Tο χρηματιστήριο της τέχνης
Επίσημη πρώτη με έργα αξίας άνω των 1,75 δις. δολ.
«Η Lisson Gallery πούλησε 15 έργα στις τέσσερις πρώτες ώρες, μεταξύ των οποίων ένα γλυπτό του Kapoor αντί 550.000 στερλινών»
Την προ της κρίσης εποχή θυμήθηκαν φέτος οι διοργανωτές της 42ης Art Basel, της μεγαλύτερης έκθεσης μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης του κόσμου, που γίνεται κάθε χρόνο στην Ελβετία.
Το κορίτσι του Roman Abramovich, Dasha Zhukova, το μοντέλο Naomi Campbell, ο ηθοποιός Will Ferrell, η κόρη του εμίρη του Κατάρ Sheikha Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani και οι γνωστοί Αμερικανοί συλλέκτες Eli Broad και Don και Mera Rubell ήταν ανάμεσα στις διασημότητες που επισκέφτηκαν τους χώρους της έκθεσης, η οποία άνοιξε με μεγάλες πωλήσεις, όπως τα 5,5 εκατ. δολάρια που ένας συλλέκτης ξόδεψε για ένα αφηρημένο έργο του Mark Rothko.
Το γεγονός συγκέντρωσε έργα πάνω από 2.500 καλλιτεχνών, συνολικής αξίας άνω του 1,75 δισ. δολαρίων, με τη συμμετοχή 300 γκαλερί από 35 χώρες. Από τις πρώτες κιόλας ώρες, έμπειροι αλλά και νέοι εύποροι αγοραστές αναζητούσαν εναλλακτικές μορφές επενδύσεων, για να προστατευτούν απέναντι στους κινδύνους που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία. Ένας πορτοκαλί Rothko του 1969 πουλήθηκε από νωρίς από τη νεοϋορκέζικη γκαλερί L&M Arts.
Η ελβετική Galerie Bruno Bischofberger παρουσίασε το έργο του Andy Warhol «Onehundredandfifty Black/ White/ Grey Marilyns” του 1980. Με 10 μέτρα φάρδος, το έργο εκτιμάται στα 80 εκατ. δολάρια και όμως, από τα πρώτα λεπτά της έκθεσης, κρατήθηκε από Ευρωπαίο συλλέκτη. Η κράτηση ακυρώθηκε λίγες ώρες αργότερα, όταν η οικογένεια του πωλητή αποφάσισε να μην δώσει τελικά το έργο.
Ο Warhol όπως και ο Damien Hirst ήταν οι μοναδικοί καλλιτέχνες που παρουσιάστηκαν στο περίπτερο της γκαλερί Thomas Ammann Fine Art, της Ζυρίχης. Το κεντρικό έργο ήταν μια σειρά από 13 κουτιά ντοματοχυμού Campbell του Warhol, του 1964. Το καθένα είχε εκτιμηθεί στα 1,1 εκατ. δολάρια και δύο βρήκαν αγοραστές από τις πρώτες κιόλας ώρες.
Η Lisson Gallery πούλησε 15 έργα στις τέσσερις πρώτες ώρες, μεταξύ των οποίων ένα μαύρο γλυπτό του Anish Kapoor αντί 550.000 στερλινών.
«οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι. Κατεβαίνουν από το αεροπλάνο και θέλουν να αγοράσουν. Ο κόσμος που πουλά τα έργα του στους εμπόρους ζητά υψηλότερες τιμές, και όμως, τα περισσότερα από τα κομμάτια για τα οποία ενδιαφέρθηκα είχαν κιόλας πουληθεί», είπε η Wendy Goldsmith, σύμβουλος τέχνης με έδρα το Λονδίνο.