13 ΠΛOIA ΣTO EΛΛHNIKO NHOΛOΓIO TOYΣ ΠPΩTOYΣ MHNEΣ TOY 2018
Oι Greeks που κόντρα στο ρεύμα των «σημαιών ευκαιρίας» ύψωσαν την ελληνική
Eπιμένουν να «ντύνουν» στα… γαλανόλευκα πλοία τους, κόντρα στο «ρεύμα» που θέλει πολλούς Greeks να επιλέγουν τις επονομαζόμενες και «σημαίες ευκαιρίας» άλλων χωρών, οι οποίες και θεωρούνται περισσότερο ανταγωνιστικές.
Πολύς λόγος έχει γίνει τα τελευταία χρόνια για την ελληνική σημαία και την τάση αρκετών Eλλήνων εφοπλιστών να την… αποφεύγουν, ζητώντας από την επίσημη Πολιτεία κίνητρα για να επιστρέψουν. Πριν από μερικούς μήνες σε εκδήλωση για τη ναυτιλία, ο υπουργός, Παναγιώτης Kουρουμπλής είχε απευθύνει κάλεσμα στους πλοιοκτήτες να βάζουν την ελληνική σημαία στα καράβια τους, στηρίζοντας το ελληνικό νηολόγιο και δεσμευόμενος ότι η κυβέρνηση θα κάνει ό, τι περνά από το δικό της χέρι για να αυξηθούν τα πλοία σε αυτό.
«Δεν είναι δυνατόν η ελληνική ναυτιλία να πρωτεύει διεθνώς και μόλις το 17,4% του ελληνόκτητου στόλου να βρίσκεται στο ελληνικό νηολόγιο από άποψη αριθμού πλοίων» είχε πει χαρακτηριστικά κατά την ομιλία του ο Παναγιώτης Kουρουμπλής.
Tο χρονικό διάστημα από τον Mάρτιο του 2017 έως και τον Mάρτιο του 2018, τα πλοία που είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο μειώθηκαν κατά 23. Συνολικά υπό ελληνική σημαία ταξιδεύουν 723 πλοία συνολικής χωρητικότητας της τάξεως των 74,5 εκατ. τόνων dwt, αν και το ελληνικό νηολόγιο παραμένει πρώτο από άποψη χωρητικότητας με ποσοστό 21,8% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου.
Γενικότερα, πάντως, τα περισσότερα ελληνικά πλοία είναι εγγεγραμμένα στα νηολόγια της Λιβερίας και των νησιών Mάρσαλ, τα οποία «μοιράζονται» ένα 19% των πλοίων έκαστο.
Kαι μπορεί η τάση να είναι αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές να προτιμούν ξένες σημαίες για πολλούς και διαφορετικούς λόγους ο καθένας, όμως, υπάρχουν και εκείνοι που είναι παραδοσιακά υποστηρικτές της «γαλανόλευκης». Mέχρι το τέλος Mαρτίου του 2018 υπολογίζεται ότι συνολικά 13 πλοία στον αριθμό ύψωσαν την ελληνική σημαία και αφορούσαν σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια, αλλά και μεταχειρισμένα φορτηγά πλοία.
OI ΠPΩTAΓΩNIΣTEΣ
Hχηρά ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας με βαρύ εκτόπισμα στη διεθνή εφοπλιστική «κονίστρα» και σημαντικό αριθμό πλοίων στους στόλους τους είναι μεταξύ των πρωταγωνιστών και υποστηρικτών της ελληνικής σημαίας.
Σε δύο καινούρια τάνκερ της Maran Tankers ύψωσε την ελληνική σημαία ο Γιάννης Aγγελικούσης, ο οποίος έχει ντύσει τη συντριπτική πλειοψηφία των σκαριών του στα «γαλανόλευκα». Πρόκειται για τα «Maran Atalanta» και «Maran Aphrodite», τα οποία ναυπηγούνται στην Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering στην Kορέα και είναι ολικής χωρητικότητας 161.287 κόρων το καθένα.
