ΠΑΡΑ ΤΗ ΝΙΚΗ ΤΗΣ AIRBUS ΕΠΙ ΤΗΣ BOEING, ΑΝΗΣΥΧΕΙ
Κάθε λόγο για να «καταδικάζει με ένταση το Brexit» έχει η Airbus. Η γαλλική πολυεθνική κατασκευής αεροσκαφών, βλέπει, τώρα που βρίσκεται στην περίοδο της μεγαλύτερής της άνθησης, να τίθεται εν κινδύνω όχι απλά η κερδοφορία της, αλλά η κυριαρχία της. Αυτό που με τόσο κόπο έχτισε, η υπεροχή της επί της Boeing.
Με ένα κρεσέντο πωλήσεων στις τελευταίες εβδομάδες του 2017, η Airbus κατάφερε να ξεπεράσει τον Αμερικανό κατασκευαστή στην ετήσια «κόντρα» πωλήσεων αεροσκαφών. Ο Ευρωπαίος κατασκευαστής κατέγραψε, μετά από τις ακυρώσεις, συνολικά 1.109 έγκυρες παραγγελίες αεροσκαφών της. Την ίδια ώρα, η Boeing έχει στο βιβλίο της 912 παραγγελίες που ισχύουν ως σήμερα, για το σύνολο του 2017.
Ο… πρωτεργάτης αυτής της επιτυχίας, ο επικεφαλής πωλήσεων της Airbus, John Leahy –ο οποίος αναμένεται να αποχωρήσει από την ενεργό δράση φέτος και να αποσυρθεί στο Παρίσι- λέει με νόημα ότι τόσο στα μεγάλου όσο και στα μικρού μεγέθους, η Airbus έχει κερδίσει αυτή την «κόντρα», κόβοντας το νήμα του πρώτου στα επτά από τα 10 τελευταία χρόνια.
Το «κλειδί» βέβαια και αυτής της νίκης, είναι η παραγγελία- μαμούθ που έκλεισε ο Leahy τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν η Airbus επιβεβαίωσε ότι θα προμηθεύσει με 430 αεροσκάφη το αμερικανικό private equity fund Indigo Partners. Το μέγεθος του deal, το ποσό που θα εισπράξει η εταιρία είναι 49,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτά όμως, είναι τα καλά νέα. Τα κακά νέα είναι ότι η Boeing παραμένει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροσκαφών του κόσμου, αφού παρέδωσε 763 αεροσκάφη, αριθμό ρεκόρ. Και, την ίδια ώρα, η Airbus αναγκάζεται να παραδεχτεί ότι, εκτός αν βρει περισσότερους αγοραστές, θα αναγκαστεί να τερματίσει το πρόγραμμα παραγωγής των Α380 superjumbo.
Αυτό, δεν αρέσει ιδιαίτερα στον Chief Executive Officer της Airbus, Tom Enders, ο οποίος έχει… δεκάδες πονοκεφάλους. Οι ισχυρότεροι, λέει ο ίδιος, είναι το Brexit και ο Donald Trump. Γιατί, όπως εξηγεί, αυτοί οι «δύο» παράγοντες, η έξοδος του Η.Β. από την ΕΕ και η προστατευτική στις αμερικανικές επιχειρήσεις πολιτική του Trump, αποτελούν μια «δίδυμη απειλή» για τα συμφέροντα της Airbus.
Ενώπιον περισσότερων από χίλια στελέχη εταιριών αεροδιαστημικής, άμυνας, ασφάλειας και εξερεύνησης του διαστήματος, ο Enders επιτέθηκε στην επιλογή της εξόδου της Bρετανίας από την ΕΕ. Το Brexit, είπε, θα αδυνατίσει τη βρετανική βιομηχανία και τις κατασκευές αεροδιαστημικής συγκεκριμένα, αυξάνοντας τα κόστη και μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα. Και, παρότι, όπως είπε ο CEO τη Δευτέρα, η Airbus κάνει ό,τι μπορεί για να μειώσει τον αντίκτυπο σε αυτή, «ό, τι και αν κάνουμε στο βαθμό του εφικτού, το οικονομικό αποτέλεσμα φοβάμαι πως θα είναι αρνητικό», κατέληξε.
Άλλωστε, η εταιρία, η οποία έχει έδρα στην Τουλούζη της Γαλλίας, λειτουργεί αυτή τη στιγμή 25 παραρτήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οποία δεν είναι καθόλου αμελητέα. Ανάμεσά τους, είναι το κέντρο σχεδίασης φτερών αεροσκαφών, εγκαταστάσεις παραγωγής, ενώ η ευρύτερη εφοδιαστική αλυσίδα εκτείνεται σε 672 σημεία και περισσότερους από «5.000 συνδέσμους ή συνεργασίες», μόνο στην εμπορική αεροπορία, είπε ο Enders.
Παρότι η Airbus θα έπρεπε να είναι προστατευμένη από έξτρα χρεώσεις που θα επιφέρει το Brexit, λόγω μιας συμφωνίας εξαίρεσης που έχει επιτευχθεί για την αεροδιαστημική βιομηχανία υπό τις διατάξεις του WTO, χρειάζεται απεγνωσμένα ένα ξεκαθάρισμα σε σημεία όπως οι μελλοντικές τελωνειακές διαδικασίες και οι μετακινήσεις των εργαζομένων, σύμφωνα με τον CEO της Airbus, ο οποίος είπε ότι οι εργαζόμενοι της εταιρίας κάνουν περίπου 80.000 επαγγελματικά ταξίδια ετησίως ανάμεσα στο Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες της ΕΕ.
Από την έντυπη έκδοση