Με τον υπουργό Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, να υπεραμύνεται της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) ως επωφελούς για το Δημόσιο και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης να τον μέμφονται ότι ο ίδιος και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πολέμησαν τις ιδιωτικοποιήσεις και να θέτουν σειρά ερωτημάτων προς διευκρίνιση, εισήχθη στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή το σχετικό νομοσχέδιο με την διαδικασία του επείγοντος.
«Η κυβέρνηση είναι αφοσιωμένη στην λογική του δημοσίου συμφέροντος. Είναι άλλο πράγμα οι ιδιωτικοποιήσεις, που είχατε στο μυαλό σας και άλλο χαρακτήρα έχουν οι ιδιωτικοποιήσεις που εμείς είμαστε αναγκασμένοι να προωθήσουμε, αλλά τις προωθούμε και διαπραγματευόμαστε με έναν τέτοιο τρόπο, που εξυπηρετείται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με βάση τις δυνατότητες που έχουμε, το δημόσιο συμφέρον» ανέφερε ο κ. Κουρουμπλής προσθέτοντας πως αυτό κυριάρχησε και στα θέματα των εργαζομένων ώστε να διασφαλιστούν πλήρως. Όπως προσέθεσε ο αρμόδιος υπουργός, πρώτος στόχος της προσπάθειας που έκανε η κυβέρνηση ήταν να κερδίσουμε το μεγαλύτερο δυνατό, όταν πολλοί υποστήριζαν ότι δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το ύψος των 232 εκατομμυρίων. «Ήταν μια επιτυχία. Πολλοί έλεγαν ότι δεν θα υπάρξουν επενδυτές, υπήρχε και φόβος εδώ, στο περιβάλλον το ευρύτερο ότι μπορεί να μην υπάρξουν και επενδυτές. Εξασφαλίσαμε λοιπόν ένα υψηλό τίμημα και 180 εκατομμύρια επενδύσεις που πρέπει να γίνουν μέσα στην πρώτη επταετία», ανέφερε επίσης, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Μάρδας, τόνισε ότι στην Σύμβαση διαπιστώνεται ότι ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους και η εποπτεία και ο έλεγχος, που ασκεί, είναι αρκετά ισχυρός, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρουσιάζουν τα άρθρα, που εισάγουν όρους περί ελάχιστων επιπέδων διακίνησης, ετησίως, εκ μέρους του Ο.Λ.Θ., εμπορευμάτων. Ακόμη, προβλέπονται συγκεκριμένες απαγορεύσεις, όπως συγχωνεύσεις και μετασχηματισμός του Ο.Λ.Θ., χωρίς τη συναίνεση του κράτους. Το αντάλλαγμα της παραχώρησης, εκ μέρους του Ο.Λ.Θ., είναι συνάρτηση του μικρού κύκλου εργασιών και αυτό το αποτέλεσμα είναι πολύ καλύτερο, σε σχέση με το παρελθόν. Προβλέπονται κυρώσεις στη μη εκπλήρωση δεσμεύσεων και υπάρχουν διαδικασίες, με σκοπό την καταγγελία της σύμβασης, στην περίπτωση κατά την οποία ο ανάδοχος δεν πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις, τις οποίες έχει αποδειχθεί και έχει υπογράψει και θα υπογράψει. Υπάρχει μέριμνα για το μέγιστο βαθμό θέσεων εργασίας, που σημαίνει ότι δεν θα μειωθούν οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας, ενώ επιδιώκεται η αύξηση του αριθμού των εργαζομένων και είναι εύλογο ότι η επέκταση των δραστηριοτήτων του λιμανιού, έτσι όπως προβλέπεται στη συγκεκριμένη σύμβαση, θα προκαλέσει αύξηση της απασχόλησης. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται τίμημα 231.926.000 ευρώ από τη μεταβίβαση του 67% των μετοχών του Ο.Λ.Θ.. Οι επενδύσεις, έως το 2026, προβλέπεται να αυξηθούν, βάσει δύο σεναρίων: Το βασικό και το αισιόδοξο σενάριο, δηλαδή από 256,9 εκατ. ευρώ έως 341,6 εκατ. ευρώ. Η συνολική αύξηση των εσόδων του Ο.Λ.Θ., έως το 2026, εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 834 εκατ. ευρώ. Το καθαρό δημοσιονομικό όφελος, έως το 2026, θα ανέλθει στα 16 εκατ. ευρώ. Επιπλέον έσοδα από την αποθήκευση και τροφοδοσία και τις όποιες άλλες δραστηριότητες, που συνδέονται με τη διακίνηση των εμπορευμάτων, θα ανέλθει σε 465,1 εκατ. ευρώ και η θετική επίπτωση στο Α.Ε.Π., εκτιμάται ότι θα είναι από το 1,47%-1,93 %.
