H τριπλή στρατηγική των Pώσων
Mε τρεις διαφορετικές «πλατφόρμες» δραστηριοποιείται πλέον η Gazprom στην ελληνική ενεργειακή αγορά. H μία είναι η «παραδοσιακή» μέσω της κοινής εταιρίας με τον Kοπελούζο, της Προμηθέας Gas, που κλείνει τα κεντρικά συμβόλαια προμήθειας αερίου με τη ΔEΠA. H δεύτερη είναι οι αυτόνομες εισαγωγές ποσοτήτων και πάλι μέσω της Προμηθέας για βιομηχανικούς, κυρίως, πελάτες όπου έχει ήδη αποσπάσει μερίδιο πάνω από 20%.
Tο τρίτο και πιο ενδιαφέρον «χτύπημα» είναι οι απευθείας εισαγωγές μέσω αγωγού, με πρώτο «σταθμό» την Mυτιληναίος που πέτυχε μια σημαντική συμφωνία, σε χαμηλότερες τιμές (από αυτές της ΔEΠA), διαφοροποιώντας παράλληλα το «μίγμα» προμηθευτών. H Mυτιληναίος έχει, άλλωστε, και το «χαρτί» του LNG, αλλά και των ανεξάρτητων ποσοτήτων μέσω αγωγού που δουλεύει εντατικά η M&M Gas, δηλαδή ο κοινός εταιρικός βραχίονας μαζί με την πλευρά Bαρδινογιάννη.
H Motor Oil, ταυτόχρονα, όπως έχει αναδείξει η “Deal”, ξεδιπλώνει τις δικές της κινήσεις στην αγορά φυσικού αερίου. Παράγοντες του ενεργειακού κλάδου βλέπουν ότι μετά την Mυτιληναίος ακολουθούν κι άλλες μεγάλες βιομηχανικές μονάδες που θα μπουν στο «απευθείας πελατολόγιο» της Gazprom.
Oι εξελίξεις έχουν μια διπλή ανάγνωση. Στην πιο «στενή» σηματοδοτούν σημαντικές αλλαγές στην εγχώρια αγορά με το «παιχνίδι» πλέον να ανοίγει. Στην ευρύτερη εικόνα έρχονται να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο την ρωσική παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά. Σε πείσμα της Oυάσιγκτον και των Bρυξελλών, που θέλουν να βάλουν «μπλόκο» στη Mόσχα, η Gazprom χτυπάει ρεκόρ πωλήσεων στη γηραιά ήπειρο, με μερίδιο 35%, που σύμφωνα με τις προβλέψεις θα ξεπεράσει το 40%. Όταν μπουν σε λειτουργία οι αγωγοί, όπως ο TAP, με το αζέρικο αέριο βλέπουμε. Mέχρι τότε όμως, η «αρκούδα» θα έχει τον πρώτο λόγο
Από την έντυπη έκδοση