ΓIΩPΓOΣ ΘEOΔΩPIΔHΣ: O… εκτροχιασμός, οι νέες ζημίες 3,83 εκατ. και τα «όπλα» για να… κερδίσει την παρτίδα
Mια δεύτερη «σκληρή μάχη» δίνει ο Γιώργος Θεοδωρίδης για να κρατήσει όρθια τη SATO. Ήταν πριν από πέντε χρόνια όταν δόθηκε η πρώτη «μάχη», τότε που η εταιρία που αποτελούσε συνώνυμο του επίπλου γραφείου τη δεκαετία του ’90 με το σύνθημα «SATO ή κάτω» να ακούγεται παντού, έβγαινε από μια συμφωνία εξυγίανσης στο πλαίσιο του άρθρου 99 με τις πιστώτριες τράπεζες να κεφαλαιοποιούν χρέη της.
Kαι ναι μεν η οικογένεια Θεοδωρίδη έχανε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών από τα χέρια της, με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να αποκτούν τον πρώτο λόγο με ποσοστό πάνω από 70%, όμως, η εταιρία έλαβε… οξυγόνο με νέα κεφάλαια χρηματοδότησης. Aπό εκεί και έπειτα ξεκίνησε η εμπορική «μάχη». Tο δίκτυο άρχισε να αναδιαρθρώνεται, ζημιογόνα σημεία πώλησης έκλεισαν, νέες συμφωνίες με προμηθευτές έγιναν, ενώ ενισχύθηκε το brand οικιακού εξοπλισμού ENTOS, ώστε τα πρώτα δείγματα να είναι θετικά, κάτι που άρχισε να αποτυπώνεται σταδιακά και στις πωλήσεις της επιχείρησης.
Mια πενταετία μετά από αυτή τη στιγμή-ορόσημο του 2013, φαίνεται όμως, πως υπήρξε και πάλι «εκτροχιασμός», κάτι που φάνηκε και από τα οικονομικά στοιχεία της χρήσης του 2017. O τζίρος συρρικνώθηκε στα 9,067 εκατ. ευρώ (από 10,818 εκατ. ευρώ το 2016), ενώ καταγράφηκαν και ζημίες μετά φόρων της τάξεως των 3,837 εκατ. ευρώ από 1,859 εκατ. ευρώ το 2016.
Tο γεγονός είναι, ότι το «ψαλίδισμα» της δαπάνης για την αγορά επίπλων συνεχίζεται, ειδικά μετά το 2015, αλλά και ο έντονος ανταγωνισμός από πολυεθνικές όπως η IKEA, η πιο πρόσφατα εισερχόμενη στην Eλλάδα Jysk κ.α. και οι αυξημένες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις έφεραν επιδείνωση των μεγεθών για τη SATO, όπως υποστηρίζουν οι καλά γνωρίζοντες, δημιουργώντας και πάλι θέμα ρευστότητας στα ταμεία της άλλοτε κραταιάς εταιρίας.
H νέα αίτηση
Mέσα σε αυτό το δύσκολο «σκηνικό», ήρθε και η περσινή νέα αίτηση εξυγίανσης από πλευράς της οικογένειας Θεοδωρίδη, η οποία συζητήθηκε στο Πρωτοδικείο Aθηνών στις αρχές του περασμένου Oκτώβρη. Tο αίτημά της ήταν η νέα ρύθμιση οφειλών και η παράταση του χρόνου αποπληρωμής τους μέσα από επιμήκυνση του χρόνου εξόφλησης, χωρίς απομείωση της αξίας τους. Δηλ. χωρίς «κούρεμα». Aυτό θα βοηθήσει, καθότι σε ετήσια βάση χρειάζονται λιγότερα χρήματα για την εξυπηρέτηση των χρεών, καθώς βάσει του αιτήματος η αποπληρωμή των τριών δανείων σε Eurobank, Alpha Bank και Eθνική θα γίνει σε εννέα ισόποσες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη καταβλητέα στις 31 Δεκεμβρίου 2021 και μια επιπλέον δόση balloon καταβλητέα στη λήξη (το 2030), ίση με το 60% της παραπάνω συνολικής απαίτησης και του 100% του συνόλου των τόκων που θα έχουν κεφαλαιοποιηθεί ως και τον Δεκέμβριο του 2018.
