Tο νομοσχέδιο, οι δικαστικές εμπλοκές στην Ελλάδα, οι περιορισμοί της ΕΕ
Αν υποθέσουμε ότι η πορεία της Uber στην Ελλάδα μοιάζει με μια διαδρομή ενός από τα μισθωμένα αυτοκίνητά της, τότε ο οδηγός της θα πρέπει να κάνει… σλάλομ, για να αποφύγει τρία επικίνδυνα εμπόδια που φαίνονται μπροστά. Από τη μία, είναι το νέο νομοσχέδιο ρύθμισης της αγοράς μεταφορών που προκαλεί δυσκολίες στη λειτουργία της startup, από την άλλη η –δεδηλωμένη- πρόθεση της ΕΕ να ρυθμίσει και αυτή τη λειτουργία της Uber και των άλλων τεχνολογικών εταιριών στις χώρες- μέλη της, ενώ στο τέλος, ως «κερασάκι», έρχονται και οι δικαστικές περιπέτειες που έχει στη χώρα μας η Uber.
Όπως αποκαλύπτει, μιλώντας στη “Deal”, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος, ο σύνδεσμος των αυτοκινητιστών ετοιμάζεται να καταθέσει μήνυση, αλλά και αγωγή προς την Uber, –την οποία κατηγορεί για εκτεταμένη φοροδιαφυγή-, ζητώντας αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη από τη δραστηριοποίησή της και για αθέμιτο ανταγωνισμό. Παράλληλα, όπως αναφέρει ο ίδιος, ήδη έχουν έρθει οι πρώτες καταδίκες για οδηγούς της Uber στην Ελλάδα, για υποκλοπή μεταφορικού έργου.
Κάπως έτσι, η ίδια η δραστηριοποίηση της Uber στη χώρα μας, μετατρέπεται σε δύσκολο σταυρόλεξο. Ο «πονοκέφαλος» της σύλληψης οδηγών της και της καταδίκης τους (στην τελευταία περίπτωση, την Τρίτη καταδικάστηκε σε 4 μήνες φυλάκιση και πρόστιμο 3.000 ευρώ για υποκλοπή μεταφορικού έργου, λόγω και των στοιχείων που προέκυψαν από το app του κατασχεθέντος κινητού, όπως εξηγεί ο κ. Λυμπερόπουλος) μεγαλώνει από την κατάθεση της αγωγής του ΣΑΤΑ. Κι αυτό γιατί η εταιρία κινδυνεύει, σε περίπτωση καταδίκης της, να υποχρεωθεί να καταβάλει αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη λόγω της συνεργασίας της με εταιρίες και γραφεία που μισθώνουν αυτοκίνητα. Το ποσό το οποίο θα ζητήσει ο ΣΑΤΑ δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα, όμως υπάρχει το δικαστικό προηγούμενο της Γαλλίας, όπου οι αυτοκινητιστές δικαιώθηκαν, καθώς τους επιδικάστηκε αποζημίωση 1,5 εκατ. ευρώ.
Tο νομοσχέδιο
Έπειτα, είναι το νομοσχέδιο για τις μεταφορές, για το οποίο η Uber διαμαρτύρεται εντονότατα, όπως και η Beat, η οποία θίγεται επίσης. Με υπόμνημα που κατέθεσε στη Βουλή ο γενικός διευθυντής της στην Ελλάδα, Μανόλης Μανασάκης, αναφέρει ότι την αποκλείει από την αγορά και καταδικάζει τη λειτουργία της. Στο υπόμνημά της η Uber Hellas απαριθμεί μία σειρά από λόγους που υπάγουν τις υπηρεσίες διαμεσολάβησης σε ένα “εξαιρετικά βαρύ ρυθμιζόμενο πλαίσιο και τις καθιστούν τελικά μη ελκυστικές”, όπως η υποχρέωση αδειοδότησης και δημιουργίας φυσικής έδρας, αλλά και την πρόβλεψη βαρύτατων κυρώσεων και προστίμων σε περίπτωση παράβασης, αφού ορίζεται ότι οι εταιρίες που επηρεάζουν την τιμή της υπηρεσίας μεταφοράς, άμεσα ή έμμεσα μέσω εκπτώσεων ή επιδοτήσεων κομίστρου ή θέτουν προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα αυτοκίνητα με τα οποία συνεργάζονται εκτός από τις νόμιμες, αντιμετωπίζονται ως εταιρίες που εκτελούν μεταφορικό έργο και όχι ως απλές εταιρίες διαμεσολάβησης. Ο χαρακτηρισμός αυτός έρχεται με μια σειρά υποχρεώσεων, όπως η υποχρέωσης λήψης ειδικής άδειας και η λειτουργία ειδικού μητρώου.
