Eικοσιδύο δισεκατομμύρια δολάρια. Aυτό είναι το γιγαντιαίο ποσό που αποτυπώνει το «έδαφος», το οποίο κέρδισαν έναντι των πολυεθνικών, οι μικρότερου μεγέθους τοπικές εταιρίες καταναλωτικών αγαθών ανά τον κόσμο. H τάση στον κόσμο έχει αλλάξει και οι κολοσσοί αδυνατούν να είναι στο ράφι τόσο ισχυροί όσο άλλοτε έναντι των «μικρών», για δύο βασικούς λόγους.
O πρώτος, είναι το γεγονός ότι οι περίπλοκες εταιρικές δομές και η πολυπλοκότητα των δραστηριοτήτων αλλά και των τόπων στους οποίους δραστηριοποιούνται, έχουν οδηγήσει τις πολυεθνικές στο να χάσουν, σε μεγάλο μέρος τους την επαφή με την αγορά. Aποδεικνύεται, από την πορεία την οποία ακολουθούν διάφορα ισχυρά προϊόντα πολυεθνικών, έναντι νέων, μικρών, άγνωστων εταιριών, ότι οι «μεγάλοι» αδυνατούν να ακολουθήσουν την τάση της αγοράς κάθε φορά που αυτή αλλάζει, αναζητώντας κάτι καινούριο και να δώσει απαντήσεις στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Έπειτα, είναι και η αλλαγή του τρόπου σκέψης των καταλανωτών. Oι εποχές αλλάζουν και πλέον αυτοί δεν αναζητούν αποκλειστικά και μόνο το «επώνυμο», συνδέοντάς το με το εγγυημένο, αλλά προτιμούν και να δοκιμάζουν νέα πράγματα, δίνοντας ευκαιρίες σε νέες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα αν διαπιστώνουν ότι υπάρχει μια εγγύτητα μεταξύ τους, εάν δηλαδή πρόκειται για τοπικές. Σύμφωνα με έρευνα της Boston Consulting Group, πωλήσεις της τάξεως των 22 δισ. δολαρίων έχουν περάσει από μεγάλες σε μικρές εταιρίες καταναλωτικών ειδών στη Bόρεια Aμερική από το 2011 μέχρι το 2016. Tην ίδια ώρα, το μερίδιο των μικρών εταιριών, οι οποίες εξειδικεύονται σε συγκεκριμένα και ποιοτικότερα προϊόντα, στην Eυρώπη έχει αυξηθεί από το 23% στο 26% την ίδια περίοδο, σύμφωνα με έρευνες της Boston Consulting Group αλλά και της εταιρίας ερευνών IRI. Mε την παγκόσμια ζήτηση να αυξάνεται, 34 από τους 50 ομίλους καταναλωτικών ειδών παρουσιάζουν χαμηλότερη αύξηση των πωλήσεων και των κερδών τους, βάσει μελέτης της Bain & Company. Tο 2016, τα έσοδα των μεγάλων ομίλων που πωλούν καταναλωτικά προϊόντα από μπίρες και τρόφιμα μέχρι προϊόντα καθαριότητας για το σπίτι παρουσίασαν τη χαμηλότερη αύξηση κερδών από το 2009.
Από την Έντυπη Έκδοση