H Eθνική ο μεγαλύτερος τροφοδότης της ναυτιλίας μας
TA ΔΑΝΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΤΟ 2010 (Σε εκατομμύρια δολάρια)
Τράπεζα Εγκρίθηκαν Εκταμιεύθηκαν
Εθνική Τράπεζα 3,004 2,545
Emporiki Bank 2,730 2,126
Marfin Egnatia Bank 2,483 2,181
Alpha Bank 2,470 2,120
Tράπεζα Πειραιώς 2,000 1,870
EFG Eurobank 1,409 1,211
First Business Bank (FBB) 688 663
Τράπεζα Κύπρου 376 360
Aegean Baltic 327 291
T-bank 110,5 81
Αγροτική Τράπεζα 66 66
Πηγή: Petrofin S.A.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Petrofin S.A. οι ελληνικές τράπεζες δεν θα δώσουν άλλο χρήμα στη ναυτιλία το 2011 Τα μεγάλα deals των Ελλήνων εφοπλιστών, απαιτούν και υψηλό δανεισμό.
Μπορεί οι εισηγμένες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, κατά καιρούς να «σηκώνουν» εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από το αμερικανικό χρηματιστήριο, μέσα από τη διάθεση μετοχών τους, η μεγάλη «πλάτη» όμως είναι οι τράπεζες, που βρίσκονται πίσω από τις μεγάλες επενδύσεις του εφοπλιστικού κόσμου.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες ελέγχουν την πλειοψηφία του συνολικού δανεισμού του ελληνικού εφοπλισμού, σε ποσοστό 97%, ενώ οι ελληνικές τράπεζες ελέγχουν το 63,1% του συνολικού χαρτοφυλακίου των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών το 2010 έναντι 64,1% το 2009.Οι συνθήκες, όμως, άλλαξαν και τις σχέσεις εφοπλιστών-τραπεζών. Από τον κρίση του 2008 και μετά, η παγκόσμια ναυτιλία εισήλθε σε μια περίοδο έντονου προβληματισμού και αγωνίας για τη μελλοντική πορεία της.
Οι δύο βασικές αιτίες που στιγμάτισαν αρνητικά την ανάπτυξή της την περασμένη χρονιά, ήταν η απότομη κάμψη του διεθνούς εμπορίου και το σφράγισμα των πηγών χρηματοδότησης. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, το συνολικό χαρτοφυλάκιο του ελληνικού εφοπλισμού στις τράπεζες μειώθηκε περαιτέρω το 2010 κατά 1,17% σε σύγκριση με το 2009 και ανήλθε σε 66,23 δισ. δολάρια από 67,02 δισ. δολάρια.
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με έρευνα της Petrofin Bank Research, τα δάνεια που εκταμιεύθηκαν το 2010 ήταν περισσότερα, φτάνοντας τα 57 δισ. δολάρια έναντι 55,6 δισ. δολαρίων το 2009, με την Εθνική Τράπεζα να κατέχει τα πρωτεία, μεταξύ των ελληνικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων με δάνεια 3 δισ. δολαρίων από τα οποία εκταμιεύθηκαν περίπου 2,5 δισ. δολάρια.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες ωστόσο, εξακολουθούν να κατέχουν τα πρωτεία στη χρηματοδότηση του ελληνικού εφοπλισμού, ελέγχοντας το 97%. Στην πρώτη θέση παραμένει σταθερά η Royal Bank of Scotland με χαρτοφυλάκιο 12,3 δισ. δολαρίων.
Συνολικά, σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin S.A., οι τράπεζες που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία, το 2010 ήταν 39, ενώ οι ελληνικές τράπεζες που είχαν ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια το 2010 ήταν συνολικα 12, με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 15,8 δισ. δολάρια.Το συνολικό χαρτοφυλάκιο της ελληνικής ναυτιλίας παρουσίασε μείωση το 2009 κατά 8,48% και η πτώση συνεχίστηκε και το 2010 με μείωση που άγγιξε το 1,17%.
Σύμφωνα πάντως με την έρευνα, η μείωση κατά μέσο όρο 10,6% την τελευταία διετία, δεν είναιτ όσο μεγάλη, αν αναλογιστεί κανείς την πολύ μεγάλη αύξηση χρηματοδότησης που σημειώθηκε τα προηγούμενα «χρυσά χρόνια» της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Οι δυσκολίες όμως που προέκυψαν από την πτώση της ναυλαγοράς, οδήγησε σε αύξηση των δανείων που εκταμιεύθηκαν το 2010 κατά 4,5%. ουτε ευρω το 2011 Σύμφωνα με την εκτίμηση της Petrofin S.A. οι ελληνικές τράπεζες διατηρούν στα χαρτοφυλάκιά τους τη χρηματοδότηση των πλοίων, λόγω των πρόσθετων ωφελειων που προσφέρουν οι σχέσεις αυτές στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Η κατάσταση, όμως, στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομία της Ελλάδας και ως εκ τούτου, δεν αναμένεται να χορογηθούν νέα δάνεια για τη ναυτιλία το 2011, αφού το άμεσο ζητούμενο για τις ελληνικές τράπεζες είναι η ενίσχυση της ρευστότητάς τους.Το κινεζικό πακέτο των 10 δισ.
Σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία εμφανίστηκε ως σωτήρια λύση, η δημιουργία ταμείου από την Κίνα, ύψους 8-10 δισ. δολαρίων για ναυπηγήσεις ελληνόκτητων πλοίων, που θεωρείται μια πολύ σημαντική εξέλιξη που διευκολύνει τις κινήσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών. Η Κίνα είναι η μόνη οικονομία στον κόσμο με μεγάλη ρευστότητα, που είναι αποτέλεσμα της συσσώρευσης του πλεονάσματος συναλλαγών με την παγκόσμια αγορά την τελευταία δεκαετία.
Έτσι, η χώρα του Κόκκινου Δράκου, γίνεται σε μεγάλο βαθμό ο ρυθμιστής της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, επηρεάζοντας τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση των ναυτιλιακών αγορών. Με νέα ναυπηγεία, ικανά να κατασκευάσουν πλοία ίδιας ποιότητας με αυτά της Κορέας και της Ιαπωνίας και στον ίδιο χρόνο.
Σύμφωνα με τους οικονομικούς και ναυτιλιακούς αναλυτές, οι Κινέζοι μπορεί να αλλάξουν, όχι μόνο τα δεδομένα στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και στην παγκόσμια οικονομία με τη φιλοσοφία του win-win, κέρδη δηλαδή και για τους δύο, αφήνοντας πίσω της φιλοσοφία της δυτικού περιεχομένου ανάπτυξης του εξωτερικού εμπορίου που σε κάνει να κοιτάς το δικό σου win μόνο.
Δεν είναι ωστόσο όλα εύκολα στη σχέση με τους Κινέζους. Το μεγαλύτερο πρόβλημα μέχρι σήμερα, είναι η υπερβολική καθυστέρηση στην ανταπόκριση του δανεισμού από τις κινεζικές τράπεζες, κάτι όμως που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών αλλάζει σιγά-σιγά και μέσα στα επόμενα δύο-τρία χρόνια θα έχει φτάσει στο επίπεδο των ευρωπαϊκών τραπεζών.