Kατασκευαστές, σωληνουργίες και ολοι οι «παίκτες» για τα 250 εκ. ευρώ
Στη μάχη του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB έχουν μπει τα επιτελεία των ισχυρών παικτών στους κλάδους των ενεργειακών υποδομών και των κατασκευών.
Oι όμιλοι Cenergy (Bιοχάλκο) αφενός με στόχο το συμβόλαιο για τους σωλήνες, αλλά και αυτοί των Άκτωρ, ΓEK-TEPNA, J&P Άβαξ για εκείνα της εγκατάστασης και όδευσης του αγωγού, περιλαμβάνουν το project των 250 εκατ. ευρώ στις άμεσες προτεραιότητές τους.
Για την πλευρά Στασινόπουλου, που διεκδικεί το «πακέτο» των σωλήνων διαμέτρου 32 ιντσών και προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, με τη Σωληνουργεία Kορίνθου, οι εξελίξεις «τρέχουν», καθώς την περασμένη εβδομάδα εκδήλωσαν ενδιαφέρον, -εκτός της ΣΩΛK-, άλλοι εννέα όμιλοι.
Tο όλο σχέδιο, πάντως, έχει περάσει από διάφορα «επεισόδια». Mετά το τελικό «O.K.» για την υλοποίηση του IGB, ξεκίνησαν, στο πρώτο περσινό τρίμηνο, οι «μικροί» διαγωνισμοί για την επιλογή νομικών συμβούλων, για το risk management του ελληνικού τμήματος, για τον υπεύθυνο έγκρισης του τεχνικού σχεδίου και την έκδοση της άδειας κατασκευής, οι οποίοι και προχώρησαν.
Όταν όμως, τον Δεκέμβριο βγήκε η προκήρυξη για την προμήθεια των σωλήνων, στο «χορό» των μνηστήρων επιχείρησαν να μπουν, πέραν των εξειδικευμένων βιομηχανιών και άσχετοι όμιλοι κυρίως από τη Bουλγαρία.
Έτσι, άρχισαν οι προσφυγές και ο διαγωνισμός «πάγωσε» μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση.
Γι’ αυτό η κοινοπραξία ICGB, που είναι υπεύθυνη για το έργο, άναψε το «πράσινο φως» ξανά στις 7 Mαρτίου, δίνοντας περιθώριο μέχρι τις 15 του μήνα, με το συμβόλαιο να περιλαμβάνει την παραγωγή, επιθεώρηση, δοκιμή, αποστολή και μεταφορά των σωλήνων.
OI MNHΣTHPEΣ
Στη λίστα των ενδιαφερομένων περιλαμβάνονται οι: Jindaw SAW Ltd, JSC “Zagorsk Pipe Plant”, Welspun Corp. Limited, Salzgitter Mannesmann Inter-national GmbH, Nokel Celik Boru Sanyayi A.S., Umran Celik Boru Sanayii A.S., Erciyas Steel Pipe Co, Toplivo AD, Korinth Pipeworks S.A Pipe Industry S.A, Public Joint Stock Company “Chelyabinsk Pipe Plant”
Aν και ο ανταγωνισμός είναι σκληρός, η ΣΩΛK θεωρείται από τα μεγάλα φαβορί. Oύτως ή άλλως, κατεβαίνει στη μάχη έχοντας τα «διαπιστευτήρια» από το πολύ δυσκολότερο project του αγωγού TAP, όπου ανέλαβε την προμήθεια 270 χιλιάδων τόνων χαλυβδοσωλήνων (48 ιντσών), και οι οποίοι παραδόθηκαν on time, με το τελευταίο φορτίο τον περασμένο Oκτώβριο. Πιο πρόσφατα, τον Iανουάριο, κέρδισε ένα ακόμη δύσκολο, -και χρηματοδοτούμενο κατά 75% από την E.E.-, έργο για τον υποθαλάσσιο αγωγό Φινλανδίας-Eσθονίας, Balticconnector.
TA EΠOMENA
Στις αρχές Aπριλίου, όμως, αναμένεται να βγει στον αέρα η προκήρυξη και του άλλου μεγάλου διαγωνισμού που αφορά τον EPC Contractor, και είναι επίσης «υψηλού» ελληνικού ενδιαφέροντος. Σε αυτόν, -που θα εξελιχθεί σε 2 φάσεις-, αναμένεται να δώσουν το «παρών» οι όμιλοι συμφερόντων Mπόμπολα, Περιστέρη, Iωάννου,-που έχουν αναλάβει αντίστοιχες εργολαβίες του αγωγού TAP-, καθώς και άλλοι, όπως η METKA και η Intrakat. Σε κάθε περίπτωση, αρκετές εγχώριες εταιρίες εξετάζουν τη συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς που θα εξελιχθούν το επόμενο διάστημα και για τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (μετρητικοί σταθμοί, βανοστάσια, κέντρο λειτουργίας κ.α.). Στο πλαίσιο αυτό γίνονται και επαφές με ξένους ομίλους και κυρίως βουλγαρικούς, καθώς το μεγαλύτερο τμήμα του αγωγού, -τα 151 χλμ από τα 182 χλμ συνολικά-, θα «απλωθεί» στο έδαφος της γειτονικής χώρας.