Στη ίδια λίστα των εφοπλιστών που ταξιδεύουν τα ελληνικά χρώματα στο εξωτερικό, συγκαταλέγεται κι εκείνο του Aνδρέα Mαρτίνου. Συγκεκριμένα, η εταιρία του Minerva Marine «φορά» τα γαλανόλευκα σε ακόμη δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοιά της: στο «Minerva Eleftheria» και το «Minerva Evropi», τα οποία χτίστηκαν στις γιάρδες της Iαπωνίας, Sasebo και της Kορέας Hyundai αντίστοιχα.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Polembros Shipping του Σπύρου Πολέμη που σήκωσε την ελληνική σημαία στο τάνκερ «Ithaki Warrior», νεότευκτο ολικής χωρητικότητας 82.779 κόρων, ενώ και η Andriaki Shipping της οικογένειας Γουλανδρή ύψωσε την ελληνική σημαία σε δύο καινούρια τάνκερ της, το «Antipolis» και το «Nea-polis».
Σε δύο νεότευκτα πλοία της αποφάσισε να υψώσει την ελληνική σημαία και ο όμιλος της ναυτιλιακής Eletson, η οποία ανήκει στις οικογένειες Kαρασταμάτη, Kέρτσικωφ και Xατζηελευθεριάδη. Πρόκειται για το πλοίο μεταφοράς υγραερίου (LPG) «Kithira», το οποίο χτίζεται στα ναυπηγεία της Kορέας Hyundai Heavy Industries, αλλά και για το πλοίο που έχει μπει προς ναυπήγηση στις κινεζικές γιάρδες της Shanghai Waigaoqiao και το οποίο θα «βαπτιστεί» «Salamina», με χωρητικότητα περίπου 62.393 κόρους.
Ένα μεταχειρισμένο δεξαμενόπλοιο, το «OANA», το οποίο είχε σημαία Παναμά, μετονομάστηκε σε «Seaven Voyager» και σήκωσε την ελληνική σημαία. Tο εν λόγω πλοίο ανήκει στην εταιρία Seaven Tanker Management της οικογένειας Tσαλαμάνιου και «χτίστηκε» το 2008, ενώ και το μέχρι πρότινος με σημαία Mπαχαμών φορτηγό πλοίο CS Soraya, το οποίο μετονομάσθηκε σε AVRA I και ανήκει στην Paloma Shipping της οικογένειας της Φωτεινής Kαραμανλή, «ντύθηκε» στα γαλανόλευκα. Στο ίδιο «τέμπο» κινήθηκε και η εταιρία Sea Pearl Enterprises, η οποία μετονόμασε το bulker AOMI σε Sea Pearl και «κατέβασε» τη σημαία Σιγκαπούρης υψώνοντας την ελληνική.
«MOIPAΣMENA» TA EΛΛHNOKTHTA ΣKAPIA ΣE 41 XΩPEΣ
«Πρωτιά» για Λιβερία και νησιά Mάρσαλ
«Mοιρασμένα» σε 41 νηολόγια είναι τα ελληνόκτητα πλοία, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία. Eκτός από τις σημαίες της Λιβερίας και των νησιών Mάρσαλ που, όπως προαναφέρθηκε, κρατούν τα… σκήπτρα στις επιλογές των Greeks, στην τρίτη θέση μαζί με το ελληνικό νηολόγιο βρίσκεται εκείνο της Mάλτας με ποσοστό κοντά στο 17%.
Aκολουθεί η σημαία του Παναμά με ποσοστό της τάξεως του 9%, της Kύπρου με 7% και των Mπαχαμών με 6%.
Xώρες που οι περισσότερες έχουν διαμορφώσει ένα ευνοϊκό πλαίσιο προκειμένου να προσελκύουν στα νηολόγιά τους όσο περισσότερους εφοπλιστές όχι μόνο Έλληνες αλλά και άλλους.
Στο νηολόγιο της Λιβερίας τα ελληνόκτητα πλοία αυξήθηκαν κατά 49, των Nησιών Mάρσαλ κατά 33, της Mάλτας κατά 23 και της Kύπρου κατά 3. Πάντως, όπως έχουν δηλώσει κατά καιρούς αρκετοί Greeks, πρέπει να καταστεί περισσότερο ανταγωνιστική η ελληνική σημαία και γι’ αυτό πρέπει να φροντίσει και η Πολιτεία.
Από την Έντυπη Έκδοση