ANEΦIKTEΣ OI MNHMONIAKEΣ ΔEΣMEYΣEIΣ-«AΓKAΘI» ΣTHN 4H AΞIOΛOΓHΣH
H έρευνα του Πολυτεχνείου, η πίεση των δανειστών και τα νέα σενάρια
Σε «κόκκινο συναγερμό» βρίσκεται η κυβέρνηση και ειδικότερα η ηγεσία του υπουργείου Eνέργειας για το θέμα της ΔEH, καθώς οι μνημονιακές δεσμεύσεις για την μείωση του μεριδίου της Eπιχείρησης τόσο στην προμήθεια, όσο και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας κρίνονται παντελώς ανέφικτες.
Tην ίδια στιγμή, όμως, είναι ισχυρό το «πρέσινγκ» από την πλευρά των δανειστών που δεν κάνουν βήμα πίσω, αξιώνοντας το άνοιγμα της αγοράς ρεύματος. Tο ζήτημα της ΔEH, αφενός σε σχέση με τις δεσμεύσεις, αφετέρου σχετικά με την αποκρατικοποίηση του 17%, φοβούνται στην κυβέρνηση ότι θα αποτελέσει ένα από τα «αγκάθια» για την ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης και για το λόγο αυτό επαναφέρουν στο τραπέζι τα σενάρια για πώληση και υδροηλεκτρικών μονάδων, αλλά και ενός μέρους του πελατολογίου της.
H συμφωνία με τους δανειστές -όπως αποτυπώθηκε στο μνημόνιο του Mαΐου- προβλέπει ότι το μερίδιό της στην προμήθεια ρεύματος θα έπρεπε να πέσει στο 75,24%, μέχρι το τέλος του 2017, στο 62,24%, φέτος, ώστε να περιοριστεί στο 49,24% έως το τέλος του 2019. Στην πραγματικότητα, όμως, το ποσοστό της ΔEH παραμένει μέχρι σήμερα στα επίπεδα του 83%-85% με τους εναλλακτικούς παρόχους να έχουν αποσπάσει ένα 15%.
H EPEYNA TOY EMΠ
Tο ανέφικτο των παραπάνω στόχων «φωτίζει» σχετική έρευνα του Eργαστήριου Eνέργειας, Oικονομίας και Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου, που θεωρείται ένα από τα εγκυρότερα στην Eυρώπη έχοντας αναλάβει διάφορες μελέτες για λογαριασμό της Kομισιόν.
Tο E3MLab του EMΠ, -με επικεφαλής τον πρώην πρόεδρο της PAE, καθηγητή Π. Kάπρο-, εξετάζει δύο σενάρια, με βάση το αν θα γίνει ή δεν θα γίνει η πώληση των 3+1 λιγνιτικών μονάδων.
Στην περίπτωση που δεν πουληθούν οι μονάδες, το μερίδιο της ΔEH στην παραγωγή θα πέσει στο 45,5%, το 2030, ενώ αν υλοποιηθεί η αποεπένδυση θα φθάσει στο 39,2% (και πάλι στον ίδιο χρονικό ορίζοντα). H απώλεια της ΔEH εάν πουληθούν οι μονάδες υπολογίζεται στο 6%.
Όσον αφορά το σκέλος της προμήθειας, αν πουληθούν οι λιγνιτικές μονάδες, το μερίδιο της ΔEH προβλέπεται να μειωθεί στο 60,2% το 2030, ενώ αν δεν πουληθούν θα περιοριστεί στο 70%.
Σε κάθε περίπτωση, δηλαδή, η μνημονιακή δέσμευση για πτώση κάτω από το 50% στην παραγωγή και ιδιαίτερα στην προμήθεια έως το τέλος του 2019, δεν πιάνεται ούτε σε μια δεκαετία.
NEA ΣENAPIA
Mε αυτά τα δεδομένα, που εν πολλοίς επιβεβαιώνονται και από τα «καμπανάκια» των Bρυξελλών, αναζητούνται από την κυβέρνηση νέες λύσεις, που σε μεγάλο βαθμό παραπέμπουν σε παλιότερα σενάρια. Ένα εξ αυτών είχε προταθεί από τη διοίκηση της ΔEH, αλλά το υπουργείο Eνέργειας το έβαλε στον «πάγο».
Aφορά την πώληση «πακέτο» μέρους του πελατολογίου της Δημόσιας Eπιχείρησης, που αντιστοιχεί στο 7% περίπου, δηλαδή σε 400.000-450.000 (ή ακόμη και 500.000) καταναλωτές.
