Όλες οι ζυμώσεις και διεργασίες
Ο «γάμος» Gener8 – Euronav ήταν μόνο η αρχή – Ποια έπονται
Ο «χορός» των deals στη ναυτιλία καλά κράτησε τους τελευταίους μήνες του 2017 και αναμένεται να συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά.
Η συμφωνία – μαμούθ για την εξαγορά της Gener8 Maritime του Πήτερ Γεωργιόπουλου, από την βελγική Euronav, δημιουργώντας έναν κολοσσό με 75 τάνκερ, με ρευστότητα άνω των 750 εκατ. δολ. και χρηματιστηριακή αξία 1,8 δισ. δολ. είναι μόνο η αρχή, όπως υποστηρίζουν κύκλοι της αγοράς.
Επίκεινται κι άλλες, σύμφωνα με τους ίδιους, για τις οποίες οι διεργασίες και οι ζυμώσεις έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ ορισμένες εξ αυτών βρίσκονται πριν το τελικό στάδιο ολοκλήρωσης. Για κάποιες πάλι, η συζήτηση είναι σε πρώιμο στάδιο ακόμα. Χωρίς να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.
Μέσα σε αυτό το «σκηνικό» αλλαγής του ναυτιλιακού «play game», πολλοί Greeks βρίσκονται στο προσκήνιο. Κατ’ αρχάς η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα προεξοφλεί εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Ocean Rig του Γιώργου Οικονόμου με τα reports των αναλυτών να μην αποκλείουν ακόμη και μια ενδεχόμενη πώλησή της. Οι πιέσεις ορισμένων βασικών μετόχων της εταιρίας όπως το hedge fund Elliot Management Corp που αναζητά «σύμμαχο» και την Blue Mauntain Capital, ενώ στο συγκεκριμένο team προσχώρησε και η Avenue Capital, για εξέταση όλων των πιθανών στρατηγικών επιλογών για την Ocean Rig, ακόμη κι εκείνη της πώλησης, πληθαίνουν.
Ειδικά μετά τη συμφωνία αναδιάρθρωσής της, μια πώληση θα ήταν πιο εύκολη επιλογή. Αν και δεν έχουν ληθεί ακόμα αποφάσεις από την πλευρά Οικονόμου, σύμφωνα με το Reuters, η Ocean Rig έχει έρθει σε επαφή με επενδυτικές τράπεζες προκειμένου να συνεργαστεί με οικονομικό σύμβουλο που θα την βοηθήσει να οδηγηθεί προς τη σωστή κατεύθυνση.
Μια δεύτερη περίπτωση ενδεχόμενης συμφωνίας στο μέλλον είναι εκείνη με… φόντο την Dorian LPG. Η εισηγμένη στη Wall Street ναυτιλιακή του Γιάννη Χατζηπατέρα από την άνοιξη έχει πει ότι βρίσκεται σε διαδικασίες επέκτασης των δραστηριοτήτων της, όχι μόνο μέσω των εξαγορών νέων πλοίων, αλλά και εταιριών με εξασφαλισμένη βιωσιμότητα και σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν ελκυστικές ευκαιρίες.
Από τις αρχές Οκτώβρη ξεκίνησαν οι συζητήσεις ανάμεσα στη Euroseas του Αριστείδη Πίττα και την Poseidon Containers Holding Group που ίδρυσε ο Γιώργος Γιουρούκος της Technomar.
Στόχος είναι η δημιουργία μιας εταιρίας με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στην οποία θα εισέφεραν τα πλοία τους και η Euroseas και η Poseidon, αν και δεν είχε αποφασιστεί ποια μετοχική δομή θα έχει το νέο σχήμα. Στόχος της Euroseas είναι να χρησιμοποιήσει την επιχειρησιακή της γνώση και το ότι είναι εισηγμένη σε χρηματιστήριο εταιρία για να προσφέρει μια πλατφόρμα για συγχωνεύσεις παρόμοιων περιουσιακών στοιχείων είτε στον κλάδο του ξηρού φορτίου είτε στα contei-nerships.
Είχε προηγηθεί άλλη μια σημαντική συμφωνία της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου και της γερμανικής Dohle για τη σύσταση κοινής εταιρίας ναυλώσεων που θα στοχεύει στη ναύλωση των πλοίων των δύο ομίλων στους μεγάλους ναυτιλιακούς παίκτες τακτικών γραμμών, τους liners.
Η εν λόγω συμφωνία είχε τεθεί προς έγκριση στις γερμανικές Αρχές Ανταγωνισμού και προβλέπει ένα σχήμα με πλοία συνολικής χωρητικότητας 977.000 teu (105 πλοία της Dohle 474.895 teu και 72 της Costamare των 473.000 teu).
Η Costamare διαθέτει ήδη παρουσία με γραφείο στο Αμβούργο, το οποίο στελεχώνει με μερικούς από τους πιο έμπειρους και ικανούς ανθρώπους της, ενώ οι συζητήσεις με την Dohle, όπως ισχυρίζονται οι καλά γνωρίζοντες, ήρθαν και ως φυσική κατάληξη των ισχυρών deals εξαγορών πλοίων γερμανικών εταιριών από ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις όπως και η Costamare.
Η τελευταία ήταν από τις πιο δραστήριες στις εξαγορές πλοίων από γερμανικούς ομίλους που βρέθηκαν στη δίνη της κρίσης και πολλές κατέρρευσαν με αποτέλεσμα να βγουν στο σφυρί πλοία τους σε ελκυστικές τιμές μάλιστα.
Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι
«Ξεκαθάρισμα» και consolidation στη διεθνή σκακιέρα
Οι τάσεις συγκέντρωσης στον ναυτιλιακό κλάδο πρόκειται να συνεχιστούν σε διεθνές επίπεδο, όπως υποστηρίζουν τραπεζικοί και εφοπλιστικοί κύκλοι.
Επίκειται δηλ. ένα είδους μεγάλο «ξεκαθάρισμα» που θα κριθεί εν πολλοίς από το ότι πολλοί big players επιδιώκουν στρατηγικές συμμαχίες και συμφωνίες με άλλους ισχυρούς προκειμένου να… θωρακιστούν και να αντιμετωπίσουν τον έντονο ανταγωνισμό.
Την επόμενη χρονιά καινούργια deals εκτιμάται πως θα έρθουν στο προσκήνιο και κερδισμένοι αναμένεται να βγουν εκείνοι που διαθέτουν γεμάτα ταμεία και ισχυρό εκτόπισμα προκειμένου να πρωταγωνιστήσουν στην επόμενη μέρα. Όπως λένε στη ναυτιλιακή κοινότητα, μέσα σε αυτό το σκηνικό οι ισχυροί γίνονται ισχυρότεροι και οι πιο αδύναμοι τελικά απορροφώνται από άλλους.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