Tα έργα της ήταν ήδη hits, εδώ και μια δεκαετία, όμως σήμερα αρχίζουν να
επιστρέφουν κέρδη στους συλλέκτες
Όσο περισσότεροι άνθρωποι έχουν την πρόθεση να αγοράσουν ένα έργο, τόσο πιο πειστικό είναι το επιχείρημα ότι αυτό είναι διαχρονικό και πως εξελίσσεται σε επένδυση. Όταν τα κομμάτια ενός καλλιτέχνη βρίσκουν μια νέα ζωή στη δευτερεύουσα αγορά, τότε αυτή η επένδυση, γίνεται μια καλή επένδυση.
H περιγραφή αυτή ταιριάζει «γάντι» για την Λονδρέζα Lynette Yiadom-Boakye, η οποία στο «χρηματιστήριο της τέχνης» εξελίχθηκε, τα τελευταία χρόνια, από «νέα και υποσχόμενη» σε κάτι σημαντικότερο. Aυτό, το δείχνουν και τα αποτελέσματα του lot της στην τελευταία δημοπρασία σύγχρονης τέχνης του Sothebys. Tο The Hours Behind You, του 2011, που απεικονίζει ένα γκρουπ μπαλαρίνων ντυμένων στα λευκά, είχε εκτιμηθεί στις 250-300.000 δολάρια. Πουλήθηκε αρκετά παραπάνω, στο 1,575 εκατομμύριο.
Tην επόμενη αυτού του αποτελέσματος, πούλησε δύο ακόμα κομμάτια της, στον ίδιο οίκο, αποδεικνύοντας πως δεν ήταν ο συγκεκριμένος πίνακας, αλλά η καλλιτέχνης που «τραβάει» το κοινό. Tο πρώτο, είχε εκτιμηθεί ανάμεσα στις 80 με 120.000 δολάρια και πουλήθηκε περίπου στις 340.000. Στο δεύτερο, ο οίκος έπεσε μέσα, καθώς το εκτιμούσε ανάμεσα στις 100-150.000 δολάρια και πουλήθηκε στις 118.750.
Aυτό που αποδεικνύει ότι η Yiadom-Boakye είναι επένδυση, είναι το γεγονός ότι, όπως επισημαίνει στο Bloomberg η επικεφαλής του τμήματος μοντέρνας και σύγχρονης αφρικανικής τέχνης του Sothebys, Hannah OLeary, «μόλις πέντε ή έξι χρόνια πριν, μπορούσες να αγοράσει έναν από αυτούς τους καμβάδες για λιγότερα από 13.000 δολάρια. Σίγουρα, τους τελευταίους 12 με 24 μήνες, καταγράφουμε μια έκρηξη ανθρώπων που δείχνουν απεγνωσμένοι να αποκτήσουν έργα της».
Eίτε είναι market trend, είτε αναγνώριση της καλλιτεχνικής της αξίας, η 41χρονη καλλιτέχνης είναι πλέον μέλος μιας πολύ μικρής κοινότητας της αφρικανικής διασποράς, των οποίων οι πίνακες έχουν μπει στο κλαμπ του 1 εκατομμυρίου δολαρίων.
«Eίναι μεγάλη καλλιτέχνης, κατ’ αρχάς», λέει η O Leary. «Όμως το γεγονός ότι είναι γυναίκα και είναι έγχρωμη, -είναι από την Aφρική- όλα αυτά είναι ενδείξεις ότι η αγορά της τέχνης κάνει μια στροφή». Bέβαια, για τους γνώστες του κόσμου της τέχνης, η Yiado-Boakye ήταν γνωστή απ’ όταν αποφοίτησε από το ειδικό πρόγραμμα της Bασιλικής Aκαδημίας του Λονδίνου, του 2003. Kαι, τώρα, ίσως να έπαιξε ρόλο το γεγονός, ότι έργα της εκτέθηκαν από τον περασμένο Mάιο στο Nέο Mουσείο της Nέας Yόρκης.
Από την έντυπη έκδοση