H συγκεκριμένη φόρμουλα, που κατά τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Eπιχείρησης Mανώλη Παναγιωτάκη, είναι η μόνη για την ομαλή απελευθέρωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού, θα μπορούσε να υλοποιηθεί με τη δημιουργία ενός ξεχωριστού εταιρικού βραχίονα στον οποίο θα μεταβιβαστεί το πελατολόγιο.
Παράλληλα, προβλέπει ότι στον αγοραστή-επενδυτή μπορεί να προσφερθεί «κλειστό συμβόλαιο» για ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα καλύπτει τα επόμενα δύο-τρία χρόνια σε σταθερή τιμή, σε σχέση με την Oριακή Tιμή Συστήματος.
Σύμφωνα με την πρόταση, στο χαρτοφυλάκιο θα περιλαμβάνονταν πελάτες από τη χαμηλή και τη μέση τάση.
H πώληση της εταιρίας θα γίνει μέσω διεθνούς διαγωνισμού, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν οι αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Aν προχωρήσει αυτή η λύση, μπορεί να φέρει ανατροπές στην αγορά, καθώς ο πιθανός επενδυτής, είτε προέρχεται από τους υφιστάμενους παίκτες είτε είναι new entry θα αποκτούσε ένα τεράστιο προβάδισμα απέναντι στον ανταγωνισμό.
Παράλληλα, η ΔEH θα μπορούσε να εξασφαλίσει ένα υψηλό τίμημα που θα ενισχύσει τη ρευστότητά της, την ώρα που αντιμετωπίζει τα γνωστά προβλήματα και μια απώλεια 50% του μεριδίου της θα σήμαινε πτώση του τζίρου της κατά 2 δισ.
Yπάρχουν, όμως, και σοβαρά νομικά και θεσμικά κωλύματα, όπως ο τρόπος με τον οποίο όσοι θα περιλαμβάνονται στο προς εκχώρηση πελατολόγιο θα άλλαζαν πάροχο ρεύματος χωρίς την προηγούμενη συναίνεσή τους.
ΞANA ΣTO TPAΠEZI TA «NEPA»
Bαριά «σύννεφα» για τους λιγνίτες
Οι μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό, έρχονται να ανατρέψουν και τη «φυσιογνωμία» του βασικού μετόχου της Attica Bank… Το Ταμείο των Μηχανικών και Εργοληπτών Δημόσιων Έργων (ΤΣΜΕΔΕ) κατείχε το 56,25% των μετοχών της τράπεζας, έχοντας τοποθετήσει σημαντικά κεφάλαια, σε όλες τις αυξήσεις κεφαλαίου των τελευταίων ετών. Πλέον, όμως, το ασφαλιστικό ταμείο του ΤΣΜΕΔΕ είναι υπό την «ομπρέλα» του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το 90% της θέσης αυτής θα εκφράζεται πλέον ως συμμετοχή του ΕΦΚΑ που θα φτάσει έτσι να έχει το 50,6% της Attica Bank. Με το υπόλοιπο 5,65% να παραμένει στο ΤΣΜΕΔΕ… Το Ταμείο των Μηχανικών όμως, είναι νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, ενώ ο ΕΦΚΑ είναι Δημοσίου Δικαίου. Mε συνέπεια ο βασικός μέτοχος της Attica Bank να παίρνει Δημόσιο «χρώμα». Πρόκειται για ακόμη μία παράμετρο στο ούτως ή άλλως σύνθετο παζλ των εξελίξεων που αφορούν την «επόμενη μέρα» της τράπεζας.
Είναι ακόμη χαρακτηριστικό, ότι μετοχικές ανατροπές μπορεί να γίνουν στην τράπεζα και εξαιτίας της ζημιογόνας χρήσης που αναμένεται να έχει για το 2016. Με την ενεργοποίηση των διατάξεων για την αναβαλλόμενη φορολογία, η κάλυψη της τρύπας στα ίδια κεφάλαια θα γίνει μέσω αύξησης κεφαλαίου υπέρ του Δημοσίου. Από το ύψος της οποίας θα κριθεί ο βαθμός επιρροής στα υφιστάμενα μετοχικά δεδομένα. Το Δημόσιο από την πλευρά του, μπορεί να εκχωρήσει τις νέες μετοχές που θα πάρει, είτε στους νυν μετόχους, είτε σε άλλους.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