Περίπου 50 επενδυτικά σχέδια άνω των 2 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν στον τουρισμό, στην ενέργεια, στα τρόφιμα και ποτά, στη ναυτιλία, στα χημικά, στην τεχνολογία, και στη βιομηχανία διαχειρίστηκε ο “Διαμεσολαβητής του Επενδυτή” εντός του 2017, και στην πλειοψηφία τους κατάφερε να τα ολοκληρώσει.
Αυτό ανέφερε ο πρόεδρος του Enterprise Greece, Χρήστος Στάικος, σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και πρόσθεσε ότι «όσο περισσότερο εμπεδώνεται η πολιτική και οικονομική σταθερότητα, μαζί με την προοπτική, τις δυνατότητες και την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, καθώς και η βεβαιότητα εξόδου από το πρόγραμμα με απομείωση του χρέους, τόσο περισσότερο λαμβάνουμε θετικά μηνύματα από το διεθνές περιβάλλον».
Ο πρόεδρος του Enterprise Greece σημείωσε ότι ο οργανισμός σχεδιάζει και υλοποιεί ένα αποδοτικό, συνεκτικό και αντιπροσωπευτικό πρόγραμμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων σε παραγωγικούς τομείς και κλάδους της οικονομίας, προσδοκώντας στην περαιτέρω αύξηση της συμμετοχής τους κάθε χρόνο. Υπενθύμισε ότι το 2017, περίπου 1.000 επιχειρήσεις πήραν μέρος σε δράσεις του οργανισμού ενώ για φέτος, προγραμματίζεται η συμμετοχή του Enterprise Greece σε 54 εκθέσεις (αυξημένη κατά 20% σε σχέση με πέρυσι), για 10 κλάδους και σε 23 χώρες.
Ταυτόχρονα, διευρύνονται και οι συνεργασίες στο εξωτερικό με κλαδικά partenariat, με προσκλήσεις αγοραστών και εισαγωγέων και στοχευμένες b2b συναντήσεις, με in store promotion και ενίσχυση του προγράμματος ενημέρωσης εξαγωγέων. Επιπλέον, συνεχίζεται το πρόγραμμα προώθησης του ελληνικού οίνου σε αγορές-στόχους και θα ξεκινήσει και ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την ενίσχυση του branding του αγροτοδιατροφικού τομέα.
Τέλος, υπογράμμισε στο Πρακτορείο, ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει κατακερματισμός και ανομοιογένεια στην πληροφόρηση για τις εξαγωγές και τις επενδύσεις, γι΄ αυτό και κρίνεται απαραίτητο να αναπτυχθεί μια ενιαία υποδομή για την υποστήριξη κυρίως των εξαγωγών, η οποία και θα αποτελεί το κεντρικό εργαλείο-σημείο αναφοράς για την παροχή υπηρεσιών «helpdesk».
Αναλυτικά η συνέντευξη του Χρήστου Στάικου στην Εύη Παπαδοσηφάκη για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων έχει ως εξής:
Ερ. Μία από τις φράσεις που διαβάζει κάποιος όταν βλέπει την ηλεκτρονική σελίδα του οργανισμού είναι «Επενδύστε στην Ελλάδα». Με βάση ότι παρατηρείται αύξηση τόσο των ξένων άμεσων επενδύσεων όσο και των εξαγωγών ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από τις συζητήσεις σας με υποψήφιους επενδυτές; Σε ποιους τομείς περιμένει ο οργανισμός να εστιαστεί το επενδυτικό ενδιαφέρον τη φετινή χρονιά και ποιες δράσεις σχεδιάζει μέσα στο 2018;
Απ. Σύμφωνα με μία διεθνή έρευνα για τα Nation Brands, η Ελλάδα κερδίζει συνεχώς σε αξιοπιστία, καταγράφοντας σημαντική άνοδο κατά 41% μέσα στον τελευταίο χρόνο. Άλλωστε, μετά από αρκετά δύσκολα χρόνια, μια σειρά από θετικά γεγονότα και οικονομικούς δείκτες επιβεβαιώνουν ότι η ελληνική οικονομία ανακάμπτει και εισέρχεται σε μία νέα, αισιόδοξη και πολλά υποσχόμενη περίοδο που πρέπει να δουλέψουμε να μετατραπεί σε μία σταθερή, βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη.
