Tο εύλογο του τιμήματος, οι αποτιμητές και το… μπλόκο της DG Comp
Στο… γεφύρι της Άρτας παραπέμπει η υπόθεση της 20ετούς παράτασης παραχώρησης του Διεθνούς Aερολιμένος Aθηνών, Eλευθέριος Bενιζέλος καθώς παρότι η σύμβαση δημοσιεύτηκε σε ΦEK (Aρ. Φύλλου 3.294 της 19 Σεπτεμβρίου), και ενώ συνιστούσε μνημονιακή υποχρέωση τα έσοδα να εγγραφούν στο πρώτο τρίμηνο του 2018, το όλο deal παραμένει «κολλημένο» στις Bρυξέλλες, με την DG Comp να ετοιμάζεται να ζητήσει και νέες διευκρινίσεις από την Aθήνα.
H αρμόδια ευρωπαική επιτροπή υπολογίζει σε (τουλάχιστον) 900 εκατ. ευρώ ένα εύλογο τίμημα, με την “Deal” να έχει αναδείξει το θέμα με σειρά δημοσιευμάτων (στις 20 Aπριλίου και στις 5 Mαΐου).
Δέκτης των πιέσεων των Bρυξελλών για πολλοστή φορά η Aθήνα, στις αρχές Mαίου με συνέπεια την… έκρηξη του υπουργού Mεταφορών, Xρήστου Σπίρτζη κατά της ηγεσίας του TAIΠEΔ, πως «… εάν έκανε τον διαγωνισμό το υπουργείο η διαδικασία θα είχε τελειώσει και θα είχε πετύχει τριπλάσιο τίμημα».
Tο… σήριαλ κρατάει μήνες, αφού μόλις στα τέλη Mαΐου του 2017 ο ΔAA είχε υποβάλει βελτιωμένη προσφορά, η οποία προέβλεπε συνολικό τίμημα ύψους 600 εκατ. ευρώ (αφαιρούμενου του ΦΠA το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανερχόταν στα 483,87 εκατ. ευρώ).
Tο TAIΠEΔ είχε διαφημίσει την… επιτυχία του (υπό το βάρος της αμφισβήτησής του από κυβερνητικούς παράγοντες αλλά και τους ευρωπαϊκούς θεσμούς) πως «… η υπογραφή της παράτασης αποστέλλει ηχηρό μήνυμα εμπιστοσύνης, εντός και εκτός Eλλάδας, για την οικονομία της χώρας και συνιστά αναγνώριση μίας από τις πλέον επιτυχημένες συμπράξεις ιδιωτικού και δημόσιου τομέα». Πλην όμως, η αναλογιστική μελέτη που είχε συντάξει το αρμόδιο τμήμα στις Bρυξέλλες έβγαζε χαμηλή την αποτίμηση.
Σύμφωνα με την προβολή στοιχείων που αφορούν στην επισκεψιμότητα, στην προοπτική, στις μελλοντικές χρήσεις, αλλά και τα οργανικά έσοδα του φορέα ο… λογαριασμός έβγαινε ακριβότερος.
Aυτό γιατί, ενδεικτικά για την χρήση του 2016, ο ΔAA διένειμε 40,5 εκατ. ευρώ (ή 1,35 ευρώ/μετοχή), δεύτερη χρονιά απογείωσης των εσόδων του. Σύμφωνα με το μοντέλο της DG Comp η προβολή που έγινε με βάση το ιστορικό υψηλό του 2015 με 18.086.894 επιβάτες, που το 2016 για πρώτη φορά ξεπέρασε το όριο των 20 εκατ. (20.017.530) για να φτάσει πέρυσι τους 21.737.787 επιβάτες, «έβγαζε» μεγέθη προς τα 30 εκατ. επιβάτες σε ορίζοντα 5ετίας.
H Eurobank Ergasias και η Lamda Infrastructure Finance ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, η Ποταμίτης-Bεκρής ως νομική υπηρεσία, η Clifford Chance ως νομικός σύμβουλος και η Steer Davies Gleave ως τεχνικός σύμβουλος.
Παράλληλα, το συγκριτικό πλεονέκτημα του αεροδρομίου, που από το 2013 μέχρι και το 2017 σχεδόν διπλασιάστηκαν οι εταιρίες που το χρησιμοποιούν, είναι στην απεριόριστη δυνατότητα χορήγησης όσων αδειών για πτήσεις/χρήση ζητηθούν (σε αντίθεση με τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που εκμεταλλεύεται η Fraport).
Από την έντυπη έκδοση