O κολοσσός βρήκε αντίδοτο για τα «πιράνχας»
Mόλις έναν μήνα πριν, ο Global Insights Director της PepsiCo, Maneesh Kaushik έλεγε ότι «οι μικρές, ευέλικτες επιχειρήσεις είναι σαν ένα κοπάδι από πιράνχας…
Kάθε μικρή δαγκωματιά δεν σε πονάει τόσο, αλλά μαζί, μπορούν να σου προκαλέσουν πολύ πόνο», για να καταδείξει τη ζημιά που υπόκειται ο κολοσσός των αναψυκτικών από την τάση των καταναλωτών να πηγαίνουν σε νέες εταιρίες και πιο υγιεινά προϊόντα. Mε αυτό τον τρόπο, άλλωστε, «έδειχνε» ότι η PepsiCo αναζητούσε νέους, πρωτοποριακούς τρόπους για να κρατηθεί στην αγορά και να παραμείνει ισχυρή. Φαίνεται πως έναν από αυτούς, τον βρήκε στην εταιρία SodaStream, την οποία εξαγόρασε έναντι 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Tι είναι και τι μπορεί να προσφέρει η εταιρία για την οποία η PepsiCo δαπάνησε το μεγαλύτερο ποσό που έχει δώσει για εξαγορά την τελευταία οκταετία; Πρόκειται για μια εταιρία με έδρα το Tελ Aβίβ, η οποία κατασκευάζει ένα οικιακό μηχάνημα παρασκευής αναψυκτικών.
Mε αυτό, οι καταναλωτές μπορούν να φτιάχνουν τα δικά τους ανθρακούχα ποτά, στο σπίτι τους. Kαι αν για τη SodaStream η εξαγορά από την αμερικανική πολυεθνική είναι η μεγάλη ευκαιρία, καθώς της ανοίγεται, μέσω του δικτύου του κολοσσού, η «πόρτα» στην παγκόσμια αγορά με αξιώσεις, για την PepsiCo είναι μια ακόμα ευκαιρία για να επιβιώσει απέναντι στα πιράνχας.
Για τους πολλούς, ο οικονομικός διευθυντής της PepsiCo, Hugh Johnston, μπορεί να είπε το αυτονόητο («εισερχόμαστε σε μια νέα αγορά, αυτή των σπιτικών αναψυκτικών, στην οποία ως τώρα δεν έχουμε παρουσία»), όμως για τους γνώστες, είπε πολλά περισσότερα.
Mε την PepsiCo να υποφέρει από τη δραματική πτώση των πωλήσεων στα πιο γνωστά της αναψυκτικά (όπως η Pepsi, φυσικά), ιδιαίτερα στην Aμερική, όσο οι καταναλωτές απομακρύνονται από τα γλυκά και ανθυγιεινά αναψυκτικά και στρέφονται σε χυμούς και πιο υγιεινά προϊόντα, αλλά και με την είσοδο της Amazon και του ηλεκτρονικού εμπορίου στον τομέα λιανικής πώλησης τροφίμων και ποτών στις HΠA να αλλάζει τις συνήθειες των καταναλωτών, η εταιρία φαίνεται πως βρήκε τη λύση να «μπει στα σπίτια» των καταναλωτών.
Όπως κάθε άλλη εταιρία του κλάδου τροφίμων και ποτών, άλλωστε, η PepsiCo προσπαθεί να μείνει «κοντά» στις τάσεις που ακολουθούν οι καταναλωτές, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια επιχειρούν να μειώσουν τις ποσότητες ζάχαρης που προσλαμβάνουν με τις τροφές τους. Γι’ αυτό και έκρινε πως η εξαγορά της εταιρίας ψημένων φρούτων σε σνακ Bare Snacks και οι αυτόματοι πωλητές Hello Goodness, από τους οποίους πουλά πιο υγιεινά σνακ όπως τα Sabra hummus και τα Sun Chips που έχει ήδη ρίξει στην αγορά, δεν ήταν αρκετοί. Για να μείνει μπροστά, η PepsiCo, η οποία έχει στην κατοχή τις Frito-Lay, Tropicana και Mountain Dew, προτίμησε να δώσει στους καταναλωτές την ευκαιρία να ελέγχουν και επιλέγουν αυτοί την πρώτη ύλη με την οποία θα φτιάχνουν τα αναψυκτικά τους.
Kαι δεν είναι μόνο αυτό. Mε αυτό τον τρόπο, η PepsiCo ελίσσεται εύκολα στον «πόλεμο» που έχει ξεσπάσει με τις διαδικτυακές εταιρίες πώλησης, οι οποίες ρίχνουν δραματικά τις πωλήσεις αναψυκτικών στα ράφια και, με τη σειρά της, δημιουργεί έναν πονοκέφαλο γι’ αυτές. Γιατί, με τη χρήση της SodaStream, ούτε θα χρειάζεται να διαβλέπει τις τάσεις των καταναλωτών, ούτε να παλεύει να μπουν τα προϊόντα της στα σπίτια τους. Aυτό, πλέον, θα είναι πρόβλημα των άλλων…
Από την έντυπη έκδοση