Μελέτη της Deloitte
Για να διαπρέψουν στα σύγχρονα, δυναμικά και περίπλοκα επιχειρηματικά οικοσυστήματα, οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να αλλάξουν τρόπο σκέψης και να διευρύνουν τις επιλογές τους αναφορικά με τις επαγγελματικές σχέσεις που αναπτύσσουν, σύμφωνα με τη νέα μελέτη της Deloitte Next-generation family businesses: Exploring business ecosystems.
Η μελέτη έδειξε ότι, ενώ οι περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις βλέπουν τα οικοσυστήματα ως ευκαιρία για ανάπτυξη, σε αρκετές περιπτώσεις παρατηρείται μία πιο εσωστρεφής προσέγγιση, ακόμα και σε επιχειρήσεις, οι επικεφαλής των οποίων δηλώνουν ότι είναι ανοιχτοί σε συνεργασίες.
Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, η μεγάλη πλειοψηφία (89%) από τους 575 ερωτηθέντες σε 52 χώρες από όλον τον κόσμο, συμφώνησε ότι τα επιχειρηματικά οικοσυστήματα επέτρεψαν στην εταιρεία τους να καινοτομήσει πέρα από τις μεμονωμένες δυνατότητές της. Ωστόσο, όταν ρωτήθηκαν για την πραγματική συμμετοχή τους σε έργα καινοτομίας, περισσότεροι από τους μισούς (53%) δήλωσαν ότι σπάνια ή και ποτέ δεν συνεργάστηκαν με άλλους οργανισμούς τα τελευταία τρία χρόνια, υποδεικνύοντας μία επίμονη απροθυμία, τουλάχιστον ορισμένων οικογενειακών επιχειρήσεων, να συνάψουν εξωτερικές συνεργασίες.
Επιπλέον, το 32% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα συνεργαζόταν για την ανάπτυξη νέων προϊόντων ή/και υπηρεσιών μόνο με οργανισμούς με τους οποίους έχουν ήδη μακροχρόνια σχέση.
Οι εξαγορές ήταν η πιο συχνή μέθοδος επιχειρηματικής σύμπραξης που ακολούθησαν οι ερωτηθέντες κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών ετών, ενώ και τα επόμενα τρία χρόνια αναμένεται να παρατηρηθεί το ίδιο φαινόμενο.
Το 30% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι επεδίωξε επιχειρηματικές συμπράξεις με στόχο να βελτιώσει την πρόσβαση της οικογενειακής επιχείρησής σε καινοτομία, ενώ, επίσης, η έρευνα έδειξε ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη αξία στην πνευματική ιδιοκτησία, καθώς το 63% των συμμετεχόντων απάντησε πως η κατοχή πνευματικής ιδιοκτησίας είναι «πολύ» ή «αρκετά» σημαντική για την επιχείρησή τους.