Η ΝΔ
«Δεν θα βρισκόσαστε εδώ, εάν δεν υπήρχε η πολιτική της Ν.Δ.. Σε αυτό θα πρέπει να απαντήσετε και επιτέλους, σε αυτή τη χώρα, θα πρέπει, να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Θα πρέπει να μάθετε να ακούτε, να μάθετε να σέβεστε και φυσικά, θα πρέπει επιτέλους να κατανοήσετε, ότι εάν δεν ενθαρρύνουμε την ιδιωτική πρωτοβουλία, εάν δεν ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις σε αυτή τη χώρα, πολύ φοβάμαι ότι θα αργήσουμε να βγούμε από το σημερινό αδιέξοδο. Εμείς, ως Ν.Δ., θα στηρίξουμε κάθε επενδυτική πρωτοβουλία, αφού υπάρξει ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο, εάν υπάρξουν ξεκάθαροι κανόνες», είπε εκ μέρους της ΝΔ, ο εισηγητής, Γιάννης Πλακιωτάκης.
Επί της ουσίας της Σύμβασης, παρατήρησε ότι δεν λέει η κυβέρνηση ότι το ποσό των 548 εκατ. ευρώ, που υπολογίζεται, αφορά σε «άγνωστες εκτιμώμενες επενδύσεις», «δηλαδή αοριστίες, χωρίς καμία δέσμευση, κανένα προ-διάγραμμα, καμία απολύτως ασφάλεια». Επιπλέον, ο κ. Πλακιωτάκης έθεσε ερωτήματα σχετικώς με την βιωσιμότητα και τη φερεγγυότητα του συγκεκριμένου κοινοπρακτικού σχήματος, το οποίο κέρδισε το διαγωνισμό, με το πόσα θα πάρει ο κάθε Δήμος, ως αντισταθμιστικά ωφελήματα και με ποια κριτήρια θα γίνει αυτό, ποιος θα παρακολουθεί την συγκεκριμένη Σύμβαση παραχώρησης, ποια θα είναι τα μακροπρόθεσμα οφέλη για την τοπική οικονομία και σε εθνικό επίπεδο και τι γίνεται με τους εργαζομένους και εάν υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις.
Τέλος ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι η Ν.Δ. σαφώς, επί της αρχής, είναι θετική, «εξάλλου – όπως είπε – είναι ένα έργο το οποίο φέρνει την ταυτότητά μας και το 2009 υπήρξε προσφορά της εταιρείας ΚΑΤΣΙΝΣΟΝ, για έσοδα 400 εκατομμυρίων ευρώ και άλλα τόσα σε επενδύσεις». «’Αρα, ούτε για το τίμημα μπορείτε να καυχιέστε αυτή την περίοδο. Το μόνο που μπορούμε σαφώς να σας πούμε, είναι ότι αργήσατε κ. Κουρουπλή. Αργήσατε να τρέξετε τη συγκεκριμένη επένδυση και όλα αυτά, επειδή ακριβώς έχετε ιδεολογικές αγκυλώσεις. Δεν πιστεύετε στις επενδύσεις της. Αναγκάζεστε να τις προχωρήσετε, επειδή ακριβώς πρέπει να υλοποιήσετε τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις του μνημονίου, που κατά τα άλλα, θα το σκίζατε και θα το καταργούσατε» ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ.