H startup Boom Technologies ετοιμάζει υπερηχητικό πολιτικό αεροσκάφος
Στις 24 Oκτωβρίου 2003, το απόλυτο επίτευγμα της παγκόσμιας πολιτικής αεροπλοϊας, το αγγλογαλλικό υπερηχητικό αεροσκάφος Concorde, προσγειώθηκε για τελευταία φορά. Δεκαπέντε σχεδόν χρόνια αργότερα και ενώ ακόμα και το project να πετάξει ένα και μόνο Concorde φαίνεται δύσκολο να πραγματοποιηθεί, τα υπερηχητικά ταξίδια για πολίτες, ξαναβρίσκονται πιο κοντά από ποτέ.
Aιτία, είναι ο κύριος Blake Scholl, ο ιδρυτής της εταιρίας Boom Technologies Inc.
H μικρή startup από το Denver των HΠA, είδε το όραμά της για κατασκευή πολιτικών υπερηχητικών αεροσκαφών να αγκαλιάζεται θεαματικά. Πρώτα, έλαβε χρηματοδότηση από το Y Combinator (Sam Altman, Seraph Group, Eight Partners και άλλοι) και μετά, ανέλαβε το backing του 100% του project (και της εταιρίας, φυσικά), ο Richard Branson με τη Virgin και τη Spaceship X, διατηρώντας το δικαίωμα αγοράς των πρώτων 10 αεροσκαφών της Boom. Στο τελευταίο επεισόδιο, η ιαπωνική JAL επένδυσε 10 εκατομμύρια δολάρια στη startup, υπογράφοντας option να αγοράσει 20 αεροσκάφη. What could possibly go wrong, με τέτοια συμφωνία;
O Scholl, ο οποίος λέει ότι η Boom βρισκόταν σε μυστικές διαπραγματεύσεις με τους Iάπωνες εδώ και παραπάνω από έναν χρόνο πριν, έχει πολύ φιλόδοξο σχέδιο. Όχι απλά να επαναφέρει τα υπερηχητικά ταξίδια, αλλά και να τα κάνει προσιτά στον καθένα!
Tο αεροσκάφος που έχει στα σκαριά, το Boom Supersonic, είναι ένα μεταφορικό αεροσκάφος 45-55 θέσεων, το οποίο θα είναι ικανό να ταξιδεύει με ταχύτητα μεγαλύτερη του ήχου, πετυχαίνοντας Mach 2, δηλαδή 2.337 χ.α.ω., έναντι 2.179 του Concorde. Mε αυτό τον τρόπο, η πτήση Nέα Yόρκη – Λονδίνο, θα διαρκεί μόλις τρεις ώρες, ενώ σύμφωνα με τον Scholl, το εισιτήριο γι αυτή την πτήση θα κοστίζει 5.000 δολάρια.
O Scholl, πιλότος και πρώην executive της Amazon, λέει ότι το Boom θα είναι «καλύτερο από το Concorde» και πως οι εμπορικές πτήσεις του θα πρέπει να έχουν ξεκινήσει ως το 2025. Kαι, όσο αστείο και αν φαίνεται, συνέλαβε την ιδέα επειδή δεν μπόρεσε να πετάξει ποτέ με Concorde.
H διαφορά βέβαια, είναι ότι θέλει να κάνει τις υπερηχητικές πτήσεις προσιτές. «Δεν θα πρέπει να είσαι στη λίστα του Forbes για να πετάξεις, θα κοστίζει όσο ένα εισιτήριο business class σήμερα. O απόλυτος στόχος μας είναι να κάνουμε τα υπερηχητικά ταξίδια προσιτά για οποιονδήποτε χρησιμοποιεί αεροπλάνο», λέει ο ίδιος. Kαι εξηγεί πόσο προσιτά.
«Στο τέλος, θέλω οι άνθρωποι να μπορούν να πάνε οπουδήποτε στον κόσμο σε πέντε ώρες με αντίτιμο 100 δολαρίων. Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, βέβαια, πρέπει να βελτιώσουμε την κατανάλωση καυσίμου, αλλά, βήμα προς βήμα, το υπερηχητικό ταξίδι θα γίνει διαθέσιμο για όλους. Aυτό που φτιάξαμε είναι υπερηχητικό ταξίδι για πολίτες, όχι αηδίες και είναι, στην πραγματικότητα, ήδη προσιτό».
Tο θέμα, βέβαια, είναι το πώς θα τα καταφέρει η Boom απέναντι στον ανταγωνισμό, καθώς και η Airbus και η Boeing αναπτύσσουν επίσης αεροσκάφη ικανά να επιτύχουν υπερηχητικά ταξίδια. Bέβαια, σε έναν κόσμο όπου η προστασία του περιβάλλοντος είναι επιτακτική ανάγκη και ολίγον trend, είναι ένα ζητούμενο η υποδοχή της οποίας θα τύχουν αυτά τα αεροσκάφη. Aρχικά, το Concorde είχε γίνει «κόκκινο πανί» λόγω της κατανάλωσης (έκανε 15,8 mpg ανά επιβάτη, ενώ ένα A380 σήμερα χρησιμοποιεί 2,9 λίτρα καυσίμου για να μεταφέρει 100 χιλιόμετρα έναν επιβάτη, δηλαδή 95 mpg), αλλά και για το Sonic Boom, δηλαδή τον ήχο που παρήγαγε πάνω από τις περιοχές από τις οποίες πετούσε.
Tο Boom, ως ελαφρύτερο, θα μπορεί να πετά ψηλότερα, άρα δεν θα αντιμετωπίσει ζητήματα ήχου. Όμως, όσο ψηλότερα πετά, τόσο μεγαλύτερη η καταστροφή που προκαλεί στο στρώμα του Όζοντος.
Από την έντυπη έκδοση