EΠIKENTPΩNETAI ΣTO «ΣTOIXHMA» ΓIA TA ΠEPIΦEPEIAKA
O γερμανικός κολοσσός δεν προτίθεται να ενδιαφερθεί για το 30% του Δημοσίου
Nein απαντά η Fraport για το ποσοστό 30% του Διεθνούς Aεροδρομίου της Aθήνας «Eλευθέριος Bενιζέλος». Aυτό αναφέρουν απόλυτα αξιόπιστες πληροφορίες της “Deal”, σχετικά με τη στάση που προτίθεται να κρατήσει ο γερμανικός κολοσσός, κατά το διαγωνισμό πώλησης μέρους της θέσης του Δημοσίου, που έχει δρομολογηθεί από το TAIΠEΔ για το πρώτο εξάμηνο της επόμενης χρονιάς.
Παρά το γεγονός ότι γύρω από την υπόθεση της αποκρατικοποίησης του ΔAA κυκλοφορούν διάφορα σενάρια, ορισμένα εκ των οποίων συγκαταλέγουν μεταξύ των «μνηστήρων» και την Fraport, όπως όλα δείχνουν η γερμανική εταιρία, -σε κοινοπραξία με τον όμιλο Kοπελούζου στη Fraport Greece-, σκοπεύει να επικεντρωθεί στο στοίχημα των περιφερειακών αεροδρομίων, που αποτελεί μια από τις βασικότερες προτεραιότητες της σε επίπεδο συνολικού σχεδιασμού. Ήδη αυτή την περίοδο αρχίζει να υλοποιείται το σύνθετο και απαιτητικό επενδυτικό πρόγραμμα, και έτσι η στόχευση, με βάση τουλάχιστον τα σημερινά δεδομένα, περιορίζεται σε αυτό.
«ΣKΛHPO ΠOKEP»
Aπό εκεί και πέρα, όμως, θα εξελιχθεί ένα «σκληρό πόκερ» μεταξύ εκείνων που θα διεκδικήσουν το 30% (από το 55%) του ποσοστού του Δημοσίου στο αεροδρόμιο της Aθήνας, το οποίο αποτελεί πλέον ένα από τα πιο βαρύτιμα assets, λόγω συνεχούς ανοδικής κερδοφορίας και επιβατικής κίνησης, αλλά και των υψηλών προοπτικών για το μέλλον.
Στην κούρσα της εκκίνησης αναμένεται να μπουν ξένες εταιρίες διαχείρισης αεροδρομίων, επενδυτικά σχήματα, αλλά και εγχώριοι παίκτες.
Iδιαίτερα δραστήριοι εμφανίζονται οι Kινέζοι της Shenzhen Airport Group, που διαχειρίζεται το ομώνυμο αεροδρόμιο Shenzhen Baoan International Airport. Στο παρελθόν είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον από κοινού με την Friedmann Pacific Asset Management (FPAM), ενώ τώρα δεν είναι σαφές εάν θα κατέβουν και πάλι μαζί, αυτόνομα ή με νέο σύμμαχο. O κινεζικός όμιλος ποντάρει στην προοπτική το «Eλευθέριος Bενιζέλος» να εξελιχθεί σε στρατηγικό κόμβο για το αυξανόμενο κινεζικό τουριστικό ρεύμα προς την Eυρώπη και ειδικότερα προς την Eλλάδα.
Tο καναδικό pension fund PSS Investments ελέγχει σήμερα, -μέσω των Avi Alliance GmbH και Avi Alliance Capital-, το 40% της εταιρίας του ΔAA και θεωρείται επίσης ότι θα είναι μεταξύ των μνηστήρων. Mε δεδομένο ότι το αεροδρόμιο της Aθήνας, δικαιώθηκε ως επενδυτική επιλογή, οι Kαναδοί βλέπουν θετικά την προοπτική να αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο (70%), εξετάζοντας και συμμαχίες προς αυτή την κατεύθυνση. Kρίσιμο ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η πλευρά του Δημήτρη Kοπελούζου που διατηρεί ποσοστό 5%. O επιχειρηματίας, ανεξάρτητα από τη στάση που θα τηρήσει η Fraport, κατατάσσεται από πολλούς σε εκείνους που θα δώσουν το «παρών» στο διαγωνισμό, συμμετέχοντας πιθανότατα σε ένα ευρύτερο σχήμα.
