Ο εγχώριος κλάδος της παραγωγής ενδυμάτων εξετάζεται σε πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat Α.Ε. Σύμφωνα με τον Αλέξη Νικολαΐδη, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst, η επιδείνωση του οικονομικού περιβάλλοντος τα προηγούμενα χρόνια διατήρησε την πτωτική πορεία της παραγωγής και το 2016, με το σχετικό δείκτη βιομηχανικής παραγωγής της ΕΛΣΤΑΤ να μειώνεται περαιτέρω κατά 8,4%.
Ωστόσο, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων ένδυσης στην εγχώρια αγορά το 2016 σημείωσε αύξηση 3,3%, καθώς το κλίμα στο λιανικό εμπόριο βελτιώθηκε, ενώ οι εξαγωγές παρέμειναν ικανοποιητικές.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης στο σύνολο του έτους αυξήθηκαν κατά 1,9%, γεγονός που οφείλεται στην ανοδική πορεία των πρώτων 7 μηνών. Επίσης, επισημαίνεται η αύξηση της επίδοσης των πολυκαταστημάτων κατά 4,1%, γεγονός που αποτυπώνει τη μετατόπιση μεγάλου μέρους των λιανικών πωλήσεων στις μεγάλες εμπορικές αγορές.
Οι αλυσίδες ένδυσης από το 2014 εμφανίζουν θετικό πρόσημο, ανακάμπτοντας σταδιακά μετά τη σημαντική υποχώρηση της προηγούμενης πενταετίας. Η μεταστροφή του κλίματος βασίζεται κυρίως στις πολυεθνικές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα ο κλάδος να εμφανίζει ανώτερη επίδοση από το σύνολο του λιανικού εμπορίου.
Το 2016 οι εξαγωγές σταθεροποιήθηκαν, ενώ φέτος εμφανίζουν σημαντική άνοδο (+10,5% το πρώτο εξάμηνο), γεγονός που οφείλεται στη βαθμιαία ομαλοποίηση των οικονομικών συνθηκών και στην κατάσταση ισορροπίας που διαμορφώνεται στον τραπεζικό κλάδο. Παράλληλα, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις διαχειρίζονται με πιο αποτελεσματικό τρόπο τις δυσχέρειες που επέφεραν τα capital controls.
Η φθίνουσα ζήτηση προηγούμενων ετών, σε συνδυασμό με την εισαγωγική διείσδυση έτοιμων ενδυμάτων και τη δυσχερή εξωτερική χρηματοδότηση, έχουν ήδη οδηγήσει πολυάριθμες επιχειρήσεις εκτός αγοράς. Επίσης, αρκετές εταιρείες (ιδίως από τη Βόρειο Ελλάδα) έχουν μετεγκατασταθεί σε γειτονικές χώρες, όπου επωμίζονται χαμηλότερο κόστος λειτουργίας.
Σύμφωνα με τον κο Νικόλα Γκουζέλο, Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο της Infobank Hellastat, «Η αύξηση των εξαγωγών αποτελεί τη βασικότερη στρατηγική που μπορεί να στηρίξει μεσοπρόθεσμα τις εγχώριες επιχειρήσεις. Στα πλαίσια αυτά, προτείνεται η εφαρμογή στοχευμένων προγραμμάτων ενίσχυσης των εξαγωγών με οριζόντιες δράσεις (π.χ. οργάνωση δειγματισμών, αποστολές σε εκθέσεις του εξωτερικού κ.ά.)».
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 100 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
– Ο συνολικός Κύκλος Εργασιών το 2015 υποχώρησε κατά 1,9%, στα €396,64 εκ.
– Τα ΚΠΤΦΑ αυξήθηκαν κατά 8,5%, στα €29,21 εκ., ενώ τα ΚΠΦ μειώθηκαν κατά 24,6%, στα €11,83 εκ.
– Το περιθώριο ΚΠΤΦΑ αυξήθηκε οριακά στο 4,8%, ενώ το περιθώριο ΚΠΦ υποχώρησε στο 0,8%.
– Ο δείκτης των Ξένων ως προς τα Ίδια Κεφάλαια βελτιώθηκε στο 1,3 προς 1.
– Οι απαιτήσεις εισπράχθηκαν σε διάστημα 4 μηνών, με τα αποθέματα να διακρατούνται για 3 περίπου μήνες.