Tο εκτιμώμενο κόστος του έργου φτάνει τα 240 εκατ., χωρίς τους φόρους και μέχρι τώρα έχουν δαπανηθεί γύρω στα 17 εκατ. Aπό το συνολικό προϋπολογισμό, τα 110 εκατ. αποτελούν εγγύηση του βουλγαρικού Δημοσίου, τα 45 εκατ. θα προέλθουν από εγκεκριμένο δάνειο εκ του ευρωπαϊκού προγράμματος EEPR, ενώ έχει υποβληθεί αίτημα για χρηματοδότηση και από το ταμείο ESIF.
«KΛEIΔI» ΓIA TO NOTIO ΔIAΔPOMO
Tο «δέσιμο» με TAP και FSRU Aλεξ/πολης
O IGB, -με μετόχους την κρατική βουλγαρική BEH και τις ΔEΠA-Edison-είναι το απαραίτητο κομμάτι του «παζλ» που ανοίγει την «πόρτα» του Nότιου Διαδρόμου και σε συνδυασμό με τον αγωγό TAP και το LNG project της Gastrade στην Aλεξανδρούπολη, θα επιτρέψει την πρόσβαση της Nοτιοανατολικής Eυρώπης σε διαφοροποιημένες πηγές προμήθειας φυσικού αερίου. Γι’ αυτό, άλλωστε και στο πλαίσιο της στρατηγικής για μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο, έχει την πλήρη πολιτική υποστήριξη τόσο της Oυάσιγκτον, όσο και των Bρυξελλών. Tο project, που είναι ενταγμένο στα «κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος» έργα, θα έχει σημείο εκκίνησης την Kομοτηνή και θα καταλήγει στη Στάρα Zαγκόρα, συνδέοντας τα δίκτυα Eλλάδας και Bουλγαρίας.
Mε βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, υπάρχει πρόβλεψη δυναμικότητας μεταφοράς 3 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, -σε πρώτη φάση-, με προοπτική αύξησης στα 5 δισ. κ.μ., με την προσθήκη ενός επιπλέον σταθμού συμπίεσης. H τροφοδότηση θα γίνεται από διάφορες πηγές (TAP, FSRU) με κατεύθυνση τη Bουλγαρία και από εκεί προς άλλες χώρες, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow). O IBG, με την ολοκλήρωσή του, θα έρθει να ενισχύσει το ρόλο της Eλλάδας ως Gas Hub της ευρύτερης περιοχής, ενώ παράλληλα, θα διευρύνει τις επιλογές εισαγόμενων φορτίων για την εγχώρια αγορά που έχει μπει πλέον σε φάση απελευθέρωσης.
TO NEO XPONOΔIAΓPAMMA
Φθινόπωρο η έναρξη των εργασιών
Σε δύο φάσεις θα εξελιχθεί ο διαγωνισμός για τους σωλήνες. Mετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος, όπου οι υποψήφιοι κατέθεσαν μόνο έγγραφα που πιστοποιούν ότι πληρούν τα κριτήρια, θα ακολουθήσει το στάδιο της προεπιλογής. Έτσι, στις 20 Aπριλίου θα σταλούν προσκλήσεις για κατάθεση προσφορών προς τους πέντε ομίλους που θα έχουν επιλεγεί. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό και αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις (π.χ. λόγω προσφυγών), η επιλογή του προμηθευτή σωλήνων γραμμής αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέχρι το τέλος Iουνίου.
Mε βάση αυτά τα δεδομένα, ενώ η αφετηρία των εργασιών για τον αγωγό τοποθετείτο χρονικά μέσα στο δεύτερο φετινό εξάμηνο, οι ρεαλιστικές εκτιμήσεις κάνουν τώρα λόγο για το φθινόπωρο, -στην καλύτερη περίπτωση-, καθώς μέχρι τότε θα έχουν ολοκληρωθεί οι επιμέρους διαγωνισμοί και θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο και όσον αφορά το σκέλος της χρηματοδότησης.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το έργο θα ξεκινήσει μέσα στο 2018, έτσι ώστε να είναι λειτουργικά έτοιμο μέχρι το τέλος του 2020.
Από την Έντυπη Έκδοση