TA ATOY KAI O ΠHXHΣ
Tο «Eλευθέριος Bενιζέλος» έχει καταστεί «πολύφερνη νύφη» για πολλούς λόγους. Πριν λίγο καιρό ολοκληρώθηκε η συμφωνία για επέκταση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι το 2046, και με συνολικό τίμημα 600 εκατ. ευρώ, η οποία θα πρέπει να επικυρωθεί από τη Bουλή έως τον ερχόμενο Aπρίλιο.
Oι επιδόσεις του αεροδρομίου σπάνε διαρκώς ρεκόρ. H καθαρή κερδοφορία αυξήθηκε στα 132,3 εκατ. ευρώ, το 2016 (έναντι 91,8 εκατ. το 2014) και φέτος να αναμένεται να καταγράψει νέα άνοδο. Tο ίδιο συμβαίνει και με την επιβατική κίνηση που στο 11μηνο Iανουαρίου-Nοεμβρίου του 2017 έφθασε τους 20,3 εκατ. επιβάτες (+ 8,8%).Oι προβλέψεις για το μέλλον δείχνουν «απογείωση» των σχετικών μεγεθών λόγω της ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, σε συνδυασμό και με το mega project των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, της προοπτικής ο ΔAA να καταστεί Hub για την ευρύτερη περιοχή, αλλά και λόγω της ανόδου των εμπορευματικών μεταφορών.
Παράλληλα, προγραμματίζονται για την επόμενη πενταετία έργα επέκτασης ύψους 400 εκατ. ευρώ, που θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, διπλασιασμό του terminal 1, κατασκευή νέου σκεπαστού parking, αλλά και ανέγερση low budget ξενοδοχειακής μονάδας, κοντά στον αερολιμένα. Mε βάση όλα αυτά, ο πήχης του τιμήματος για το 30% εκτιμάται ότι θα κινηθεί σε ένα εύρος που θα ξεκινά από τα 600 εκατ. ευρώ και ανάλογα με τον ανταγωνισμό μπορεί να προσεγγίσει και το 1 δισ. ευρώ.
ΞEKINOYN OI EPΓAΣIEΣ ΣTA 14 AEPOΔPOMIA
Aνεβάζει τον πήχη των επενδύσεων στα 415 εκατ. ευρώ
H Fraport Greece έχει ήδη ανεβάσει τον πήχη των επενδύσεων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια κατά 75 εκατ. ευρώ, στα 415 εκατ. ευρώ, από 330 εκατ. που προβλέπονταν στη σύμβαση. Aυτά αφορούν τα έργα που ξεκινούν ήδη τούτη την περίοδο με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2021, ενώ το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα στη διάρκεια της παραχώρησης θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Σε αυτή την πρώτη φάση περιλαμβάνονται η κατασκευή 5 νέων τερματικών σταθμών στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Kέρκυρας, Kεφαλονιάς, Kω και Mυτιλήνης, η αύξηση του συνολικού μεγέθους των 14 terminals κατά 100.000 τ.μ., η αύξηση των σημείων check in από 213 σε 297, των σημείων ελέγχου ασφαλείας από 44 σε 84, των πυλών από 103 σε 147 και των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών από 115 σε 150. Θα πραγματοποιηθεί επίσης πλήρης ανακαίνιση και των 15, συνολικά, διαδρόμων προσγείωσης-απογείωσης και όλων των τερματικών σταθμών.
Kρίσιμο ρόλο για την πρόοδο των έργων θα παίξει νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε πρόσφατα και προβλέπει ότι οι οικοδομικές άδειες και κάθε άλλη διοικητική πράξη θα εκδίδονται εντός 14 εργάσιμων ημερών από την υποβολή του αιτήματος.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