META TO… ΦPENO, ΓKAZI ΓIA TIΣ AΛYΣIΔEΣ OIKIAKOY EΞOΠΛIΣMOY
Πού τοποθετούνται Praktiker, Leroy, IKEA, Jysk, Διάφανο – Tα νέα καταστήματα και τα «όπλα» τους
Tο επενδυτικό «κουτί» των αλυσίδων οικιακού εξοπλισμού ανοίγει και πάλι. Mετά από μια περίοδο που είχε μπει «φρένο» λόγω της πτώσης της κατανάλωσης που επήλθε από την οικονομική κρίση, λόγω της αβεβαιότητας των αξιολογήσεων και μέχρι να σταθεροποιηθεί το κλίμα στην αγορά, αλλά και εν αναμονή ευκαιριών ως προς τις τιμές ακινήτων με αυτές να έχουν μειωθεί εντυπωσιακά το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι μεγαλύτεροι παίκτες ξαναπατούν… γκάζι βγάζοντας από το συρτάρι τα αναπτυξιακά τους πλάνα.
Στο επίκεντρο βρίσκονται κυρίως οι μεγάλες πολυεθνικές δυνάμεις τύπου do-it-yourself και όχι μόνο. Άνοιγμα νέων καταστημάτων με σκοπό την ενίσχυση του δικτύου, των εσόδων και διεκδίκησης μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς από τη στιγμή που και ο ανταγωνισμός «θεριεύει», τοποθέτηση σε περιοχές όπου παρουσιάζονται προοπτικές ανάπτυξης και όπου πιθανότατα δεν είχαν παρουσία μέχρι σήμερα, αλλά και διεύρυνση της προϊοντικής γκάμας αποτελούν το τρίπτυχο της στρατηγικής με «κωδικό επέκταση» που ακολουθούν.
Mέσα σε αυτό το πλαίσιο, έχουν αυξηθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα τα εγκαίνια νέων σημείων πώλησης, με τις αλυσίδες οικιακού εξοπλισμού να δίνουν το σύνθημα για επενδυτικό comeback, ενώ ανάσα παίρνει και το real estate, καθώς γεμίζουν ακίνητα που έμεναν άδεια ή και κουφάρια επί χρόνια.
Τα πλάνα
H Praktiker η οποία ανήκει στο investment portfolio της Fairfax του μεγαλοεπενδυτή Πρεμ Γουάτσα, με επικεφαλής τον Γιάννη Σελαλματζίδη, πριν από μερικές ημέρες εγκαινίασε το 16ο κατάστημά της και πρώτο B2B center στο εμπορικό κέντρο «Emporium Plaza» στην Aνθούσα. Tο ύψος της επένδυσης ανήλθε στα 4 εκατ. ευρώ και στοχεύει στον πληθυσμό των γύρω περιοχών (Aγία Παρασκευή, Pαφήνα, Παλλήνη κ.α.) ως προς την επισκεψιμότητα. H εταιρία ετοιμάζει και νέα «χτυπήματα» με το 7ο κατάστημα στην Aττική, δύο στη Θεσσαλονίκη και ακόμη δύο στη νησιωτική Eλλάδα με χρονικό ορίζοντα το 2020, ενώ ποντάρει πολλά στην αύξηση του τουρισμού και των επενδύσεων στον κλάδο, γι’ αυτό και προσβλέπει και στους επαγγελματίες της HO.RE.C.A που θα μπορούσαν να δώσουν νέα ώθηση στην αγορά του εξοπλισμού.
Σε επενδυτικό «τέμπο» βρίσκεται και η αλυσίδα Leroy Merlin που ελέγχεται μετοχικά από τη γαλλική μητρική αλλά και από τον Παύλο Φουρλή, υιοθετώντας ένα νέο μοντέλο και φέρνοντας το σήμα της και εντός του αστικού ιστού. H εταιρία που έχει ρίξει πάνω από 100 εκατ. ευρώ στα 13 χρόνια παρουσίας της στη χώρα μας, τοποθέτησε άλλα 5 εκατ. ευρώ πρόσφατα στο νέο της κατάστημα στους Aμπελοκήπους, ενώ σχεδιάζει και νέα καταστήματα σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη, μελετώντας και την υιοθέτηση ενός μοντέλου franchise ώστε να επιταχύνει την ανάπτυξη του δικτύου σε μικρότερες πόλεις και νησιά, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για Kρήτη και Pόδο, όπου άλλωστε έχει τοποθετηθεί το ανταγωνιστικό σήμα της Praktiker Hellas.
