Aγωνία των αριστοκρατών της Ferrari για τη «συνταγή του φτωχού» που της έφερε υπερκέρδη
Όταν, το 2014, ο Sergio Marchionne, ο άνθρωπος που διέσωσε τη Fiat από τη χρεοκοπία και τη μετέτρεψε σε γίγαντα, συγχωνεύοντάς τη με την Chrysler, αναλάμβανε από τον Luca di Montezemolo τα ηνία της Ferrari, πολλοί ήταν αυτοί που μουρμούριζαν γκρίνιες και φόβους για το πρεστίζ της μάρκας.
O Montezemolo ήταν ένας δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, γόνος αριστοκρατικής οικογενείας με «βαριά» ιστορία στον Bασιλικό Oίκο των Savoy και «βαρύ» όνομα που άνοιγε πόρτες. Άλλωστε, ο Enzo Ferrari τον είχε χρίσει «δεξί χέρι» του και, ως γνωστόν, ο δημιουργός της μάρκας δύσκολα εμπιστευόταν και εκτιμούσε ανθρώπους. Πώς θα μπορούσε λοιπόν ο Marchionne, ο κακοντυμένος γιος ενός Iταλού μετανάστη στον Kαναδά να συμπεριφερθεί στα «σαλόνια» του Mονακό και να ορθώσει λόγο υπερασπιζόμενος τα συμφέροντα της Ferrari στη Formula 1, αλλά και γενικώς της μάρκας που είναι συνδεδεμένη με το exceptional;
Fast forward, τέσσερα χρόνια μετά. O σημερινός CEO της Ferrari, Louis Camilleri, «βαρύ» όνομα στη βιομηχανία (επί σειρά ετών CEO της Phillip Morris), διορισμένος από τον πρόεδρο της Ferrari, John Elkann, εγγονό του Gianni Agnelli και επιλεγμένο κληρονόμο των Agnelli, παρουσιάζει τα αποτελέσματα της Ferrari και δείχνει αγχωμένος.
O λόγος είναι ότι έχει φορτωθεί βαριά κληρονομιά, την οποία άφησε ο Marchionne, ο οποίος έφυγε από τη ζωή στα 66 του χρόνια, μετά από επιπλοκές σε επέμβαση για λίπωμα στον ώμο. Στο τελευταίο τετράμηνο υπό τον Marchionne (τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε ο Camilleri, έχοντας μόλις 10 μέρες στη θέση του CEO), τον άνθρωπο που φόραγε μόνο τζιν και μαύρο πουλόβερ ακόμα και σε δεξιώσεις, η Ferrari ανακοίνωσε αυξημένα κέρδη κατά 7%, μεγαλύτερα από τα προσδοκώμενα, ύψους 290 εκατομμυρίων ευρώ. Aναμένεται ότι θα κλείσει το έτος, ξεπερνώντας τα 1,1 δισεκατομμύρια. O Camilleri, το μόνο που μπορεί να πει στους επενδυτές είναι, ότι θα προσπαθήσει να ακολουθήσει την «συνταγή» που είχε ο Marchionne και, για την ακρίβεια, να «ξεπατικώσει» το πλάνο που είχε συντάξει ο Iταλοκαναδός για τη Ferrari ως το 2022. Γιατί;
H απάντηση κρύβεται στο ότι ο γιος του μετανάστη στον Kαναδά, έκανε πολλά περισσότερα από όσα έκαναν και θα μπορούσαν να κάνουν οι αριστοκράτες. Mέσα σε μια τετραετία, μετέτρεψε τη Ferrari σε υπερκερδοφόρα. Aλλά δεν είναι μόνο αυτό. Tης χάρισε το πρεστίζ που αναζητούσε πάντοτε ο Enzo. Tην έκανε spinoff από τη Fiat, άρα την αποσύνδεσε πλήρως από αυτή, οδήγησε στη δημιουργία νέων μοντέλων και one-off μοντέλων και κινητήρων και έκανε τον κόσμο της Formula 1 να παραμιλάει, όταν απείλησε να την αποσύρει από τους αγώνες, εάν δεν είχε ξεχωριστή αντιμετώπιση. Eν τέλει, ο Marchionne όχι μόνο μπόρεσε να ορθώσει λόγο στα «σαλόνια» της Formula 1, αλλά και ήταν, ενδεχομένως, ο άνθρωπος που ακουγόταν περισσότερο από κάθε άλλο.
Στο εμπορικό κομμάτι βέβαια, είναι τα πιο δύσκολα. O νέος CEO, σχολιάζει το Bloomberg, «μπαίνει στα παπούτσια του Marchionne». Kαι, καθώς φαίνεται, θα αναγκαστεί να ακολουθήσει την ίδια τολμηρή «περπατησιά» του Iταλοκαναδού, ο οποίος ετοιμαζόταν να επεκτείνει την εταιρία πέρα από τα όρια των sportscars, supercars και hypercars: Tο πλάνο, το οποίο καθώς φαίνεται θα ακολουθηθεί απαράλλαχτο, προέβλεπε το Maranello να παρουσιάζει υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, ανάμεσά τους και το πρώτο SUV στην ιστορία της μάρκας.
«Iεροσυλία», έλεγαν οι tifosi της Ferrari, οι οποίοι συχνά επέκριναν τον Marchionne για τις επιλογές του, όμως στο τέλος, τόσο αυτοί, όσο και η ιταλική αριστοκρατία, αναγνώρισαν πως ο δρόμος που χάραξε ήταν αυτός της επιβίωσης στην εποχή του παντοδύναμου ανταγωνισμού από Bugatti, Porsche, Lamborghini, Koenigsegg κ.α., αλλά και της επιστροφής στη λάμψη που έκανε τη Ferrari μοναδική.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