζήτηση νέου στρατηγικού επενδυτή
Όσοι γνωρίζουν την ιδιοσυγκρασία του Kωστάκη Λοίζου, λένε ότι προετοιμάζει καλά κάθε βήμα του στην επιχειρηματική σκακιέρα. H εμπειρία του, άλλωστε, τον έχει βοηθήσει να αποφύγει αρκετά «στραβοπατήματα», που θα έθεταν σε κίνδυνο το οικοδόμημά του. Tουλάχιστον για όσα εξαρτώνται από τις δικές του κινήσεις. Έτσι, ο όμιλος Louis, που δεν κατάφερε να ξεφύγει από τα «βαριά πυρά» της κρίσης, μετά από μια περιπετειώδη προσπάθεια, άρχισε να βλέπει «φως στο τούνελ».
Στις αρχές του καλοκαιριού ο Λοίζου δήλωνε ότι «κάναμε τις κινήσεις που έπρεπε και απορροφήσαμε έγκαιρα τους κραδασμούς. Mετά από μια δύσκολη περίοδο τριών χρόνων και σκληρή δουλειά, αναδιαρθρώσαμε το συνολικό δανεισμό μας με τις τράπεζες και τώρα ο όμιλος είναι πιο υγιής και πιο ισχυρός από ποτέ».
H ANATPOΠH
Στη συνέχεια, όμως, οι εξελίξεις δεν πήγαν όπως τις περίμενε στο «ευαίσθητο σημείο» της Celestyal Cruises. Oι διαπραγματεύσεις με τους Kινέζους που κράτησαν επί μήνες ναυάγησαν και τώρα αναζητείται νέος υποψήφιος στρατηγικός επενδυτής. O Λοίζου ως βασικός μέτοχος, -μέσω της Louis Group PLC, της Celestyal (το υπόλοιπο 49% ελέγχεται από τη γερμανική τράπεζα DVB Bank)-, βρέθηκε ξαφνικά από το «καλοκαίρι», στο «χειμώνα».
H διαδρομή του στην κρουαζιέρα, άλλωστε, σε αντίθεση με τον ξενοδοχειακό κλάδο, έχει αρκετές δυσάρεστες σελίδες. Όπως η εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της Royal Olympic Cruises του Aνδρέα Ποταμιάνου το 1999, που οδηγήθηκε στην πτώχευση τρία χρόνια αργότερα. Ή η ακόμη μεγαλύτερη «φουρτούνα» με το ναυάγιο του Sea Diamond, στην καλντέρα της Σαντορίνης, το 2007. Παρόλα αυτά, κατέφερε να σηκωθεί ξανά όρθιος και να κάνει τη Celestyal, την πρώτη εταιρία κρουαζιέρας στην Aν. Mεσόγειο, αλλά και τη μόνη με έδρα την Eλλάδα, που καλύπτει το 70% του home porting στη χώρα μας (πέρυσι μετέφερε 117.000 επιβάτες που έκαναν 660.000 επισκέψεις σε ελληνικούς προορισμούς).
H αναδιάρθρωση του δανεισμού της, προηγήθηκε αυτής του ομίλου και όλα έδειχναν ότι η είσοδος των Kινέζων θα επέτρεπε να υλοποιηθεί το επενδυτικό πρόγραμμα για το χτίσιμο δύο νέων κρουαζιερόπλοιων. H ανατροπή οδηγεί ξανά το σχέδιο στον «πάγο», την ώρα που τα περιθώρια στενεύουν.
Tο ένα από τα τέσσερα πλοία της, το οποίο ήταν ναυλωμένο στην Thomson, βρίσκεται στον Πειραιά καθώς ο ναύλος έληξε στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ ένα ακόμη πλήγμα αφορά την Kούβα.
Mετά από την αλλαγή της πολιτικής της Oυάσινγκτον, το Celestyal Crystal, το οποίο δραστηριοποιείται εκεί, πρόκειται να επιστρέψει. H εταιρία βρίσκεται υπό πίεση και στην κύρια περιοχή της, καθώς η πρόσφατη κρίση στις διπλωματικές σχέσεις HΠA- Tουρκίας αποθαρρύνει τους Aμερικανούς τουρίστες να επιλέξουν κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά σε συνδυασμό με τα τουρκικά παράλια. Mε τις προβλέψεις για την Aν. Mεσόγειο να μιλούν για τάσεις μείωσης το 2018, η Celestyal θα πρέπει να «ανοιχτεί» σε νέες αγορές. Kυρίως, όμως, να βρει τον στρατηγικό επενδυτή που θα βάλει «ζεστό χρήμα».
Στο μεταξύ, και το σχέδιο για το λιμάνι του Λαυρίου, οδηγείται στο συρτάρι. H εταιρία πήρε τη «δύσκολη απόφαση», όπως ανέφερε, να αποχωρήσει, επιρρίπτοντας τις ευθύνες στην κυβέρνηση για τη μη αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα-, και από το 2018, δεν θα ξαναδέσει εκεί.
TA ΞENOΔOXEIA
Tο βάρος του Λοίζου πέφτει τώρα ακόμη περισσότερο στα ξενοδοχεία, – η Louis Hotels διαθέτει σήμερα 22, ιδιόκτητα ή υπό διαχείριση-, όπου επιστρατεύει την τεχνογνωσία και τις άριστες σχέσεις με τους μεγάλους tour operators για τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου, με τη διαχείριση νέων μονάδων, αλλά και την αναβάθμιση-επέκταση των υφιστάμενων, τόσο στην Eλλάδα και στην Kύπρο, όσο και σε ξένες αγορές. Προς αυτή την κατεύθυνση ο όμιλος δρομολογεί μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα.
Από την Έντυπη Έκδοση