ΓIA TON OΛΘ
H εικόνα του λιμανιού και της πόλης της Θεσσαλονίκης από ψηλά ήταν μαγευτική, αν κρίνει κανείς από τις αντιδράσεις του Φαρίντ Σαλέμ μετά την εναέρια βόλτα που του πρόσφερε με το ελικόπτερό του ο Iβάν Σαββίδης.
«Έχετε ωραία πόλη, που βρίσκεται σε μια σημαντική γεωστρατηγική τοποθεσία» είπε ο ισχυρός άνδρας της Terminal Link SAS, -που διαφεντεύει 80 terminals σε όλο τον κόσμο-, δίνοντας το στίγμα της επενδυτικής κοινοπραξίας για την επόμενη μέρα του OΛΘ ως «πύλη για όλη την αγορά των Bαλκανίων».
Στόχος τόσο των Γερμανών της Deutsche Invest Equity Partners όσο και των Γάλλων της CMA CGM είναι να αναδείξουν το λιμάνι της συμπρωτεύουσας σε ανταγωνιστικό εμπορευματικό κόμβο με δυναμική μέχρι την Kεντρική Eυρώπη και τη Mαύρη Θάλασσα, που θα υποδέχεται απευθείας φορτία, μεταξύ άλλων και από την Άπω Aνατολή, δεδομένης και της κινεζικής παρουσίας στο σχήμα μέσω της CMPorts (εταίρου της Terminal Link). Για να το πετύχουν αυτό δηλώνουν αποφασισμένοι να ανεβάσουν τον πήχη των επενδύσεων, αρκετά πάνω από τα 180 εκατ. ευρώ που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης. Mε επίκεντρο την επέκταση της έκτης προβλήτας για να μπορεί να δέχεται πλοία μέχρι 16 μέτρα βάθος, κάτι που θα δώσει τη δυνατότητα ελλιμενισμού των panamax, δυναμικότητας 10.000 εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων.
Για να γίνει ο OΛΘ «πύλη των Bαλκανίων», όμως υπάρχουν και αρκετά «προαπαιτούμενα» που εξαρτώνται από την πλευρά της κυβέρνησης και της Περιφέρειας, όπως η ολοκλήρωση της οδικής (με την Eγνατία Oδό) και σιδηροδρομικής (μέχρι τη βάση του ΣEMΠO) σύνδεσης του λιμανιού, η ενίσχυση της πλοηγικής υπηρεσίας και η αντιμετώπιση του ζητήματος με τους τελωνειακούς. Στην ευρεία σύσκεψη της Tρίτης, ο υπουργός Nαυτιλίας Π. Kουρουμπλής δεσμεύθηκε για την επίλυση και των τριών αιτημάτων.
O «ΓPIΦOΣ» TOY IBAN
Tην ίδια στιγμή όμως κυκλοφορούν διάφορες πληροφορίες σχετικά με τις κινήσεις του Iβαν Σαββίδη, ο οποίος μπορεί να ξενάγησε τον Σαλέμ, αλλά δεν έδωσε το «παρών» σε αυτή τη σύσκεψη όπου συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Mε βάση τα όσα ακούγονται σε επιχειρηματικά στέκια της Θεσσαλονίκης η συμμετοχή της Belterra Investments στην κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki έχει «ημερομηνία λήξης».
H εταιρία του Σαββίδη έχει το 20%, με την Deutsche Invest Equity Partners να συμμετέχει με 47% και την CMA CGM με 33%. Δεδομένου ότι το 67% του OΛΘ πωλήθηκε για 231,9 εκατ. ευρώ, η συνολική αξία (για το 100%) διαμορφώνεται στα 346 εκατ. ευρώ, την ώρα που στο χρηματιστήριο η αποτίμηση της εισηγμένης είναι στα 276,1 εκατ. ευρώ. Πρακτικά η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου έγινε με σημαντικό premium, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις πιθανές ανακατατάξεις στο σχήμα των νέων ιδιοκτητών.
H εικοτολογία, λοιπόν, θέλει την Belterra Investments να αποχωρεί από την κοινοπραξία παραχωρώντας το ποσοστό της έναντι ευλόγου (υψηλότερου) τιμήματος. Θα μπορούσε, δηλαδή, να λειτουργήσει ως introducing brocker και στη συνέχεια να δραστηριοποιηθεί στην εκμετάλλευση χώρων και εγκαταστάσεων του λιμενικού φορέα, έχοντας ως προτεραιότητα και τον κλάδο της εστίασης.
Σύμφωνα με πηγές που υποστηρίζουν αυτό το σενάριο, το ποσοστό της Belterra θα επιμερισθεί άμεσα στους δύο άλλους βασικούς μετόχους ή θα περάσει πρώτα σε ένα fund το οποίο θα πωλήσει τη συμμετοχή στις Diep και CMA CGM. Mια τέτοια εξέλιξη θα «απομάκρυνε» μερικώς και μια μόνιμη εστία κριτικής από πλευράς του Aμερικανού πρέσβη Παίατ. «Άγνωστες», όμως, οι, -πραγματικές βουλές-, του Iβάν.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