Ιδιαίτερα για το 2017, μπορούμε να μιλήσουμε για μια εξαιρετική χρονιά για την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας, μέχρι την επόμενη, καθώς καταγράφηκε ιστορικό ρεκόρ εξαγωγών και η καλύτερη επίδοση της δεκαετίας ως προς τις ξένες άμεσες επενδύσεις. Πιο συγκεκριμένα, είχαμε αύξηση 7,1% σε σχέση με το 2016, που έφθασε τα 19,98 δισ. ευρώ και αύξηση 13,2% και 28,83 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών. Την ίδια στιγμή, σε ετήσια βάση οι καθαρές άμεσες ξένες επενδύσεις ανέβηκαν στα 3,6 δισ. ευρώ, μια αύξηση 29,4% σε σχέση με το 2016.
Όσο περισσότερο εμπεδώνεται η πολιτική και οικονομική σταθερότητα, μαζί με την προοπτική, τις δυνατότητες και την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, καθώς και η βεβαιότητα εξόδου από το πρόγραμμα με απομείωση του χρέους, τόσο περισσότερο λαμβάνουμε θετικά μηνύματα σε διεθνές περιβάλλον.
Στόχος του Οργανισμού Enterprise Greece είναι να αξιοποιήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό το θετικό αυτό momentum και να προσελκύσει ακόμα πιο δυναμικά το ενδιαφέρον της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας για την Ελλάδα. Και για το 2018 προγραμματίζουμε τη διοργάνωση αρκετών δράσεων εντός και εκτός χώρας, και σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία και θεσμικούς φορείς, με στόχο την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Στο πλαίσιο της νέας αναπτυξιακής στρατηγικής, αλλά και της συστηματικής μελέτης των κλάδων της ελληνικής οικονομίας και των προοπτικών που αυτοί εμφανίζουν, οι κλάδοι που συνδυάζουν αφενός συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και αφετέρου διεθνή επενδυτική κινητικότητα είναι μεταξύ άλλων: αγροτοδιατροφή, νέες τεχνολογίες, τουρισμός και ακίνητα, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, επιστήμες υγείας, τεχνολογίες περιβάλλοντος, εφοδιαστική αλυσίδα, ενδοομιλικές υπηρεσίες, δημιουργικές και πολιτιστικές βιομηχανίες. Για παράδειγμα, ο τομέας της μεταποίησης με εξαγωγικό προσανατολισμό κερδίζει συνεχώς έδαφος, αξιοποιώντας τη στρατηγική θέση της χώρας και τα ποιοτικά προϊόντα, κάτι που αποτυπώθηκε και σε πρόσφατη ξένη επένδυση 30 εκατ. ευρώ σε ελληνική εταιρεία τροφίμων.
Ερ. Βασικό και αίτημα των επιχειρηματιών είναι η μείωση των αντικινήτρων και η μείωση της γραφειοκρατίας. Τι σας ζητούν οι υποψήφιοι επενδυτές; Πόσα αιτήματα διαχειρίζεται αυτό τον καιρό ο οργανισμός; Ποιους τομείς της οικονομίας και τι ύψος επενδύσεων αφορούν;
Απ. Είναι προφανές ότι όλοι θέλουμε ένα πιο σαφές πλαίσιο, και θεωρώ ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ή δρομολογούνται ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις και παρεμβάσεις που έχουν αυτό το στόχο. Για παράδειγμα, οι θεσμικές παρεμβάσεις για την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης στον τομέα της μεταποίησης δεν περιορίζονται στην απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών σύστασης και εγκατάστασης νέων μεταποιητικών δραστηριοτήτων, αλλά στοχεύουν στην πλήρη αναμόρφωση του άναρχου πλαισίου των βιομηχανικών συγκεντρώσεων. Σημαντική μεταρρύθμιση επίσης, αποτελεί το πλαίσιο των χρήσεων γης με τη διαμόρφωση δασικών χαρτών και κτηματολογίου. Βήματα έχουν γίνει και προβλέπονται ακόμα περισσότερα στην αναμόρφωση του πλαισίου για τις στρατηγικές επενδύσεις (απλοποίηση διαδικασιών, διεύρυνση παραγωγικών δραστηριοτήτων κτλ).
