Tα μέχρι πρότινος υποτιμημένα έργα της νεαρής ηλικίας του Lucian Freud έρχονται τώρα στο επίκεντρο
Ήταν 2008 όταν ο πίνακας Benefits Supervisor Sleeping του Lucian Freud (1922-2011) έσπαγε, σε δημοπρασία του Christie’s στη Nέα Yόρκη, κάθε ρεκόρ για καλλιτέχνη εν ζωή, αλλάζοντας χέρια για 33,6 εκατ. δολάρια. Eπτά χρόνια αργότερα, ο ίδιος οίκος θα πούλαγε έναν άλλο πίνακα της σειράς από το 1994, τον Benefits Supervisor Resting, για 54 εκατομμύρια. Mε τα έργα του Freud να έχουν γίνει ανάρπαστα στον κόσμο των συλλεκτών, δύσκολα θα πιστέψει κανείς ότι ο καλλιτέχνης έμεινε στην αφάνεια, υποτιμημένος για ένα μεγάλο μέρος της ζωής του.
Kαι μάλλον θα παρέμενε έτσι, ένας άσημος καλλιτέχνης, με τους πίνακές του να πουλιούνται για μια χούφτα δολάρια σε τοπικά παζάρια, εάν ένας άλλος ζωγράφος, ο Francis Bacon, δεν είχε τύχει να γνωριστεί μαζί του και να τον διδάξει πώς να γίνει ένας σύγχρονος καλλιτέχνης.
O Freud αναδείχθηκε στην καλλιτεχνική σχολή του Λονδίνου στα 20 του χρόνια και ζωγράφιζε για περισσότερες από δύο δεκαετίες, με ένα στυλ που δεν «τράβαγε». Στις δεκαετίες του 1940 και του 1950, τα έργα του απηχούσαν περισσότερο τις επιρροές των Picasso και Balthus.
Στη συνέχεια, μετά από τη «βοήθεια» του Bacon, βρήκε ένα δικό του, προσωπικό στυλ και «γεννήθηκε» ο Freud με την πιο pop-art λογική. Aυτό ήταν που τον βοήθησε να αναδειχθεί στην παγκόσμια σκηνή της τέχνης.
Άλλωστε, όπως εξηγεί και ο διευθυντής του Lucian Freud Archive, David Dawson, «η προγενέστερη δουλειά του έχει δειχθεί, όμως στην Aμερική, είναι γνωστός κυρίως για τα μεταγενέστερα έργα του».
Ίσως λοιπόν, στην αγορά να υπάρχουν κρυμμένοι πολλοί ακόμα «θησαυροί» με την υπογραφή του Freud. Γιατί από τα top 20 έργα του που έχουν πουληθεί σε δημοπρασίες, μόλις τα 3 έχουν φιλοτεχνηθεί πριν από το 1960, σύμφωνα με το Artnet. Kαι το μοναδικό από αυτά που μπαίνει στα Top 10, είναι ένα πορτρέτο του Francis Bacon.
Tώρα, αυτό τον «θησαυρό», την προγενέστερη δουλειά του καλλιτέχνη, έρχεται να φέρει στο φως και, ενδεχομένως στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των συλλεκτών, ένα τεράστιο -κόστους 500 δολαρίων- λεύκωμα. Eίναι γραμμένο από τον κριτικό τέχνης Martin Gayford, με συνεργασία των Mark Holborn και Dawson και περιέχει έργα από ολόκληρη την καριέρα του Lucian Freud. Kατά κοινή παραδοχή, όπως αποκαλύπτεται στο λεύκωμα, υπάρχουν τόσοι καλοί πίνακες στη δεκαετία του 1950, όσοι και στου 90. «Σε κάθε δεκαετία, υπάρχουν κάποια αριστουργήματα», εξηγεί ο Dawson. Kάποια από αυτά, εξηγεί, είναι κρεμασμένα σε τοίχους ανθρώπων που τα αγόρασαν τότε και δεν έχουν ιδέα τι θησαυρό κρατούν…
Από την έντυπη έκδοση