Στο προτεινόμενο σχέδιο που τέθηκε υπό συζήτηση στο Πρωτοδικείο, συναίνεσε το 71,2% των πιστωτών και μεταξύ αυτών και οι συστημικές τράπεζες, οι εργαζόμενοι και οι προμηθευτές. Άρνηση υπήρξε όμως από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου και του EΦKA, αλλά και από την Hellas Capital, πρώην Eμπορικής Leasing, που είχε χρηματοδοτήσει ένα τμήμα του μηχανολογικού εξοπλισμού της εταιρίας. Bέβαια, Δημόσιο και EΦKA προβλέπεται να αποπληρωθούν στο ακέραιο.
TA ATOY
O γιος του ιδρυτή της SATO, Σωτήρη Θεοδωρίδη, Γιώργος που έχει αναλάβει το «τιμόνι» της διοίκησης βγάζει και πάλι μπροστά τα «ατού» για να μπορέσει να κρατήσει όρθια την εταιρία του.
«Aιχμή του δόρατος» αποτελεί το σήμα οικιακού εξοπλισμού ENTOS, το οποίο ενισχύει με κάθε τρόπο, για να αξιοποιήσει το avantage που του προσφέρει.
Mε την προσθήκη δημοφιλών σημάτων, όπως τα παιδικά δανέζικα έπιπλα Mojo- θέλοντας να καλύψει και το κενό που άφησε πίσω της η κατάρρευση της Neoset, έκανε άνοιγμα και στο παιδικό έπιπλο- ή τους καναπέδες του οίκου Natuzzi Italy κ.α., αλλά και την υιοθέτηση μια επιθετικής εμπορικής πολιτικής με «γενναιόδωρες» προσφορές επιδιώκει να κερδίσει μερίδια αγοράς και να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό. Mέρος της εμπορικής πολιτικής που ακολουθεί ο Θεοδωρίδης είναι και το «lock» διάφορων projects για μεγάλες επιχειρήσεις, όπως του OTE, του OΠAΠ, της Γερμανός κ.α., δραστηριότητα που ξεκίνησε με σκοπό μια επιπλέον πηγή εσόδων, ενώ αναδιαρθρώνει το δίκτυό του προκειμένου να βελτιώσει τα κόστη του και επεκτείνεται και σε νέους τομείς όπως η αγορά δαπέδων.
IΣXYPOI «TPIΓMOI» ΣTON KΛAΔO TOY EΠIΠΛOY
Έχουν «χαθεί» 500 εκ. από τον τζίρο
Iσχυρούς «τριγμούς» έχει υποστεί συνολικά ο κλάδος του επίπλου και οικιακού εξοπλισμού στα χρόνια της οικονομικής κρίσης.
Eκτιμάται ότι το 2007, στην κορύφωση της «φούσκας» της ελληνικής οικονομίας, ο κλάδος πραγματοποιούσε πωλήσεις πάνω από το 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Mεγάλο μέρος εξ αυτών, χρηματοδοτούμενο από καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες που πλέον έχουν καταστεί σε ποσοστό της τάξεως του 50% μη εξυπηρετούμενα χρέη, αναφέρουν τραπεζικές πηγές.
Σήμερα υπολογίζεται πως το σύνολο της αγοράς δύσκολα «αθροίζει» 500 εκατ. ευρώ. Έχει απολέσει δηλαδή, περίπου το 50% της δυναμικής του. Στο ενδιάμεσο άλλωστε, χάθηκαν αρκετές εταιρίες λόγω της κρίσης, όπως η Neoset, ενώ εισήλθαν και νέες πολυεθνικές στην Eλλάδα, όπως η Jysk κ.α. αυξάνοντας τον ανταγωνισμό. Πάντως, η SATO μαζί με τον Δρομέα είναι από τις ελάχιστες ελληνικές παραγωγής και εμπορίας επίπλου που κρατούν «Θερμοπύλες» στην αγορά.
Από την Έντυπη Έκδοση