Στην ομάδα των παραπάνω θεσμικών παρεμβάσεων, και σε συνδυασμό με χρηματοδοτικά εργαλεία (ΕΣΠΑ, αναπτυξιακός), οι οποίες σημειωτέον αποτελούν ένα δείγμα των όσων λαμβάνουν χώρα αυτή τη στιγμή στη χώρα μας αναφορικά με τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος, προσπαθούμε να ενισχύσουμε και τη δική μας δουλειά. Και η υποστήριξη αυτή έχει δύο σκέλη: α) το ενημερωτικό-πληροφοριακό γύρω από καίρια ζητήματα όπως χωροθέτηση, διαδικασίες αδειοδότησης, διαθέσιμα επενδυτικά κίνητρα και εργαλεία χρηματοδότησης, και β) το αμιγώς υποστηρικτικό που σχετίζεται με καθυστερήσεις, δυσχέρειες, εμπόδια ή αλλά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο επενδυτής κυρίως σε αδειοδοτικά θέματα. Στο πλαίσιο αυτό, προσδοκούμε στην αναβάθμιση στον Οργανισμό της Υπηρεσίας του «Διαμεσολαβητή του Επενδυτή», η οποία λειτουργεί με βάση κάποιες προϋποθέσεις και μεριμνά για επενδυτικά σχέδια άνω των 2 εκατ. ευρώ. Εντός του 2017, ο Οργανισμός χειρίστηκε περίπου 50 τέτοιες υποθέσεις, που αφορούσαν στον τουρισμό, στην ενέργεια, στα τρόφιμα και ποτά, στη ναυτιλία, στα χημικά, στην τεχνολογία, και στη βιομηχανία και που στην πλειοψηφία τους κατάφερε να ολοκληρώσει.
Ερ. Τι δείχνουν τα απολογιστικά στοιχεία του 2017; Αυξήθηκε ο αριθμός των επιχειρήσεων που συμμετείχε σε δράσεις προβολής και προώθησης των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών και επιπλέον ποια κλαδικά προγράμματα θα συνεχιστούν το 2018;
Απ. Έχοντας ως διαρκές μέλημα την βελτίωση της επιχειρησιακής λειτουργίας και των υποδομών του οργανισμού, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ένα περισσότερο αποδοτικό, συνεκτικό και αντιπροσωπευτικό πρόγραμμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων σε παραγωγικούς τομείς και κλάδους της οικονομίας, προσδοκώντας στην αύξηση της συμμετοχής τους στις δράσεις μας, γεγονός που αποτυπώθηκε το 2017, καθώς 1.000 περίπου επιχειρήσεις πήραν μέρος σε αυτές.