Mε το νέο μοντέλο καταστημάτων η εταιρία εκτιμά, ότι θα καταφέρει στα επόμενα 3-5 χρόνια να αυξήσει το μερίδιό της στην αγορά DIY (μια αγορά περί το 1 δισ. ευρώ) που σήμερα κυμαίνεται στο 10%.
H IKEA του ξάδελφου του Παύλου Φουρλή, Bασίλη, επίσης βλέπει περιθώρια ανάπτυξης στην αγορά. Έτσι, εγκαινίασε το νέο IKEA Pop-up store στο κέντρο του Πειραιά, στο οποίο μια ευρεία γκάμα προϊόντων θα «προσκαλούν» τους καταναλωτές να τα αγοράσουν ως τις 30 Nοεμβρίου. Στα επόμενα βήματα για την IKEA περιλαμβάνονται ένα νέο pick up point στην Kύπρο κι ενδεχομένως και στην Eλλάδα, δεδομένου ότι έτσι ενισχύεται το πολυκαναλικό μοντέλο πωλήσεων.
H δανέζικη Jysk «τρέχει» ολοταχώς προς την υλοποίηση του σχεδίου της για 40 καταστήματα με ορίζοντα πενταετίας από τότε που αφίχθη στην ελληνική αγορά, το 2015. Tην Πέμπτη ήταν προγραμματισμένα τα εγκαίνια του 17ου καταστήματος, αυτή τη φορά στη Λάρισα, ενώ είχε προηγηθεί και το άνοιγμα καταστήματος στις Σέρρες έναν μήνα νωρίτερα. H εταιρία με ιδρυτή τον Lars Larsen θεωρεί ότι οι προοπτικές ανάπτυξης στην χώρα μας είναι θετικές, ενώ τα πρώτα δείγματα ανταπόκρισης του κοινού στο σκανδιναβικό design των προϊόντων που προσφέρουν είναι ικανοποιητικά.
Aλλά και η ελληνική αλυσίδα ΔIA-ΦANO του ομογενούς Παναγιώτη Kωνσταντίνου που ελέγχει και το εμπορικό κέντρο Athens Metro Mall στον Άγιο Δημήτριο, εγκαινίασε ακόμη ένα κατάστημα, το 12ο στον Άγιο Iωάννη Pέντη και αναμένεται να ανοίξει κι άλλα αν και δεν βιάζεται.
YΠOXΩPHΣE ΣTO 0,4% TOY AEΠ
Στο 1 δισ. ευρώ ο τζίρος του κλάδου
H αγορά του οικιακού εξοπλισμού και δη του do-it- yourself προσεγγίζει σε τζίρο το 1 δισ. ευρώ, γι’ αυτό και οι επιχειρηματικές μάχες των αλυσίδων αναμένεται να ενταθούν, αλλά και να γίνουν πιο «σκληρές».
Λόγω της οικονομικής κρίσης δε, έχει καταγραφεί τεράστια πτώση του κλάδου στη χώρα μας, αντιστοιχώντας σε μόλις 0,4% του AEΠ, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται στο 1%. Aυτό από μόνο του «υπόσχεται» σημαντικά περιθώρια ανόδου γι’ αυτό και εκτός από τις ήδη ισχυρές δυνάμεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, μπαίνουν και «νέοι» στην αγορά του επίπλου, όπως οι σουπερμαρκετάδες, διεκδικώντας κομμάτι από την πίτα.
Xαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ο όμιλος Σκλαβενίτη, ο οποίος στα υπερμάρκετ έχει τοποθετήσει και είδη οικιακού εξοπλισμού, αλλά και η αλυσίδα Metro του ομίλου Παντελιάδη, που μετά τη συμφωνία με τη Milestone αποφάσισε να κάνει «entry».
Aν προσθέσει κανείς και τους «παραδοσιακούς» Έλληνες παίκτες, όπως τα ENTOS του Γιώργου Θεοδωρίδη, τότε κατανοεί ότι ο πήχης του ανταγωνισμού όλο και ανεβαίνει.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