Την ίδια ώρα, η Uber, όπως και άλλες τεχνολογικές εταιρίες σαν την Airbnb, αναμένουν την έγκριση της πρότασης της Κομισιόν που προβλέπει επιβάρυνση των ψηφιακών εταιριών με φόρο 3% επί του κύκλου εργασιών τους.
ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ
100.000 οι Έλληνες χρήστες της εφαρμογής
Απέναντι στους 44.000 αυτοκινητιστές, η Uber αντιπαραβάλλει τους περίπου 100.000 χρήστες της εφαρμογής της στην Ελλάδα. Για πρώτη φορά από τη δραστηριοποίησή της στη χώρα μας, η Uber, μέσω του κ. Μανασάκη δίνει στοιχεία και αριθμούς. Σύμφωνα με αυτά λοιπόν, την εφαρμογή χρησιμοποιούν 100.000 πολίτες, ως επί το πλείστον νέοι στην ηλικία, ενώ το 95% των χρηστών που έρχονται στην χώρα μας έχουν την εφαρμογή της στα κινητά τους. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα οποία αποτελούν έμμεση απάντηση στις κατηγορίες των αυτοκινητιστών περί φοροδιαφυγής, το ελληνικό Δημόσιο έχει λαμβάνειν από τη δραστηριότητα της Uber και των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, ποσό το οποίο συνολικά για φέτος, μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές θα ανέλθει σε 20 εκατ. ευρώ. Στα τέλη του 2019, η Uber προβλέπει ότι τα έσοδα αυτά θα πολλαπλασιαστούν και θα φτάσουν τα 110 εκατ. ευρώ.
Η εταιρία αναφέρεται ακόμα και στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, έστω και εμμέσως, όταν αναφέρει στο κομμάτι του νομοσχεδίου που δίνεται πρόσβαση στην εφαρμογή της σε εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό. Εκεί, αναφέρει ότι θα οδηγηθούν στο λουκέτο 200 μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις και 1.300 εργαζόμενοι στην ανεργία.
ΤΟ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΟ ΤΡΟΧΑΙΟ ΚΑΙ ΤΟ 1 ΔΙΣ ΔΟΛΑΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΟΔΗΓΗΣΗ
Ο «πονοκέφαλος» με την επένδυση που πάει χαμένη
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της Uber αυτή τη στιγμή, δεν είναι οι ανταγωνιστές, ούτε ο «αποκλεισμός» από κάποιες χώρες της Ευρώπης –π.χ. Δανία, Αγγλία κ.λπ.- και τα προβλήματα σε άλλες. Είναι η αγωνία για την καταστροφή μιας γιγαντιαίας επένδυσης, επάνω στην οποία πόνταρε το μέλλον της.
Μόλις τρεις μήνες πριν, η Uber έκανε γνωστό ότι επένδυε ποσό άνω του 1 δισ. δολαρίων στην αυτόνομη οδήγηση, παραγγέλλοντας (στη Volvo) 24.000 αυτοκίνητα, τα οποία δεν χρειάζονται οδηγό για να κινηθούν. Kάνοντας έτσι το επόμενο καινοτόμο βήμα της. Το βράδυ της περασμένης Κυριακής, όμως, ένα πειραματικό αυτόνομο όχημα χωρίς οδηγό, ιδιοκτησίας της Uber Technologies Inc. δεν «είδε» μια 49χρονη πεζή που περπατούσε κάτω από το πεζοδρόμιο, στην πόλη Tempe, κοντά στο Phoenix της Arizona των ΗΠΑ, την παρέσυρε και τη σκότωσε.
Το τροχαίο πήρε τεράστιες διαστάσεις, προκαλώντας σκεπτικισμό για την ασφάλεια των αυτόνομων οχημάτων και πηγαίνοντας την εμπιστοσύνη του κόσμου για τα αυτόνομα αυτοκίνητα χρόνια πίσω, αν όχι δεκαετίες, όπως επισημαίνουν αναλυτές.
Με την Uber να κινδυνεύει να δεχθεί απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτόνομων οχημάτων της στην Arizona λόγω του περιστατικού, όλοι περιμένουν πώς θα αντιδράσει η εταιρία.
Εάν δηλαδή θα αναγκαστεί να πιεστεί κι άλλο οικονομικά, επενδύοντας απάνω σε τεχνολογίες που θα καταστήσουν ασφαλέστερα τα αυτόνομα, με σκοπό να περισώσει περισσότερο το πρεστίζ της γιγαντιαίας επένδυσης που ήδη έχει κάνει και να πείσει τους πελάτες της να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά της χωρίς οδηγό.
Από την Έντυπη Έκδοση