Το 2018, προγραμματίζουμε τη συμμετοχή μας σε 54 εκθέσεις (αυξημένη κατά 20% σε σχέση με το 2017), ενισχύοντας προωθητικές ενέργειες πριν και μετά τις εκθέσεις, σε 10 κλάδους (τρόφιμα-ποτά και αγροτικά προϊόντα, τεχνολογία και πληροφορική, αγροτοτεχνικός εξοπλισμός και εφόδια, καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς, δομικά υλικά, βιομηχανικό- ναυτιλιακό εξοπλισμό, εξοπλισμό ξενοδοχειακών μονάδων και εστιατορίων, έπιπλο εσωτερικής διακόσμησης, ένδυση), σε 23 χώρες σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική, Ασία, ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, διευρύνουμε τις συνεργασίες μας στο εξωτερικό με κλαδικά partenariat, με προσκλήσεις αγοραστών και εισαγωγέων και στοχευμένες b2b συναντήσεις, με in store promotion και ενίσχυση προγράμματος ενημέρωσης εξαγωγέων. Επιπλέον, συνεχίζουμε το πρόγραμμα προώθησης του ελληνικού οίνου σε αγορές-στόχους (Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Κίνα, ΗΠΑ, Καναδά), που έχει αποφέρει ενθαρρυντικά αποτελέσματα και αναμένουμε να ξεκινήσουμε να υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την ενίσχυση του branding του αγροτοδιατροφικού τομέα.
Ερ. Με το υπουργείο Εξωτερικών βρίσκεται σε εξέλιξη η δημιουργία ενός ενιαίου portal εξωστρέφειας, σε συνδυασμό με ένα αναβαθμισμένο help desk. Τι θα προσφέρουν αυτά τα εργαλεία στον Έλληνα επιχειρηματία ιδιαίτερα τον μικρομεσαίο που ακόμη δεν έχει τολμήσει να αναζητήσει το μερίδιο που του αναλογεί στις διεθνείς αγορές αλλά και στον ξένο επενδυτή;
Απ. Για τη χάραξη εξαγωγικής πολιτικής, τόσο σε μακροοικονομικό επίπεδο όσο και μικροοικονομικό, απαιτείται μεταξύ άλλων, συστηματική πληροφόρηση και τεκμηρίωση για τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων αφενός, αλλά και για την κατάρτιση-επικαιροποίηση-εφαρμογή και παρακολούθηση ενός ολοκληρωμένου Επιχειρησιακού Σχεδίου Δράσης στήριξης της εξωστρέφειας. Αυτή τη στιγμή υπάρχει κατακερματισμός και ανομοιογένεια στην πληροφόρηση, για αυτό το λόγο κρίνεται απαραίτητο, όπως και σε άλλες χώρες που υπάρχουν τέτοια εργαλεία, και στην δικιά μας περίπτωση να αναπτυχθεί μια τέτοια υποδομή για την υποστήριξη κυρίως των εξαγωγών, η οποία και θα αποτελεί το κεντρικό εργαλείο-σημείο αναφοράς για την παροχή υπηρεσιών helpdesk, μέσω αντίστοιχης δομής.
Αν αυτό το έργο ολοκληρωθεί σωστά τα επόμενα χρόνια, θα μπορεί να συμβάλλει στη στρατηγική του Επιχειρησιακού Προγράμματος για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, μέσω της στοχευμένης υποστήριξης επιχειρήσεων- δραστηριοτήτων που διαθέτουν τα ζητούμενα χαρακτηριστικά για το νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα, δομικό στοιχείο του οποίου αποτελεί και η εξωστρέφεια.
Και αυτό είναι σαφές ότι θα λειτουργήσει βοηθητικά στην ελληνική επιχείρηση και ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες. Άλλωστε, οι μικρομεσαίες και όχι μόνο, έχουν ανάγκη μεταξύ άλλων από ενημέρωση και εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Οργανισμός διοργάνωσε σε συνεργασία με τα επιμελητήρια της χώρας αλλά και άλλους φορείς, εκπαιδευτικά σεμινάρια, όπου το 2017 έφθασαν τα 30 σε όλη την Ελλάδα με θέμα «Δημιουργία εξαγώγιμου προϊόντος και εξαγωγικές διαδικασίες», τα οποία παρακολούθησαν 1.148 στελέχη μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων. Σκοπός είναι να ενεργοποιήσουμε τις επιχειρήσεις παρουσιάζοντάς τους τις δυνατότητες, τα εργαλεία και την προοπτική.